D
Håller på och lär mig detta...

Person som håller i en vit list med suddig bakgrund av ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en trälist med sågad profil, inlärningsprocess av träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller i en tapetskrapa och tar bort överskott av tapet vid taklisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på taklister och vägg med mönstrad tapet, visar synliga skruvar och fogar vid montering av lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lättare med en såg istället för yxa.;)
 
D
Fattar verkligen varför detta är bättre i innerhörn. Kommer måla alla lister en tredje gång när dom sitter uppe. Dom är grundmålade och har ett lager lackfärg. Det är bara taklister kvar och i 2 rum.
 
D
Har kört sticksåg ;)
 
Kan verkligen rekomendera dig att köpa en kap/ger såg :)
 
D
Har en. Metabo. Har testat sätta med gersåg. Blir inte lika bra om inte hörnen är 90. Här kan bara en list krympa dessutom, då en går rakt in i hörnet.
 
Tänkte inte på att hörnen inte är 45 grader :)
 
D
Kallas coping. Sök på coping crown molding. En list är rakt kapad, andra är först gersågad 45, sen överflödet kontursågat.
 
D
En person monterar ihop två vita lister i ett innerhörn utan att göra geringssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir inte riktigt lika snygga hörn som om man gerar, men blir bättre och enklare om man ska få ett bra slutresultat i innerhörn.
 
D
 
D
Det var den bästa videon jag hittade. Blir alltid en svart rand, men blir bra efter målning. Och krymper inte isär sen. Blir enklare att få bra om hörnen är 87 och 92 ist för 90.
 
D danpih skrev:
Har en. Metabo. Har testat sätta med gersåg. Blir inte lika bra om inte hörnen är 90. Här kan bara en list krympa dessutom, då en går rakt in i hörnet.
Trä rör sig inte så mycket i fibrernas riktning, har aldrig varit med om att en list krympt isär. Man mäter ju vinkeln innan man kapar, har nog inte ett enda hörn som är 90 i mitt hus, men ändå sågat allt med gersåg.
 
Redigerat:
Mina inner- och ytterhörn är gerade med bisektrisvinklar mellan 44,2-45,8° för att hörnen inte är exakt 90°.
Önskar att jag haft en liten kap-gersåg då jag gjorde dessa geringar istället för den manuella "Forex" gersågen.
 
D
Det går om man vill alltså. Jag hade 450cm långa lister med en gering i varje ände och försökte balansera och sätta dom själv i ett sovrum. Resultatet blev ok, men nu har det blivit en springa på ca 3-4 mm, så där måste jag måla (köpte färdiga lister)

Detta sätt är smidigare för mig, då jag slipper mäta vinklar och vara millimeternoga i kapningarna.

Jag har provat det andra i 3 rum och detta i 3 rum. Nu när jag övat lite, Kommer jag inte gå tillbaka till det andra. Tror det inte spelar så stor roll om man ska foga/måla, förutom att fogen bottnar bättre om man kör coped. Och bara en list kan krympa istället för att dom krymper isär.
 
D
Har sen inga bra verktyg för att mäta vinkeln heller, och behöver spara både tid och hjärnkapacitet i dessa tider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.