432 325 läst · 1 498 svar
432k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Sladdlöst. Du behöver inte göra hål i taket heller.D danpih skrev:
https://m.clasohlson.com/se/LED-belysning-Dot-It/36-2234
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bara läktar ner 22 mm så får du hitta en väldigt tunn spott.
Jag satte spottar hos min kompis med råspont/sågspån i taket. Vi fällde in pottor i råsponten, plockade ner en bräda för att få fram matningen och sen gipsade de på råsponten. Lite dammigt men det gick ändå rätt smidigt ändå....
Jag satte spottar hos min kompis med råspont/sågspån i taket. Vi fällde in pottor i råsponten, plockade ner en bräda för att få fram matningen och sen gipsade de på råsponten. Lite dammigt men det gick ändå rätt smidigt ändå....
Det går att lösa med att sänka det så lite, använder ibland Hide-a-lite 1202 smart, bygger inte så mycket men ger ett fint ljus. Problemet är att man inte får plats med någon transformator, men det brukar gå att lösa genom att sätta en liten kapsling i en garderob eller något liknande.
Ok. Tack för tipsen. Ska fundera lite innan jag bestämmer. Vi ska ju ha garderober på en vägg. Typ 2.40 meter totalt. Då kan man ju gömma det där. Vill helst att det ska va smidigt. Men idén som bygger 0 är ju intressant. Ska överlägga med elektrikern.
Gör en uppdatering på köket då, som jag lovat länge.
Där spjälsängen står idag, hade vi det gamla köket. I och med denna renovering, gick vi från 2 fungerande sovrum och ett gammalt kök, till 4 fungerande sovrum och nytt kök, även hallen fick en renovering.
Vi förlorade ett vardagsrum, men det känns inte som någon större förlust. Köket är vårt sällskapsrum och vill vi titta på tv och sitta i soffa, så har vi en nyrenoverad gillestuga nere
Det som gjordes:
Rev garderober och reglade ny vägg.
Rev allt gips och satte nytt gips o nya tapeter.
Rev gamla köket och gjorde sovrum.
Rev golv och satte golvspån och klinker/laminat
Rev tak och satte huntonit innertak.
Tog bort en kamin i vardagsrummet och murade igen.
Tog upp nya dörrhål och satte igen öppna väggar för att få 2 sovrum till.
Öppnade upp lite mer för nya köket.
Rev puts och mögel från tapet på murstocken, putsade om.
Ny el hela övervåning.
Nytt vatten och avlopp till köket.
Nytt kök i före detta vardagsrummet med osb i väggarna och egen lösning köksö/bardisk.
Nya innderdörrar.
Ny imkanal kök.
Uppskattar att vi lagt kring 130 000:-
Säkert glömt nåt, men vi hade ju typ hela övervåningen öppen. Här är bild från rivningen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Där spjälsängen står idag, hade vi det gamla köket. I och med denna renovering, gick vi från 2 fungerande sovrum och ett gammalt kök, till 4 fungerande sovrum och nytt kök, även hallen fick en renovering.
Vi förlorade ett vardagsrum, men det känns inte som någon större förlust. Köket är vårt sällskapsrum och vill vi titta på tv och sitta i soffa, så har vi en nyrenoverad gillestuga nere
Det som gjordes:
Rev garderober och reglade ny vägg.
Rev allt gips och satte nytt gips o nya tapeter.
Rev gamla köket och gjorde sovrum.
Rev golv och satte golvspån och klinker/laminat
Rev tak och satte huntonit innertak.
Tog bort en kamin i vardagsrummet och murade igen.
Tog upp nya dörrhål och satte igen öppna väggar för att få 2 sovrum till.
Öppnade upp lite mer för nya köket.
Rev puts och mögel från tapet på murstocken, putsade om.
Ny el hela övervåning.
Nytt vatten och avlopp till köket.
Nytt kök i före detta vardagsrummet med osb i väggarna och egen lösning köksö/bardisk.
