D
Har lagt bergoplattor på betongtrappan. Vi bestämde oss för att bygga in den gamla betongtrappan i altanen. Fungerar som plint nu. Sparade lite pengar och krafter på det sättet. Kommer lite bilder på altanen på framsidan inom en snar framtid.

Bergoplattor på betongtrappa inbyggd i träaltan vid husentré, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
D
Pratade ju om altan på framsidan. Började med plintar i november eller december och satte reglarna och trall på huvuddelen, sen chillade vi några månader. Så gott som färdigt nu. Har en räckessektion kvar, sen skruva fast allt (har bara fäst grejerna med 40% av all skruv som ska va).

Satte plintarna med 2 meters mellanrum i bägge ledder, sen grävde jag ner dom 90 cm och 2 betongplattor i botten för att komma upp lite (hade över och köpte billigaste plintarna).

Sen har jag kört 45x170. Blev stabilt iaf.

Nästan färdigbyggd träaltan med räcken och trappa framför tegelhus, omgiven av en stenlagd gata och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med plintar och trall framför husentré med stentrappa och räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en nästan färdigbyggd träaltan med reglar och trall ovanpå plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigbyggd träaltan med reglar och trätrall, räcke med en sektion kvar, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigbyggd altan med trätrall och trapplåda, stolpar och ofärdig gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigbyggd träaltan med trappsteg och reglar framför en tegelvilla, leksaksbil syns på trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med träreglar och trall framför hus, intill stenbelagt gårdsgolv med krukväxter och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska fixa till gräsmattan på framsidan. Någon som har tips på hur man kan få det gjort i sommar?
Ska vara en stenrad runt altanen och muren så småningom, sen ska jag försöka få nivån på gräset så att man inte ser in under altanen.

Trappan runt är en "låda" som står på betongstenar och skruvad i altan-regeln.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
D
Har också förutom kantfixet, målningen/lasering kvar och behöver leda om ett stuprör lite, då det var ivägen för muren.
 
Fasiken vad du sliter.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Väldigt fint räcke, bra jobbat!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Kanonfint!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Som vanligt :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Kvällsbild av ett hus med ny asfalterad uppfart, trätrappa och räcke samt början på kantstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny asfalt längs med staketet och trappan ner till källaren på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad yta vid husgrund med pågående arbete på kant och källartrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått asfalterat nu. Även påbörjat kantfix och källartrapp.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
D
Har blivit en del gjort, även om vi dragit ner tempot rejält. Kommer renovera ett sista rum på ca 30 kvm i källaren i vår.
Det vi gjort sen sist är att lägga sten runt muren och huset och fixat gräset och byggt ett tak över källartrappen. Fixade även dom sista kapningarna på markstenen mellan huset och garaget, som jag lämnat (av någon anledning?!) Har lite plåtarbete på källartrappstaket kvar som jag gör i vinter eller i vår.
Nytt stenterrass och trappstaket med vitt hus i bakgrunden och en bil lastad med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marksten och gräsmatta med snöfläckar kring husmuren och svarvstaket ovanför källartrappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd sten vid husvägg och trädgård med lätt frost på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd sten längs husmuren och fräscht gräs, med tydliga gränsen mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd marksten som bildar en gångväg mellan ett hus och ett garage med tak över källartrapp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybelagd marksten vid hus och trappa med tak över, gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ny lagd sten längs husmuren med snötäckt grässtråk och källartrappa med tak i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Ser tjusigt ut! Det är med all rätt ni drar ner lite på tempot :) Jobbat hårt ju!
Hoppas ni kan njuta av allt nu över jul.. och kunna ta det lugnt och bara vara med familjen :D

God Jul på Er :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Hej. Vi ska nu ha badkar i tvättstuga/spa och undrar hur jag bäst kombinerar badkaret med takdusch/duschslang?

Skulle vilja (om möjligt) ha blandaren i träskivan och sen takdusch+duschmunstycket på väggen.

Finns det någon typ "köksblandare med duschslang" jag kan använda för att få den effekt jag vill? Har utanpåliggande rör och blandare kommer komma upp i träbänkskivan på badkarets långsida.

Alla tips mottages hjärtligt! :)

3D-rendering av ett badrum med tvättmaskin, badkar intill en bänkskiva i trä och en duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
eller denna:

https://www.bauhaus.se/tvattstallbl...tml?refSrc=60344&nosto=nosto-related-products

"bideblandare"...

frågan är ju om vattnet kommer komma med tillräckligt tryck för att använda takdusch påkopplat där. och om badkaret kommer fyllas lika fort som om jag hade en "badkarsblandare", för vissa köksblandare åtminstone har ju ett läge där man kan lyfta handtaget lite högre, då det går trögare och endast då kommer det fullt med vatten, och släpper man så får man inte längre max.

är detta justerbart?

många frågor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.