230 401 läst · 790 svar
230k läst
790 svar
Renovering Röda Grind
Skickar in en länk till en våning som sålts via Stadshem där man kan se ungefär hur jag tänker mig sambandet mellan matplats och kök. https://stadshem.se/objekt/pampig-och-stilfullt-renoverad-1800-talsvaning-till-fast-pris/ De har en köksö i köket och matplatsen i rummet bredvid. Sen är ju deras vardagsrum gigantiskt och har en annan placering, men om man bara fokuserar på matplats och kök så är det typ så jag ser framför mig att det skulle kunna bli.1 16386 skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 815 inlägg
Jo... det är klart att det på ett sätt är onödigt med två matbord. Jag var inte heller jätteförtjust i vår gamla lägenhet där det bara gick in ett litet köksbord och där vi hade ett större matbord i vardagsrummet som bara användes vid besök. Men jag vet att när jag har bott i lägenheter med små kök och separat mat/vardagsrum (vanligt i Sydamerika) har jag starkt ogillat att bära mat och porslin fram och tillbaka. Men om ni inte har någonting emot det så är det ju inga problem.F FruB skrev:Jag tänker att om hjärtväggen tas bort, så hade nog ingen reagerat på avståndet till matplatsen. Det är nog bara för att där är en vägg som det känns som ett problem. Vi pratar kanske 4-6 m i avstånd, beroende på varifrån man mäter, och det tänker jag att många säkert har i avstånd i sina stora kök med matplats. Sen är vi nog vana vid att inte ha köksbordet i köket. Vi har levt med det så sedan vi flyttade in i huset 2013. Just nu..medan vi renoverar vardagsrummet så har vi nog ca 20 m enkel väg bort till matplatsen från köket.
Hur tänker du att vi gör med matplats och tv-rum om vi har matbord i köket? Är det inte slöseri med yta att ha en ”finmatsal” som bara nyttjas när vi har gäster? För gästerna kommer ju inte få plats i köket tänker jag.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
En stil helt i min smak! Tyvärr inte riktigt applicerbart på vårt hus.F FruB skrev:Ja..jag är lite rädd att köket ” kommer över en” om vi kör överskåp. Vi har ju ett sådant kök idag och det känns lite trist och trångt. Vi är ju inte några byggnadsvårdare direkt heller utan mer ute efter att få lite klassisk sekelskifteskänsla i botten men med moderna inslag.
Vi har faktiskt varit inne på det där med skåpsluckor som skafferidörr. Jag vill gärna ha känslan av en hel högskåpsvägg. Får nog prata med lite köksleverantörer och se vad de kan erbjuda. Det är ju en ganska vanlig lösning i USA.
Jag gillar också tanken med frukostskåpet. Där ska kaffemaskinen, brödrosten, micron, bröd, knäckebröd, alla flingor mm stå har jag tänkt. Sådant som man typ använder varje dag. Då har man en plats för alla maskiner utan att de står framme och stökar ner, blir dammiga och är i vägen. Sen blir skafferiet lite mer mjöl, pasta, ris osv.
Köksfläkten är svår alltså. Vi har pratat om tex den som är på Kvänums bild. En Fjäråskupa som jag tror heter box. En minimalistisk variant som smälter in i väggen. Ett annat alternativ är att kombinera den med ett par överskåp och göra den inbyggd. Skickar med en länk till en lösning som Nordiska kök har gjort, som jag tycker känns trevlig. [länk] Att flytta upp den i taket kan också vara ett alternativ. Jag är lite rädd för att det blir lite för futuristiskt för min smak dock.
Jo, väldigt bra tanke, ska försöka få till något liknande för vattenkokare, brödrost osv (ingen dricker kaffe här). Skönt att få undan maskinerna så att det inte syns.
Förstår er, båda varianterna låter snygga på pappret, frågan är väl bara om hur det känns med överskåp på plats.
Min tanke med takintegrerad hemma hos oss är att den inte ”ska” synas alls.
Jag tänker mig något i stil med en traditionell spiskåpa, med bakåt sluttande frontparti borde passa?
Typ så här;
https://www.gnestaplat.se/WP_20151209_15_31_35_Pro.jpg
Hur fint som helst, ev. kan ni sätta upp hyllplan på väggen ovan diskbänk om ni känner behov av det. Väggskåp förfular mest och gör att vissa kök/rum känns "trånga", plus att ni inte samlar på er en massa tillbehör som aldrig används...F FruB skrev:Visst är det intressant! Det är ju så svårt att veta vad som kommer kännas bra eller inte. Vi kan ju egentligen bara jämföra med de ytor och behov vi har just nu. I dagsläget har vi ett L-kök. Skickar med en handskiss. Vi upplever att vi saknar bänkytor i det nuvarande. Vi klarar oss, men det är en del stuvande. Vi har i vårt nuvarande kök heller ingen frys. Vi har en box nere i källaren. Det vet vi med säkerhet att vi inte vill ha i framtiden. Vi är också skitless på det 60 djupa skafferiet. Vi har typ koll på de första 20 centimetrarna resten är bara som ett svart hål där bakom. Jag väntar bara på att ett mjölpaket från före kriget ska komma utkrypandes. Så ett överskådligt skafferi är också högt på listan. Vi har också större grytor och sällan använda pryttlar nere i källaren. Nu gillar jag att baka och laga mat, så det mesta vill jag ändå ha lättillgängligt. Typ min assistent och matberedaren. Av den anledning vill vi också ha en 90-spis med dubbelugnar. Typ en Ilve eller liknande. Så det blir inte jättemycket bänkyta mellan spis och vask. För rymdens skull har vi tänkt oss att utelämna överskåpen, men det kan vara så att vi måste släppa på det för förvaringens skull. Alla köksleverantörer vi kontaktat har dock avrått oss från att fylla ytorna med överskåp med motiveringen att det kommer kännas trångt och belamrat. Även om det måste bli några överskåp över vasken, så kommer vi behöva ha ”finservisen” mm ute i ett skåp i matsalen skulle jag tro. Skickar med en planskiss på hur nya köket skulle kunna tänkas se ut samt ett par foton från ett uppritat förslag från Kvänum. Där är en del saker som inte är ”rätt” bla kommer det vara en dörr in till skafferiet om vi går på detta alternativet, men ni får kanske en bättre känsla för vad som är uppe för diskussion.
