Hade du reklamerat?

• Ja.

• Nej.

Logga in och rösta för att se resultatet.
electroluxaren skrev:
nä inte levande material, plåt och plast möjligtvis
Inga problem att sortera stavarna så man får den effekt som man visar i sitt varuprov.
Vill man ha mer "liv" i det man säljer så får man se till att återspegla det i sitt varuprov.

• Gilla
  • Älska
Freniño och 9 till
  • Laddar…
H
M MatsBengtsson89 skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga hus och därmed kök. Igår monterades bänkskivan i hårdvaxad ask. Vi är jättebesvikna. Den är inte i närheten av det vi förväntade oss utifrån provbiten i tillverkarens visningskök eller visningsbilden på deras hemsida. Det förekommer mycket stora variationer i färg på de limmade stavarna. Nedan följer några bilder. Utifrån dessa, hade ni reklamerat eller varit nöjda med den installerade bänkskivan. Bortse från om du tycker trä (ask) är fint. Vi vill bara veta om vi är helt ute och cyklar. Vi har inte reklamerat bänkskiva än. Därför väljer jag att inte gå ut med tillverkarens namn. I övrigt är vi mycket nöjda med den hjälp vi fått.

[bild] [bild]
Vänster, provbit från butik. Höger, bild från hemsida.

[bild] [bild]
Bilder från vårt blivande kök.

[bild]

Ungefär vad vi förväntade oss.
(från annan leverantör)
Vi fick hem en leverans med parkett, känd tillverkare, det var på ett ungefär samma färgskillnad, dessutom borstat grovt som en rasp, det provet som vi utgick var fint borstat som en fin fil i jämförelse. Tillverkarens svar, det kan bli så! Då är det ju inte någon idé att de har prov i butiken när man kan få vad som helst levererat. Vi bytte till ett annan tillverkare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser att man kan förvänta sig att det man får matchar den provbit man förevisas. Gör inte du?
Jo. Kanske 🤔

Men provbitar har en tendens att försköna verkligheten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vårt golv var liknande mot provbiten i affären.

Upplever det som att man plockar fram det mest homogena för att ge en viss bild av det. Sen har man alltid en text med friskrivning. Jag hade reklamerat flera gånger om.

Du har inte fått det du förväntade dig.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tycker din bänkskiva är jättevacker, men den ser ju INTE ut som det underlaget du har fått se när du beställt..

OM jag hade velat ha nåt som ser ut som "provbitarna" hade jag reklamerat

• Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Hade absolut velat reklamera. Inte i närheten av provbitarna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om skivan inte går att reklamera, verkar den vara väldigt uppskattad av en del i tråden. Någon kanske lägger ett bud och så är det löst.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
Exemplet på er förväntade skiva är helstav enligt https://barabankskivor.se/sv/p/massivt-tra/banksiva/bankskiva-i-ask.html

Helstavar är ej skarvade och mindre risk för kraftiga nyansskillnader.

Har känslan att många snickerier tillverkar kortstavskivor av rester.

Jag har reklammerat en måttbeställd ekskiva samt flera köksluckor som i mitt tycke var för spräckliga.

arneri68 arneri68 skrev:
Exemplet på er förväntade skiva är helstav enligt [länk]

Helstavar är ej skarvade och mindre risk för kraftiga nyansskillnader.

Har känslan att många snickerier tillverkar kortstavskivor av rester.

Jag har reklammerat en måttbeställd ekskiva samt flera köksluckor som i mitt tycke var för spräckliga.
Hej! Det stämmer. Den ljusa skivan är helstav. Förstår att vi inte skulle fått en sådan hur vi än gjorde. Om vi inte beställt en helstav såklart. Men det blev vi inte ens tillfrågade om. De visade provbiten i butiken. Det var allt. De hade inte ens ett utställningskök med en askskiva.

Tyvärr för din del … men jag skulle definitivt reklamera.

Provbiten uppvisar en viss variation i nyans och det är naturligt att det inte går att få exakt samma färg och nyans.

Det du dock har fått dig levererat är den billigaste varianten av bänkskiva, med helt osorterade och blandade stavar. Ungefär som när man köper parkettgolv så kan man få med mycket kvist (billigt) eller nästan helt utan kvist (dyrt).

Acceptera inte argument som att ’trä är naturligt och kan variera’, ’variationen gör trät levande’ … i detta fallet. Stå på dig och byt ut den.

Enda utmaningen är om du beställt och betalt för den ’billigaste’ och osorterade skivan … men att de visat upp en provbit av den bästa kvaliteten. Då blir det lite svårare …

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har precis byggt nytt hus. Jag förstår att ni valt den bänkskivan med tanke på provbiten, det ni har fått ser ju ärligt talat förjävligt ut. Jag hade reklamerat garanterat!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Meyo skrev:
Tyvärr för din del … men jag skulle definitivt reklamera.

Provbiten uppvisar en viss variation i nyans och det är naturligt att det inte går att få exakt samma färg och nyans.

Det du dock har fått dig levererat är den billigaste varianten av bänkskiva, med helt osorterade och blandade stavar. Ungefär som när man köper parkettgolv så kan man få med mycket kvist (billigt) eller nästan helt utan kvist (dyrt).

Acceptera inte argument som att ’trä är naturligt och kan variera’, ’variationen gör trät levande’ … i detta fallet. Stå på dig och byt ut den.

Enda utmaningen är om du beställt och betalt för den ’billigaste’ och osorterade skivan … men att de visat upp en provbit av den bästa kvaliteten. Då blir det lite svårare …
Hej och tack för ditt svar!

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tänka mig att det skulle se ut så här. Vi bygger med en husleverantör. När det var dags fick vi boka en tid med köksleverantör. Vid det mötet fick vi se provbiten som vi har kort på. Nu i efterhand skulle vi bett om att få se en hel skiva. Det hade de antagligen inte i sin utställning. Och om detta är vad de har att erbjuda av ask så förstår jag varför.

Vår lilla undersökning här var rätt talande. Mer än 90 % röstade för reklamation. Så har det även blivit.

Som du säger kommer vi inte köpa argumentet att trä är levande. Då skulle de visat det i sin provbit. Från ljusaste ljust till mörkaste mörk. När vår skiva gjordes tog de allt vad som blev över och limmade ihop. Någon annan förklaring till varför den skulle avvika så mycket kan jag inte komma på.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W william123 skrev:
Vi har precis byggt nytt hus. Jag förstår att ni valt den bänkskivan med tanke på provbiten, det ni har fått ser ju ärligt talat förjävligt ut. Jag hade reklamerat garanterat!
Hej William!

Så har det även blivit. Igår kväll skrev jag till kökstillverkaren. Men det var fel väg att gå. Reklamationen skall gå genom hustillverkaren. På den vägen är det nu. Får se vad utfallet blir. Röstningen här var i alla fall rätt talande. Kanske ska länka till den om vi möter motstånd. :p

• Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
M MatsBengtsson89 skrev:
Hej William!

Så har det även blivit. Igår kväll skrev jag till kökstillverkaren. Men det var fel väg att gå. Reklamationen skall gå genom hustillverkaren. På den vägen är det nu. Får se vad utfallet blir. Röstningen här var i alla fall rätt talande. Kanske ska länka till den om vi möter motstånd. :p
Det är jättetråkigt att ta upp striden och klaga om saker som inte blir bra i en husbyggnation. Men detta är ingen liten sak! Du kommer säkert få mothugg men stå på dig, detta är ingen överdrift!
Uppdatera gärna sen hur det går😀

• Gilla
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.