AXS
Shaker 8 skulle passa väldigt fint i det huset!

Skulle hellre ha en smalspis med glasfönster i köket än något i matrummet.

Och skulle absolut skippa den fasta köksön med skåp. Möjligen ett redigt och högt bord med stolar runt, brukar blir trevligare häng runt ett sånt än en köksö.

Mycket trevlig tråd förövrigt och det ni gör har blivit väldigt fint och välgjort.

AXS AXS skrev:
Shaker 8 skulle passa väldigt fint i det huset!

Skulle hellre ha en smalspis med glasfönster i köket än något i matrummet.

Och skulle absolut skippa den fasta köksön med skåp. Möjligen ett redigt och högt bord med stolar runt, brukar blir trevligare häng runt ett sånt än en köksö.

Mycket trevlig tråd förövrigt och det ni gör har blivit väldigt fint och välgjort.
Jag tycker också att Shaker 8 ser himla trevlig ut. Utformningen är dessutom väldigt lik vårt ena alternativ.

Ja, en smalspis har också åkt förbi som ett alternativ. Har bara ont om plats känner jag.

Jag känner inte heller att jag behöver en eldstad vid matplatsen. Vi har testat lite olika möbleringar här hemma i vardagsrummet de senaste åren och nu senast, innan vi satte kofoten i alltihop, så hade vi matplatsen vid den befintliga Kronspisen och den tändes inte en enda gång. Däremot när vi hade soffan på samma plats så eldades det flitigt. Så jag vill väldigt gärna ha en eldstad vid soffan. Den är prio. Sen kunde det vara mysigt i köket, men jag kan leva utan en där. Kan tänka mig att den inte blir nyttjad så värst mycket om där inte finns en matplats.

Ni är många som inte är så förtjusta i alternativet med köksön. :) Jag känner nog att dubbla bord, ett i matsalen och ett i köket är ett för mkt. Känns synd att ha en stor matsal som bara nyttjas när man har gäster. Då har jag nog hellre mer arbetsyta och skåp. Sen blir där ju två barstolar också vid köksön, så lite socialt häng kan man ju ha tänker jag. :)

Redigerat:
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
@Frustrator @16386

Jag tror att det här är det vettigaste jag kan åstadkomma i fönsterväg som inte tar för stor plats, avviker för mkt från övriga fönster eller har en bröstningshöjd som skapar problem.

Spontana tankar? :)

• Schematisk ritning av köksvägg med inbyggd utrustning och ett mindre fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är inget fan av köksöar men i dina ritningar ovan tycker jag den med köksö ger det mest rymliga köket. Det ser mycket trängre ut med bord. Vandrar själv till ett bord i ett annat rum vid mer seröst inmundigande och ser inget problem med det.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Åsa Lund
Smala lådor inget vidare. Sätt lika breda lådor på båda sidor om spisen, 60 cm?

Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag är inget fan av köksöar men i dina ritningar ovan tycker jag den med köksö ger det mest rymliga köket. Det ser mycket trängre ut med bord. Vandrar själv till ett bord i ett annat rum vid mer seröst inmundigande och ser inget problem med det.
Tack för din input! Jag tror inte heller så mycket på att försöka klämma in ett matbord i köket. Tror helt enkelt det är för trångt och jag känner som sagt att två matbord är ett för mycket när man har ont om yta. Man kan ju fortfarande göra ett U-kök och skippa matplatsen i mitten. Då blir det ju mer rymd. Men då blir det ingen fönsterpardörr i köket och vi får leva med att underkant fönster hamnar under bänkskivenivån. Bland annat. :)

Vad är det du inte gillar med köksö? Jag ska inte påstå att jag är helsåld heller. Så intressant att höra vad det är som skaver hos andra.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Smala lådor inget vidare. Sätt lika breda lådor på båda sidor om spisen, 60 cm?
Du tänker på skissen med fönstret? Man kan absolut justera spisen i läge så den hamnar mer åt höger. Det ger mig mer tillfredsställelse gällande symmetrin runt fönstret :) men jag tror att man vill ha så mycket bänkyta som möjligt mellan spis och vask. Tänkte att det triumfade över allt annat. Har för mig att jag läst att 800 mm är ett rekommenderat mått.

Åsa Lund
800 är bra, men jämför 400+800 och 600+600 så vinner det senare

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
800 är bra, men jämför 400+800 och 600+600 så vinner det senare
Varför? Ur förvaringssynpunkt eller för att man får två arbetsplatser på 600 mm vardera?

