432 380 läst · 1 498 svar
432k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
3000 mm x 0,01/100 % x 8 % = ca. 2,4 mm, eller 1,2 mm i hver halvdel.
I et hjørne møtes to lister, og krympesprekken vil bli større. Visuelt vil sprekken i hjørnet bli hypotenusen av hver lengdekrymping.
√(1,2² + 1,2²) = 1,7 mm
Krympingen øker da fra 1,2 mm til 1,7 mm.
På norska dock, och har ingen aning om det stämmer eller ej.
I et hjørne møtes to lister, og krympesprekken vil bli større. Visuelt vil sprekken i hjørnet bli hypotenusen av hver lengdekrymping.
√(1,2² + 1,2²) = 1,7 mm
Krympingen øker da fra 1,2 mm til 1,7 mm.
På norska dock, och har ingen aning om det stämmer eller ej.
Tänkte sätta lite spotlights i innertaket, och då måste jag läkta ner lite som jag förstått.
Har idag en spontad panel som håller uppe allt sågspån som ligger i bjälklaget. Vill helst inte röra detta.
Hur ska man gå tillväga för att sänka så lite som möjligt? Kan jag skruva t ex 22/28 tjockt virke cc 60 direkt i panelen och sen skruva takskivorna i det? Tänkte köra huntonit symfoni.
Vill att det ska bygga så lite som möjligt, då jag har 220 i takhöjd i källaren nu. Men vill samtidigt inte lägga ner för mycket jobb på detta.
Kan tänka mig köpa vilka spotlights som. Max 500 kr/st.
Har idag en spontad panel som håller uppe allt sågspån som ligger i bjälklaget. Vill helst inte röra detta.
Hur ska man gå tillväga för att sänka så lite som möjligt? Kan jag skruva t ex 22/28 tjockt virke cc 60 direkt i panelen och sen skruva takskivorna i det? Tänkte köra huntonit symfoni.
Vill att det ska bygga så lite som möjligt, då jag har 220 i takhöjd i källaren nu. Men vill samtidigt inte lägga ner för mycket jobb på detta.
Kan tänka mig köpa vilka spotlights som. Max 500 kr/st.
Så om jag reglar ner med nån tunn läkt på typ 22mm, så får elektrikern i sina flexrör. Sen är det bara köra nån ledvariant?
Då förlorar jag 2 cm i takhöjd, men får ett utrymme för sladdar/ rör?
Ramnemark; hur drar jag kabeln om jag sätter dom direkt mot spontade brädorna med potta?
Då förlorar jag 2 cm i takhöjd, men får ett utrymme för sladdar/ rör?
Ramnemark; hur drar jag kabeln om jag sätter dom direkt mot spontade brädorna med potta?