Nya innderdörrar.
Ny imkanal kök.
Uppskattar att vi lagt kring 130 000:-
Säkert glömt nåt, men vi hade ju typ hela övervåningen öppen. Här är bild från rivningen:
Logga in
Skapa konto
Nu fortsätter gjutningen efter stambytet.
Det som ska hända är att pannrummet, ska bli min verkstad och förvaring för alla våra verktyg. Detta kommer innebära att garaget blir helt tomt, utom några cyklar och våran bil.
Kommer sätta verktygstavlor på hela väggarna.
Under trappan ner till källaren blir det glasdörrar in till et stort lekrum på 30 kvm och precis under källartrappen blir det en "vinkällare". Ska bli en till fläktkonvektor i detta lekrum och kommer sätta garderober och förvaring för vinterkläder o dylikt. Blir ett tak över utvändiga källartrappen och där kommer man genom en ytterdörr in i lekrummet, så det blir som en liten groventré/hall, där man kan gå in om barnen är jättesmutsiga. Ni får se så småningom förhoppningsvis.
När detta projekt är färdigt, har vi utnyttjat hela huset till MAX!
Vill tacka för alla goda tips och råd och snälla ord vi fått. Även tack för orden som varit mer kritiska, men väl menade
Väldigt trevlig stämning i tråden här, och om jag verkat lite frånvarande på sistone, så har jag varit just det.
Ska försöka köra uppdateringar löpande på detta.
Har byggt en altan på framsidan också, tror ca 35 kvm, med spotlights i trapp och snart räcke. Detta förtjänar en uppdatering med.
Nu går vi över i en lite lugnare fas med renoveringen, egentligen hände detta redan efter övervåning blev hyfsat färdig och markstenen kommit upp utomhus.
Det som ska hända är att pannrummet, ska bli min verkstad och förvaring för alla våra verktyg. Detta kommer innebära att garaget blir helt tomt, utom några cyklar och våran bil.
Kommer sätta verktygstavlor på hela väggarna.
Under trappan ner till källaren blir det glasdörrar in till et stort lekrum på 30 kvm och precis under källartrappen blir det en "vinkällare". Ska bli en till fläktkonvektor i detta lekrum och kommer sätta garderober och förvaring för vinterkläder o dylikt. Blir ett tak över utvändiga källartrappen och där kommer man genom en ytterdörr in i lekrummet, så det blir som en liten groventré/hall, där man kan gå in om barnen är jättesmutsiga. Ni får se så småningom förhoppningsvis.
När detta projekt är färdigt, har vi utnyttjat hela huset till MAX!
Vill tacka för alla goda tips och råd och snälla ord vi fått. Även tack för orden som varit mer kritiska, men väl menade
Väldigt trevlig stämning i tråden här, och om jag verkat lite frånvarande på sistone, så har jag varit just det.
Ska försöka köra uppdateringar löpande på detta.
Har byggt en altan på framsidan också, tror ca 35 kvm, med spotlights i trapp och snart räcke. Detta förtjänar en uppdatering med.
Nu går vi över i en lite lugnare fas med renoveringen, egentligen hände detta redan efter övervåning blev hyfsat färdig och markstenen kommit upp utomhus.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Denna downlight är ett tips, har själv valt att använda den. Då blir det med 28 mm gles så att drivdonet får plats att ligga på gipsen intill armaturen.
http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Quick/1511439-2365175.html?variantId=2365152
Logga in
Skapa konto
http://www.hidealite.se/Produkter/I..._Quick/1511439-2365175.html?variantId=2365152
Logga in
Skapa konto
Kör bilningsmassorna genom ett galler oxå och skiljer sanden från stenarna. Sanden packar jag in under rören och stenarna gjuter jag på, för att inte vätskan ska sugas ur betongen.
Förvattnar rejält, både stenar och gamla kanten. Detta är i blivande lekrummet. Rivna väggen leder till gillestugan. Genomgången ligger under trappan.