19 001 läst · 96 svar
19k läst
96 svar
Reklamera bänkskiva?
Lite blandat virke där asken kommer till sin rättM MatsBengtsson89 skrev:Som uppvuxen på en plantskola vill jag nog också säga att det är ask. Jag vet dessutom mycket väl att asken har en brun kärna. Det är inget nytt för mig. En tredje sak jag känner till är att man kan sortera trät till förbannelse. Vill du ha en skiva bestående endast av knaggar så kan du få det. Eller om man vill ha en genomgående mörk skiva så kan man sortera ut kärnvirket. Precis som man kan göra en ljus skiva utan inslag av kärnvirke. Att man då visar ett sådant prov men levererar något helt annat är ett mysterium för mig. 😂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där var tjusigt. Men också genomtänkt. Den som gjort vår bänkskiva har ingen känsla för mönsterkonstruktion. Enligt mig då.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Förstår inte ens att ni ställer en fråga här då det är solklart att skivan skall bytas då den inte ens är i närheten av att likna provbiten.M MatsBengtsson89 skrev:Hej!
Vi håller på att bygga hus och därmed kök. Igår monterades bänkskivan i hårdvaxad ask. Vi är jättebesvikna. Den är inte i närheten av det vi förväntade oss utifrån provbiten i tillverkarens visningskök eller visningsbilden på deras hemsida. Det förekommer mycket stora variationer i färg på de limmade stavarna. Nedan följer några bilder. Utifrån dessa, hade ni reklamerat eller varit nöjda med den installerade bänkskivan. Bortse från om du tycker trä (ask) är fint. Vi vill bara veta om vi är helt ute och cyklar. Vi har inte reklamerat bänkskiva än. Därför väljer jag att inte gå ut med tillverkarens namn. I övrigt är vi mycket nöjda med den hjälp vi fått.
[bild] [bild]
Vänster, provbit från butik. Höger, bild från hemsida.
[bild] [bild]
Bilder från vårt blivande kök.
[bild]
Ungefär vad vi förväntade oss.
(från annan leverantör)
Men, okej, jag stöttar er fullt i att ni inte är nöjda.
/W
Det får finnas hur många mörka delar/bitar som helst. Om det gör det, får man nog lov att acceptera att ask inte lämpar sig för detta ändamål, utan att sortera bitarna bättre. Alternativt fick provbitarna se ut som TS skiva.SågspånPappspikEternit skrev:Jag har tyvärr varit involverad i ner- och uppsågandet av ett antal askar, och ja, träet kan se ut så där. De "mörkbruna inläggen" är en del av den naturliga färgvariationen i askvirke.
Tråkigt att ni är besvikna. Men det går också att se det som att ni får bänkytor som ser mer levande och intressanta ut, än de ganska tama provbitarna.
Tror du att det finns någon som hade velat ha den skiva TS fått?
Men låt oss också anta att det finns någon med udda smak, som ville ha en sådan. Han skulle ju bli jättebesviken om han fick en skiva utan stora färgskiftningar. Alltså en sådan som TS förväntat sig ungefär.
Redigerat:
Ingen expert bara en vanlig snickare.4774 skrev:
Ytterst svensk ek, nummer två (den ljusa) hittade jag hos en nerlagd båtbyggares verkstad, (en byggfirma köpte den och fyllade hela containers med ädelträ och betalade för att bli av med det,kolla gärna vad ädelträ kostar kubiken, jag fick höra talas om det och hämtade en full flytt släp gratis)
Nummer tre är okänt hårdträ från en 15 år gammal trädgårdsmöbel. (Stått ute i alla år och lika fint inuti som nytt)
Nästa då svensk ask och sist i mitten en bit teak.
Har lite andra bilder på skärbrädor som jag gjort under mina bilder
Va!? Är inte en svensk snickare med x års yrkeserfarenhet en expert 😄😂😉😀A Argastesnickaren skrev:Ingen expert bara en vanlig snickare.