Kakelugn mot matplatsen menade jag :)

Angående arbetsyta så hade jag hellre haft 40+80 än 60+60. Det senare blir mest skit, ingen yta är tillräckligt stor för att vara tillfredsställande.. Då är det bättre att ha en större som faktiskt kan nyttjas :D

Ska man vara benhård gällande renovering så är inte 60+60 godkänt enligt SIS 914221 heller :cool:

• Gilla
16386
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:

Angående arbetsyta så hade jag hellre haft 40+80 än 60+60. Det senare blir mest skit, ingen yta är tillräckligt stor för att vara tillfredsställande.. Då är det bättre att ha en större som faktiskt kan nyttjas :D

Ska man vara benhård gällande renovering så är inte 60+60 godkänt enligt SIS 914221 heller :cool:
Ja, mot matplatsen går det nog absolut med en rund kakelugn. Det har funkat fint med den stora kolossen som står där idag. Frågan är vad vi gör på andra sidan murstocken? :) En kakelugn till? Det känns inte skumt med två i samma rum även om de skiljs åt av en murstock? Har hellre en vid soffan än vid matplatsen om jag måste välja.

Tror också mer på 40+80. Tänker att ytan till vänster om spisen blir en lull-lull-yta. Tror inte det är tillfredsställande att arbeta så nära en vägg ändå.

Lika bra att följa de standarder som finns om man kan. :D

F FruB skrev:
Ja, mot matplatsen går det nog absolut med en rund kakelugn. Det har funkat fint med den stora kolossen som står där idag. Frågan är vad vi gör på andra sidan murstocken? :) En kakelugn till? Det känns inte skumt med två i samma rum även om de skiljs åt av en murstock? Har hellre en vid soffan än vid matplatsen om jag måste välja.

Tror också mer på 40+80. Tänker att ytan till vänster om spisen blir en lull-lull-yta. Tror inte det är tillfredsställande att arbeta så nära en vägg ändå.

Lika bra att följa de standarder som finns om man kan. :D
Alltså, ska jag vara ärlig så hade jag nog offrat kakelugnen :surprised::surprised::surprised::surprised:

Hellre satt dit ett runt dito från tex contura, som blir något litet halvting men kanske något mer effektiv och med sidoljus så att brasan kan avnjutas från matbord lika väl som soffa.... Tänker jag :thinking:

Och att den då står riktad ut mot matplatsen, för att ta vara på ytorna som finns så gott det går :)

F FruB skrev:
inte gillar köksö.

Ni är många som inte är så förtjusta i alternativet med köksön. :) Jag känner nog att dubbla bord, ett i matsalen och ett
Fel. Jag gillar alternativet med köksön. ❤️

//AA

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag skulle också kört köksö jag var ni, aldrig fattat grejen med två matplatser.
Trevligt med ett extra fönster som du ritat in nu :)
J Jarlsgård skrev:

Arbetsskadad? ;)

Blev tvungen att gå in att kika, tror vi klarar oss med tänkt planlösning i köket i alla fall :)

J Jarlsgård skrev:
Alltså, ska jag vara ärlig så hade jag nog offrat kakelugnen :surprised::surprised::surprised::surprised:

Hellre satt dit ett runt dito från tex contura, som blir något litet halvting men kanske något mer effektiv och med sidoljus så att brasan kan avnjutas från matbord lika väl som soffa.... Tänker jag :thinking:

Och att den då står riktad ut mot matplatsen, för att ta vara på ytorna som finns så gott det går :)
En kakelugn offrar man inte så lätt..nu är du ute på tunn is. :p

Om vi nu ska vara ärliga :D så har några dagars intensivt bollande med er gjort mig lite mer flexibel kring kakelugnen. Även om jag alltid kommer ha en liten sorg i hjärtat över kakelugnen som rann mig ur händerna. ;) Däremot tror jag inte på att vända kaminen mot matplatsen även om det är det mest platseffektiva. Vi har som sagt haft matplatsen vid den befintliga Kronspisen det senaste året och vi har typ inte eldat i den en enda gång. Däremot när soffan stod på samma plats, så eldade vi ofta. Känns inte som att den kommer bli använd där borta. Tror inte ett sidoljus ger mig rätt tillfredsställelse tyvärr även om det är en smart idé. Jag tror nog just nu på att försöka nyttja den utstickande murstocksvingen som en del i en ny uppmurad spis med en insats, som vetter rakt ut mot rummet. Det trixiga är att få till ett bra avstånd till matbordet och att reda ut vad ett bra avstånd är. 1m? 1,2m? Även lite orolig för att den blir för dominerande i rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.