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
En variant är ett fönster som sitter högt upp, inte är så högt men dessto bredare. Tänk ögonspringa
Har tidigare tyckt att det sett jättefult ut när fönster suttit lägre än bänkskiva tills jag såg dessa lösningar med en liten cafégardin; praktiskt mot stänk från diskhon (går ju dessutom att plocka av och tvätta gardinen) och ser fint ut utifrån. Bilder från Villaenhorna och Kajsavisual på instagram.F FruB skrev:Som vi har funderat. Fördelarna tror jag att vi alla greppar. På vår motlista har vi:
- Fönstret kommer bli nedsölat av skvätt från diskhon.
- Bröstningen hamnar under bänkskivans nivå och det blir då ett knasigt utrymme bakom köksinredningen där det förmodligen samlas skräp och som utifrån kommer se lite ful och nödlösningsaktig ut.
- Belysningen över diskhon kan bara lösas med nedpendlade lampor eller taklampor. Gör de verkligen ett tillräckligt bra jobb? Min man är 2.04 lång dessutom så den nedpendlade lampan lär väl hänga i ansiktet på honom hur kort man än gör sladden.
- Möjligheten till överskåp försvinner.
Det är ett arbetskök med en köksö - det är den du ser stolarna runt. Matrummet är bredvid vardagsrummet. Men bilden var mer för att illustrera att med glasade dörrar får man lite av både och - man kan stänga till när det behövs men ha öppet för det mesta. Och även när dörrarna är stängda finns det en kontakt mellan rummen och de som är i dem. I er plan skulle ni väl ha ett matbord där soffan finns i bilden.F FruB skrev:
Ska bli kul att se hur ni går vidare.
Ni har ju gått över hela huset snart och fått till det underbart vackert. ❤️
Jag tycker att det har blivit en trend att ”överskåp är fullt ”
Ska eventuellt byta vårat kök efter nyår och jag har svårt att se hur det skulle funka utan överskåp.
Jag tycker att erat förslag med köksön i köket och matplats i rummet bredvid är en bra väg att gå.
Följer fortsättningen med spänning.
//AA
Ska eventuellt byta vårat kök efter nyår och jag har svårt att se hur det skulle funka utan överskåp.
Jag tycker att erat förslag med köksön i köket och matplats i rummet bredvid är en bra väg att gå.
//AA
Här kommer förslaget vi fick från Himlekök. De har inte med gå-in-skafferiet, men det vill jag nog inte bli av med. Så lite justeringar här och där krävs, men kanske intressant att se ändå. De gör fina renderingar. Ser nästan fotat ut.
Tack! Jag hoppas vi kommer till några beslut snart. Får gråa hår av det här.S saiter skrev:Ska bli kul att se hur ni går vidare.
//AA
Ja, man får akta sig för trenderna. De går fort över och då står man där med ngt både otrendigt och opraktiskt. Att vara utan överskåp kräver lite planering skulle jag tro. Jag öppnade faktiskt alla mina överskåp en dag och började analysera vilka måsten jag hade och det blev faktiskt väldigt lite kvar. Ett skåp fullt med mediciner, som vi kommer förvara antingen i badrummet eller i städskåpet när det är klart, så det går bort. Ett fläktskåp med alldeles för många kryddor, där bara de ytterst placerade används. Dessa tänker jag hamnar i en låda för bättre översikt. Ett skåp med bara uddaporslin. Random skålar och pryttlar. Bort med det känner jag. Barnens pipmuggar och matserviser (de är fem och åtta år nu ). Bort, bort, bort! Ett helt skåp med bara kokböcker. När använde vi egentligen en kokbok senast i det här huset? Vi har ju allt sparat på mobilen. Så här fortsätter det. Det enda jag känner att jag verkligen skulle vilja ha i ett överskåp är våra glas och karaffer. Å gärna då nära vattenkranen. Muggar och koppar tänker jag förvara i frukostskåpet vid vattenkokaren och kaffebryggaren. Tallrikar kan jag leva med att ha i lådor tror jag.
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Jag tycker du tänker rätt. Vi andra kan komma med förslag men det är ju bara ni som vet vad ni behöver och hur ni vill ha det. Med tanke på CAD-ritningarna över inredningen i kommoden kommer ni säkert hitta den bästa lösningen för just er!
Haha..ingen är väl förvånad då när jag säger att det finns början till en motsvarighet i köket (ni skulle se skafferiet ). Tänker att jag nog redan framstår som fullkomligt galen i det här forumet, så det är väl knappast lönt att försöka inbilla er ngt annat. Men jäklar vad fint det känns när allt faller på plats..med pyspassning.1 16386 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
GrymtF FruB skrev:Haha..ingen är väl förvånad då när jag säger att det finns början till en motsvarighet i köket (ni skulle se skafferiet ). Tänker att jag nog redan framstår som fullkomligt galen i det här forumet, så det är väl knappast lönt att försöka inbilla er ngt annat. Men jäklar vad fint det känns när allt faller på plats..med pyspassning.
Har försökt övertala min fru att vi ska ha en laminerad lapp om var allt ska vara men blivit nedröstad