Ytterst svensk ek, nummer två (den ljusa) hittade jag hos en nerlagd båtbyggares verkstad, (en byggfirma köpte den och fyllade hela containers med ädelträ och betalade för att bli av med det,kolla gärna vad ädelträ kostar kubiken, jag fick höra talas om det och hämtade en full flytt släp gratis)
Nummer tre är okänt hårdträ från en 15 år gammal trädgårdsmöbel. (Stått ute i alla år och lika fint inuti som nytt)
Nästa då svensk ask och sist i mitten en bit teak.
Har lite andra bilder på skärbrädor som jag gjort under mina bilder
Vi fick medhåll från vår kontakt i butiken. Hon tyckte inte alls att det såg bra ut det vi fått. Men tillverkaren sa att det ger sig med tiden. Vi ska ge det ett par år. Har den inte blivit jämnare i färgen så gör vi en ny reklamation.
Vi är faktiskt nöjda med hur de hanterade ärendet. Att de höll med och inte bara avfärdade oss.
Tack alla som kommenterat och röstat. Jag hör av mig igen om 2-3 år 😂
Vi är faktiskt nöjda med hur de hanterade ärendet. Att de höll med och inte bara avfärdade oss.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 527 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 527 inlägg
Symmetriskt, snyggt och med eftertanke! Något helt annat än stackars @MatsBengtsson89 kaos-skiva, som redan konstaterats skiljer sig totalt från vad de beställde.A Argastesnickaren skrev:
Sjukt. Sväljer du bara deras ”det blir bättre med tiden”? Hade aldrig gjort det.M MatsBengtsson89 skrev:Vi fick medhåll från vår kontakt i butiken. Hon tyckte inte alls att det såg bra ut det vi fått. Men tillverkaren sa att det ger sig med tiden. Vi ska ge det ett par år. Har den inte blivit jämnare i färgen så gör vi en ny reklamation.
Tar hellre 100kr idag än 150kr om ”ett par år”.
M MatsBengtsson89 skrev:Vi fick medhåll från vår kontakt i butiken. Hon tyckte inte alls att det såg bra ut det vi fått. Men tillverkaren sa att det ger sig med tiden. Vi ska ge det ett par år. Har den inte blivit jämnare i färgen så gör vi en ny reklamation.
Tack alla som kommenterat och röstat. Jag hör av mig igen om 2-3 år
M MatsBengtsson89 skrev:
M MatsBengtsson89 skrev:Vi fick medhåll från vår kontakt i butiken. Hon tyckte inte alls att det såg bra ut det vi fått. Men tillverkaren sa att det ger sig med tiden. Vi ska ge det ett par år. Har den inte blivit jämnare i färgen så gör vi en ny reklamation.
Tack alla som kommenterat och röstat. Jag hör av mig igen om 2-3 år
M MatsBengtsson89 skrev:
”det ger med sig med tiden” ???M MatsBengtsson89 skrev:Vi fick medhåll från vår kontakt i butiken. Hon tyckte inte alls att det såg bra ut det vi fått. Men tillverkaren sa att det ger sig med tiden. Vi ska ge det ett par år. Har den inte blivit jämnare i färgen så gör vi en ny reklamation.
Det hade jag inte förväntat mig att ni skulle acceptera.
Det som ”ger med sig är med tiden” är nog att ni vänjer er vid ojämnheten och inte orkar reklamera. Skulle ni sedan vilja reklamera så kommer nog tillverkaren att hävda åldersavdrag och då får ni lägga pengar emellan ifall ni vill byta … om tillverkaren finns kvar.
Tror tyvärr att ni gör ett misstag … men det är ju ni som skall leva med skivan, inte jag.
säljare håller alltid med och idioterna går på det, varje gång..M MatsBengtsson89 skrev:Vi fick medhåll från vår kontakt i butiken. Hon tyckte inte alls att det såg bra ut det vi fått. Men tillverkaren sa att det ger sig med tiden. Vi ska ge det ett par år. Har den inte blivit jämnare i färgen så gör vi en ny reklamation.