232 530 läst · 790 svar
233k läst
790 svar
Renovering Röda Grind
Nu får vi inte hänga upp oss på detaljerna här, för detta är grovskisser, men vad tror vi om detta alternativet med en modernare kamin mitt i och den omtalade bokhyllan bredvid?J Jarlsgård skrev:Jag spinner vidare.
I köket hade jag först och främst struntat i köksön. I mina ögon lär den göra så att köket upplevs mindre än vad det är.. Hade den varit större kanske den bidragit med något men 1500x900 bidrar inte med jättemycket extra förvaring.
Då hade jag hellre lämnat det tomt och ändå gett möjlighet för ett mindre frukostbord. Kan inflika med att jag själv har ett kök som mäter 3.9*3.15m där vi har ett 120ø bord. Det är tajt, men det funkar.
En annan fundering, kakelugn, är det hugget I sten? Annars hade ett alternativ kunnat vara en modernare kassett som sitter i "spetsen" på hjärtväggen ut mot både TVrum samt matplats.
Hade man byggt in den så hade den inte tagit upp mer utrymme än hjärtväggen gör idag och den hade kunnat avnjutas av nästan alla utrymmena. Dessutom hade det genererat mer golvyta + att man sett mer av brasan.
Däremot står jag fast vid att ni borde ha en vägg mellan kök och matplats, men med pardörr.. Antingen vanliga eller skjutdörr.. Kanske med glas beroende på hur väderstrecken ligger.
Då hade köket blivit en egen liten rektangel likt många kök som återfinns vid Medelhavet.. Mysigt!
Vet inte om det blir en för trång sektor mellan hörnet på matbordet och kaminen. Mäter ca 850 mm från hörn till hörn. Annars känns denna ganska bra. Man trollar fram ett större tv-rum och matplatsen blir lite mindre. Jag får bara ta en tyst minut för min uteblivna kakelugn isf.
Redigerat:
Alltså underskåp måste vara det sämsta man kan ha. I vårt nuvarande kök har vi flera väldigt smala underskåp, 200-300 breda, och återigen är det möjligtvis de främsta tjugo centimetrarna som nyttjas. Allt bakom det blir aldrig använt. Man behöver både ficklampa, gripklo och en stark rygg om man ska lyckas få fram ngt där.richardtenggren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 205 inlägg
Köket ser oerhört stort ut i förhållande till utnyttjad yta, i synnerhet i förhållande till de andra rummen. Flyttade man in väggen en bit in i köket och vred på matbordet 90 grader skulle man nog kunna effektivisera ytan en del. Exempelvis.
Om man nu ändå inte vill ha en matplats i köket.
Om man nu ändå inte vill ha en matplats i köket.
Att köket är stort är nog inte riktigt min känsla. Tycker att jag får kompromissa bort en massa dessvärre. Men jag håller med om att det kan kännas som mkt outnyttjad yta. Det är ju det där måttet på 1200 mm man bör ha vid köksöar, som stjäler. Jag har ritat på andra alternativ också. U-kök tex, men då blir det mycket yta mitt i som inte går att nyttja. Det är nog rumsformen som inte är helt optimal kanske. Dessvärre är väggen ut mot matplatsen en hjärtvägg och inget vi flyttar på så enkelt. Plus att murstocken då blir kvar och förstör ändå.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 205 inlägg
Nej, jag förstår att det inte känns stort, men det är ju delvis för att en stor del av det inte nyttjas effektivt. Ritar du in diagonalen i rummet från murstocken ser du att nog max 60 % av rummet används. Visst kan någon hänga på andra sidan köksön eller en möbel stå där, men det är i alla fall låg nyttjandegrad.
Andra är mycket bättre än jag på att se lösningar på sånt här, så jag stannar här på gnällsidan och konstaterar bara att jag tror att ni kan lösa det bättre.
Andra är mycket bättre än jag på att se lösningar på sånt här, så jag stannar här på gnällsidan och konstaterar bara att jag tror att ni kan lösa det bättre.
Verktygstokig
· Halland
· 7 625 inlägg
Man bör ha 120 cm mellan bänkrader, men det går att ha mindre. Vårt tidigare kök, i en funkislägenhet, hade 90 cm mellan bänkraderna. I den ena var diskhon, i den andra häll och ugn. Det gick, även om det var trångt när två jobbade i det samtidigt. I detta kök tycker jag ni bör fundera på att minska avståndet lite.
