432 122 läst · 1 498 svar
432k läst
1,5k svar
Renovering av 30-talshus (230 + 130 kvm)
ah okej, så det är justerbart. fick tips om "sargblandare"
https://www.hemfint.se/anemon-3-halig-badkarsblandare?var=41828
tror det blir en sån. och sen byta ut mot takdusch....
https://www.hemfint.se/anemon-3-halig-badkarsblandare?var=41828
tror det blir en sån. och sen byta ut mot takdusch....
För en blandare till att fylla ett badkar skulle jag kanske kunna tänka mig en engreppsblandare, men ska jag duscha vill jag ha separata reglage för flöde och temperatur. Alldeles för lätt att ändra en engreppsblandare. De gånger jag duschar i en dusch med engreppsblandare råkar jag stöta till reglaget och får en chock av ändrad temperatur. Eller så råkar man stänga av vattnet när man har som mest schampo i håret (läs "hela ansiktet"), att då lyckas få rätt temperatur när man startar kräver en del övning.
Lekrum på g i källare. Senaste bilden härifrån var när vi bytte stammar. Hittade klinker för 69 kr/kvm och köpte en begagnad kakelkap och skar socklar. Elektriker har blivit försenad några veckor, så vi förbereder. (Målning)
Även lagt klinker (ej orkar foga än.) och målat i pannrummet i källaren. Vi har varit duktiga och gymat 2x per vecka när vi varit friska
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även lagt klinker (ej orkar foga än.) och målat i pannrummet i källaren. Vi har varit duktiga och gymat 2x per vecka när vi varit friska
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så fick barnen sitt lekrum till slut. Nästan färdigt nu. Här var det ju stambyte något år sen och sen ställde jag ju en fråga om spottar i innertak. Blev att sänka 28mm och många spottar istället. Fick gratis fibercementskivor på Bauhaus och körde stålreglar under och vissa väggar målade vi på putsen. Detta var sista rummet i källaren och huset.
I sommar bygger vi friggebodsväxthus av begagnade fönster. Köpte 5 st 180x150cm med 3 kassetter i varje för 3500. Ska bygga "På altanen". Fristående.
Visning nummer 2 imorgon. Då får man sköta gräset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fixade trapp härom veckan. Gick på 2300 :- totalt och då kostade fixet 750 spänn -.-
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi säljer som sagt vårt hus och det har varit en otrolig resa. Tittar tillbaka på gamla bilder och inlägg och inser vad lite vi kunde när vi började och att en del fått göras om, och annat som blivit riktigt bra. Som tur är, så har vi fått goda råd, tänkt mycket och varit nogranna med dom "viktiga sakerna". Hade kunnat sett helt annorlunda ut annars.
Det mesta som vi gjort om en andra gång, efter att blivit missnöjda första gången är ytskikt och planlösning, men även en del annat, exempelvis vissa saker på framsida/baksida i trädgården och bänkar i tvättstugan. Man lär sig mycket i början av resans gång och får göra justeringar eller göra om.
Vi lyckades ta rätt beslut gällande mycket, vilket även återspeglas i besiktningsprotokollet. Vi hade inte introducerat några nya anmärkningar och förbättrat i princip samtliga som var när vi flyttade in, vilket känns otroligt skönt. Besiktningsprotokollet var så gott som tomt på anmärkningar utom badrummet (gamla tätskikt), där vi inte gjort mer än bytt porslin och renoverat tapeterna, även lite puts på murstocken på vinden som var dålig. Den punkten var samma när vi köpte och det kändes inte värt att fixa, då det inte försämrats sen vi köpte. Lägger in lite bilder här ifrån fotograferingen.
