Hade du reklamerat?

• Ja.

• Nej.

Logga in och rösta för att se resultatet.
S
Det är brist på ljus ask eller färgsorterad ask så tillverkaren av tar nog det de får tag i. De mörka bitarna är från kärnan.

Rätt av dig att reklamera när ni inte är nöjda. Sen vad de svarar är ju en annan sak.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Köpte direkt från snickeri stora skivor i ask till ett matbord, hade de sett ut så där hade jag tuppat av. Såhär se ju tex hyllplan i trä ut som man köper på bygg..x eller liknande

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga hus och därmed kök. Igår monterades bänkskivan i hårdvaxad ask. Vi är jättebesvikna. Den är inte i närheten av det vi förväntade oss utifrån provbiten i tillverkarens visningskök eller visningsbilden på deras hemsida. Det förekommer mycket stora variationer i färg på de limmade stavarna. Nedan följer några bilder. Utifrån dessa, hade ni reklamerat eller varit nöjda med den installerade bänkskivan. Bortse från om du tycker trä (ask) är fint. Vi vill bara veta om vi är helt ute och cyklar. Vi har inte reklamerat bänkskiva än. Därför väljer jag att inte gå ut med tillverkarens namn. I övrigt är vi mycket nöjda med den hjälp vi fått.

[bild] [bild]
Vänster, provbit från butik. Höger, bild från hemsida.

[bild] [bild]
Bilder från vårt blivande kök.

[bild]

Ungefär vad vi förväntade oss.
(från annan leverantör)
Så här ser vår askbänkskiva ut efter 17 års användning. Allt beror på vilken sortering det är på virket till bänkskiva. Här är det bara vita stavar vilket innebär att kärnan på asken som kan skifta väldigt mycket i färg inte använts. I din skiva är det blandat ytved och kärnved vilket gör att färgerna skiljer så hejdlöst. Säljaren borde absolut informerat er om att deras sortering ”natur” innehåller kärnved som kan gå ifrån ljus/vit till mörkt brunt. Jag skulle inte accepterat att få den sorteringen ni fick när provet bara var vita bitar. Har ni någon häll eller diskho i skivorna?

Träyta i solljus med skuggor och en del skrapmärken, tyder på slitage eller användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Undrar hur många här inne som skulle bli nöjda om de beställt något annat enfärgat, tex kakel, men istället fått shackrutigt levererat.

Skulle ni acceptera om säljaren hävdar att det är naturliga variationer i tillverkningsprocessen?

Bra att du reklamerar.

• Gilla
  • Haha
Morkl och 8 till
  • Laddar…
Bomull är också ett ”levande” material. Jeansen på bilden är ljusblå.
Tre par blekta jeans med olika tvättar och mönster.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
När vi köpte bänkskiva (ek) var både säljaren och tillverkaren noga med att säga att det kan vara mer färgvariation i verkligheten än på de små provbitarna som fanns i butiken. Riktigt dåligt av säljarna om de inte har upplyst er om det! Vår ekskiva var inte ens i närheten av sådär varierad och ändå kände de att de måste förvarna om variation.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
M mrsnhp skrev:
När vi köpte bänkskiva (ek) var både säljaren och tillverkaren noga med att säga att det kan vara mer färgvariation i verkligheten än på de små provbitarna som fanns i butiken. Riktigt dåligt av säljarna om de inte har upplyst er om det! Vår ekskiva var inte ens i närheten av sådär varierad och ändå kände de att de måste förvarna om variation.
säljarna har säkert upplyst om detta här oxå, vi har ju bara fått ensidig information som vanligt i trådarna här.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
säljarna har säkert upplyst om detta här oxå, vi har ju bara fått ensidig information som vanligt i trådarna här.
… fast levererad skiva uppvisar inte en ’naturlig variation’, som man som köpare skulle kunna förvänta sig och som skulle kunna argumenteras => utan en katastrofal variation.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
A
M Meyo skrev:
… fast levererad skiva uppvisar inte en ’naturlig variation’, som man som köpare skulle kunna förvänta sig och som skulle kunna argumenteras => utan en katastrofal variation.
Vem bedömer det? du?

M MatsBengtsson89 skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga hus och därmed kök. Igår monterades bänkskivan i hårdvaxad ask. Vi är jättebesvikna. Den är inte i närheten av det vi förväntade oss utifrån provbiten i tillverkarens visningskök eller visningsbilden på deras hemsida. Det förekommer mycket stora variationer i färg på de limmade stavarna. Nedan följer några bilder. Utifrån dessa, hade ni reklamerat eller varit nöjda med den installerade bänkskivan. Bortse från om du tycker trä (ask) är fint. Vi vill bara veta om vi är helt ute och cyklar. Vi har inte reklamerat bänkskiva än. Därför väljer jag att inte gå ut med tillverkarens namn. I övrigt är vi mycket nöjda med den hjälp vi fått.

[bild] [bild]
Vänster, provbit från butik. Höger, bild från hemsida.

[bild] [bild]
Bilder från vårt blivande kök.

[bild]

Ungefär vad vi förväntade oss.
(från annan leverantör)
Nämen, fy! Har tillverkaren inte kollat bänkskivan innan den skickades iväg? Reklamera!

electroluxaren skrev:
Vem bedömer det? du?
Självklart tycker jag något som ’potentiell’ konsument, sedan får andra bedöma vad som är branschstandard när det gäller vad som är ’naturlig variation’.

electroluxaren skrev:
Kan du inte berätta lite ner om vårt besök i butiken? Om man tänker lite logiskt så borde ju en person som vare sig var med eller ens vet vilken leverantör det handlar om, veta bäst. Så, upplys mig och alla andra som redan har dumförklarat dig. Vi vill veta mer!

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Jag använder gärna ask när jag gör skärbrädor.
Ett riktigt snyggt träslag med stora variationer så förstår varför ts ville ha bänkskivorna.
Dock så tycker jag personligen inte att dessa skivorna är snygga
Ska det bli bra krävs nog en manuell hand vid sorteringen då det inte är askens fel att detta inte blev snyggt och då blir kanske priset ett annat.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det står väl "Finns i ek och ask med brunkärna" på deras hemsida, det var vad jag hittade hos Vedum i alla fall? I så fall har du väl en rejäl uppförsbacke med reklamationen, även om det inte är snyggt och jag förstår att ni känner er lurade. Det behöver dock inte innebära att ni faktiskt är det.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Det står väl "Finns i ek och ask med brunkärna" på deras hemsida, det var vad jag hittade hos Vedum i alla fall? I så fall har du väl en rejäl uppförsbacke med reklamationen, även om det inte är snyggt och jag förstår att ni känner er lurade. Det behöver dock inte innebära att ni faktiskt är det.
Kan trots det hålla med TS och anse det berättigat att klaga.
Jämför bilden med den Vedum har för exempelvis den vitpigmenterade versionen där det tydligare framgår att man kan få stor nyansvariation i stavarna.
https://www.vedum.se/foretag/produk...k-traskivor/36937-prov-bskiva-250x200-ask-vit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.