Jag skulle ändå försöka med ett U-kök med ett litet matbord eller kanske ett smalt barbord i mitten.
Jag skulle ändå försöka med ett U-kök med ett litet matbord eller kanske ett smalt barbord i mitten.
Nu kommer vi in på ett annat område som jag känner är lite osäker mark. Jag tror..med betoning på tror..någon expert på området får gärna blanda sig i..att vi måste tänka på tillgänglighetskraven också när vi flyttar köket från en plats till en annan. Är verkligen 900 mm godkänt då? Har fått för mig att det ska vara 1200 mm, men det där är ju så svårtolkat.1 16386 skrev:Man bör ha 120 cm mellan bänkrader, men det går att ha mindre. Vårt tidigare kök, i en funkislägenhet, hade 90 cm mellan bänkraderna. I den ena var diskhon, i den andra häll och ugn. Det gick, även om det var trångt när två jobbade i det samtidigt. I detta kök tycker jag ni bör fundera på att minska avståndet lite.
Tror du inte att man stoppar upp flödet och den omtalade arbetstriangeln om man gör ett U-kök och ställer en matplats/barbord i mitten? Vill minnas att jag upplevde det så när jag skissade på det. Tror jag kom till slutsatsen att om vi skulle ha ett U-kök så skulle det bli utan ngt i mitten. Sen vet jag att jag tyckte det var lite synd att vi tappade utgången från köket till uteplatsen. Men man måste ju kompromissa någonstans. Jag hör vad ni säger och ger det en chans till i skissverkstaden och försöker tänka utanför boxen.
Du har mycket symmetri i utformningen. Om du kan tänka dig en alternativ, asymmetrisk variant...F FruB skrev:Nu får vi inte hänga upp oss på detaljerna här, för detta är grovskisser, men vad tror vi om detta alternativet med en modernare kamin mitt i och den omtalade bokhyllan bredvid?
Vet inte om det blir en för trång sektor mellan hörnet på matbordet och kaminen. Mäter ca 850 mm från hörn till hörn. Annars känns denna ganska bra. Man trollar fram ett större tv-rum och matplatsen blir lite mindre. Jag får bara ta en tyst minut för min uteblivna kakelugn isf.
Flytta pardörren antingen åt höger eller vänster, så får du golv/väggyta som blir användbar i motstående hörn. Med dörrarna mitt på väggen får du oanvändbara väggsnuttar kvar.
Likadant med altandörren från matrummet, med den mera till vänster så blir det mera luft med matbordet i linje med dörröppningen och köket. Det blir nog en vältrafikerad yta.
Fundera på att ta bort mattorna från din CAD, de tar ju inte så mycket volym.
S Senior skrev:Du har mycket symmetri i utformningen. Om du kan tänka dig en alternativ, asymmetrisk variant...
Flytta pardörren antingen åt höger eller vänster, så får du golv/väggyta som blir användbar i motstående hörn. Med dörrarna mitt på väggen får du oanvändbara väggsnuttar kvar.
Likadant med altandörren från matrummet, med den mera till vänster så blir det mera luft med matbordet i linje med dörröppningen och köket. Det blir nog en vältrafikerad yta.
Fundera på att ta bort mattorna från din CAD, de tar ju inte så mycket volym.
Haha..jag vet, jag är symmetriskadad. Jag har inga problem med assymetri om den är tydlig, det är när det blir lite off som det retar gallfeber på mig. När det ser ut som att man försökt men misslyckats.
När det gäller pardörren från köket så kan jag leva med att den åker åt än det ena eller andra hållet, även om jag tänkt mycket på siktlinjer, placeringar av taklampor/takrosett i förhållande till varandra och spegelfördelning på bröstpaneler osv. Problemet där är att dörrarna måste gå att ställa upp och då ger det inte så mkt justerutrymme. Jag kan nog inte leva med att en av dörrarna står uppställt mot en vägg och den andra inte. Det skulle skava i mig. Alternativet är som nämnts tidigare skjutdörrar. Men då måste de ändå få plats i väggen. Så jag tror inte det hjälper. Man kan ju tänka sig att vända på slagningen av dörrarna så att de öppnas in mot köket om man vill ha fria väggar i matsalen. Men om det blir lösningen med köksö, så vill jag gärna hålla öppet för att kunna placera ett vitrinskåp eller liknande i köket till höger om dörren mot hjärtväggen.