Övervåning/framsida:
Källare:
Sen finns det självklart saker som man ångrar och hade gjort annorlunda, det finns några klinkerplattor som tandar lite mycket och några lister man fått sätta lite extra fog på, några skarvar man inte är helt nöjd med, men det får man ta i nästa hus. För mig är det viktigaste att det inte är några funktionella saker. Att vi inte slarvat med avlopp eller golvbrunnar, eller konstruerat källarväggar felaktigt, att vi tagit oss tiden att gräva ner plintarna extra djupt på altanerna och skarvat takpappen enligt anvisning, att vi grävde lite extra djupt för marksten/mur och att vi slipade bort plastfärg i källare och sockel innan vi målat/lagt klinker, m.m, att vi tog in hantverkare (el o vvs) där vi inte kände att vi kunde själva. Många av dom råden har man byggahus och er användare som följer tråden att tacka för.
Lägger in en bild på hur utsidan såg ut när vi köpte.
Tack till alla som stöttat oss och givit råd. Om jag ska nämna några på rak arm utan ordning: Ramnemark, Snigla, johel572, sinuslinus, Johannes Carlsson, jockeping, Jonatan79, Vissii, Noseone, scim. Finns många fler, men skulle bli svårt att lista alla. Tack för att ni följt och bidragit. Det känns nästan lite underligt att komma ihåg användarnamnen, men då förstår ni att jag begrundat det ni skrivit Nu ska vi ladda batterierna inför nästa hus. Blir förmodligen en ny tråd på det.
Det mesta som vi gjort om en andra gång, efter att blivit missnöjda första gången är ytskikt och planlösning, men även en del annat, exempelvis vissa saker på framsida/baksida i trädgården och bänkar i tvättstugan. Man lär sig mycket i början av resans gång och får göra justeringar eller göra om.
Vi lyckades ta rätt beslut gällande mycket, vilket även återspeglas i besiktningsprotokollet. Vi hade inte introducerat några nya anmärkningar och förbättrat i princip samtliga som var när vi flyttade in, vilket känns otroligt skönt. Besiktningsprotokollet var så gott som tomt på anmärkningar utom badrummet (gamla tätskikt), där vi inte gjort mer än bytt porslin och renoverat tapeterna, även lite puts på murstocken på vinden som var dålig. Den punkten var samma när vi köpte och det kändes inte värt att fixa, då det inte försämrats sen vi köpte. Lägger in lite bilder här ifrån fotograferingen.
Övervåning/framsida:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Källare:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen finns det självklart saker som man ångrar och hade gjort annorlunda, det finns några klinkerplattor som tandar lite mycket och några lister man fått sätta lite extra fog på, några skarvar man inte är helt nöjd med, men det får man ta i nästa hus. För mig är det viktigaste att det inte är några funktionella saker. Att vi inte slarvat med avlopp eller golvbrunnar, eller konstruerat källarväggar felaktigt, att vi tagit oss tiden att gräva ner plintarna extra djupt på altanerna och skarvat takpappen enligt anvisning, att vi grävde lite extra djupt för marksten/mur och att vi slipade bort plastfärg i källare och sockel innan vi målat/lagt klinker, m.m, att vi tog in hantverkare (el o vvs) där vi inte kände att vi kunde själva. Många av dom råden har man byggahus och er användare som följer tråden att tacka för.
Lägger in en bild på hur utsidan såg ut när vi köpte.
Logga in
Skapa konto
Tack till alla som stöttat oss och givit råd. Om jag ska nämna några på rak arm utan ordning: Ramnemark, Snigla, johel572, sinuslinus, Johannes Carlsson, jockeping, Jonatan79, Vissii, Noseone, scim. Finns många fler, men skulle bli svårt att lista alla. Tack för att ni följt och bidragit. Det känns nästan lite underligt att komma ihåg användarnamnen, men då förstår ni att jag begrundat det ni skrivit Nu ska vi ladda batterierna inför nästa hus. Blir förmodligen en ny tråd på det.
Starkt jobbat. Du ska vara väldigt nöjd med resultatet. Att dessutom hinna med 4 barn är ett under. Jag har gått ner till 30% av farten med en grabb . Lycka till med nya huset och gör gärna en tråd. Kul att följa