432 431 läst · 1 498 svar
432k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
Håller på och lär mig detta...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trä rör sig inte så mycket i fibrernas riktning, har aldrig varit med om att en list krympt isär. Man mäter ju vinkeln innan man kapar, har nog inte ett enda hörn som är 90 i mitt hus, men ändå sågat allt med gersåg.D danpih skrev:
Redigerat:
Mina inner- och ytterhörn är gerade med bisektrisvinklar mellan 44,2-45,8° för att hörnen inte är exakt 90°.
Önskar att jag haft en liten kap-gersåg då jag gjorde dessa geringar istället för den manuella "Forex" gersågen.
Önskar att jag haft en liten kap-gersåg då jag gjorde dessa geringar istället för den manuella "Forex" gersågen.
Det går om man vill alltså. Jag hade 450cm långa lister med en gering i varje ände och försökte balansera och sätta dom själv i ett sovrum. Resultatet blev ok, men nu har det blivit en springa på ca 3-4 mm, så där måste jag måla (köpte färdiga lister)
Detta sätt är smidigare för mig, då jag slipper mäta vinklar och vara millimeternoga i kapningarna.
Jag har provat det andra i 3 rum och detta i 3 rum. Nu när jag övat lite, Kommer jag inte gå tillbaka till det andra. Tror det inte spelar så stor roll om man ska foga/måla, förutom att fogen bottnar bättre om man kör coped. Och bara en list kan krympa istället för att dom krymper isär.
Detta sätt är smidigare för mig, då jag slipper mäta vinklar och vara millimeternoga i kapningarna.
Jag har provat det andra i 3 rum och detta i 3 rum. Nu när jag övat lite, Kommer jag inte gå tillbaka till det andra. Tror det inte spelar så stor roll om man ska foga/måla, förutom att fogen bottnar bättre om man kör coped. Och bara en list kan krympa istället för att dom krymper isär.