Altandörren i vardagsrummet är också en knepig historia. Till att börja med så får man inte glömma fasaden och hur det ser ut på utsidan. Det är en symmetrisk gavel och då tänker jag att de två fönsterpardörrarna måste hamna likadant i förhållande till fönstren över. Så att gaveln inte ser skev ut utifrån. Lägger in en bild från när fasaden på den sidan fick sig ett litet lyft. Jag tror att man kan mygla en decimeter eller så utan att det syns. Jag tror faktiskt att jag har gjort det. Fönsterpardörren vid matplatsen är lite närmre hushörnet än den i köket. Jag kan förvisso flytta dörren i köket också och leva med att den inte är mitt för köksön, men det finns en gräns för hur nära hushörnet dörrarna kan komma innan det börjar se knasigt ut på utsidan. Att allt är för brett isär. Men jag är helt med på det du säger. Jag har själv suttit och trixat fram och tillbaka för att få till så mkt passage som möjligt på höger sida i vardagsrummet utan att sabba någon annanstans.
Ja, mattorna kan vara lite vilseledande. Jag ska testa att släcka ner dem för att få en mer rättvis känsla. Har dem med för att ha lite koll på avståndet till eldstäder och gångstråk. Så att det inte blir brand- eller snubbelrisk.
Haha..va tusan..nu fick jag ju tillbaka pucken jag skickade ut. Jag får hålla tummarna för att jag får ett hallelujamoment snart då, men det verkar sitta långt inne. Ska sätta mig med originalritningen igen och se om det kommer ut något nytt. Har skissat på det här eländet sedan 2013, så jag vet inte om jag har det i mig. Kanske dags att kalla in ett proffs.Nötegårdsgubben skrev:Nej, jag förstår att det inte känns stort, men det är ju delvis för att en stor del av det inte nyttjas effektivt. Ritar du in diagonalen i rummet från murstocken ser du att nog max 60 % av rummet används. Visst kan någon hänga på andra sidan köksön eller en möbel stå där, men det är i alla fall låg nyttjandegrad.
Så här skulle det kunna se ut med ett U-kök med ett runt matbord med diametern 1200 mm.1 16386 skrev:Man bör ha 120 cm mellan bänkrader, men det går att ha mindre. Vårt tidigare kök, i en funkislägenhet, hade 90 cm mellan bänkraderna. I den ena var diskhon, i den andra häll och ugn. Det gick, även om det var trångt när två jobbade i det samtidigt. I detta kök tycker jag ni bör fundera på att minska avståndet lite.
Inga funderingar på att sätta spisen i köksön och på så sätt frigöra bänk-/arbetsyta vid väggen?
Vi hade spisen i köksön i vårt förra hus och när det i somras var dags att renovera köket i vårt nuvarande hus gjorde vi samma lösning. Fläkten har vi i båda fallen löst med en takintegrerad variant vilket fungerar mycket bra enligt oss. Kanske att ni behöver ha en kanal i taket för att koppla fläkten, om kanalen inte går att dra dolt i tak eller på ovanvåning?
Har för tillfället bara ritningen som gjordes i IKEAs planeringsverktyg tillgänglig, men kanske kan ge någon ytterligare idé till en bra lösning
Vi satte bara in en bänkfrys i köket, för att få ytterligare bänkyta. Eftersom vi tidigare bara haft frys i källaren i över 3 år så känns det helt plötsligt lyxigt att kunna ha vissa frysvaror i köket.
Känns dessutom som att ni kommer få väldigt mycket förvaring/skafferi i er tänkta lösning i hörnet så det känns inte som att det är något problem i stort.
Lycka till
Vi hade spisen i köksön i vårt förra hus och när det i somras var dags att renovera köket i vårt nuvarande hus gjorde vi samma lösning. Fläkten har vi i båda fallen löst med en takintegrerad variant vilket fungerar mycket bra enligt oss. Kanske att ni behöver ha en kanal i taket för att koppla fläkten, om kanalen inte går att dra dolt i tak eller på ovanvåning?
Har för tillfället bara ritningen som gjordes i IKEAs planeringsverktyg tillgänglig, men kanske kan ge någon ytterligare idé till en bra lösning
Vi satte bara in en bänkfrys i köket, för att få ytterligare bänkyta. Eftersom vi tidigare bara haft frys i källaren i över 3 år så känns det helt plötsligt lyxigt att kunna ha vissa frysvaror i köket.
Känns dessutom som att ni kommer få väldigt mycket förvaring/skafferi i er tänkta lösning i hörnet så det känns inte som att det är något problem i stort.
Lycka till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 1 845 inlägg