40 473 läst · 413 svar
40k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Varit liknande här för några år sen med några som åkte runt och snodde massa från uthus och trädgårdar. Men det var några jävlar pundare . Som väl va drog dem vidare efter det började bli rätt ilsket mot dem från alla håll . Och folk höll koll på dem. Så det blev lite samverkan här för att få bort dem genom att hålla koll på demJ JohanLun skrev:Jag är kontaktperson för grannsamverkan och får också mail väldigt regelbundet även om inget hänt, för hela kommunen, sen covid har vi i princip inga inbrott eller stölder annat än BMW airbags och cyklar i "mina" kvarter (dock händer saker i kommunen).
Jag har kameror runt på tomten och vid dörrar och kan konstatera att i princip alla som varit inne på tomten antingen är sådana vi känner eller ungdomar som säljer jultidiningar/kaffe/strumpor osv, larmsäljare och nån enstaka gång hantverkare. Nån gång om året någon som ser skum ut och de gånger jag varit hemma och öppnat är det oftast nån som vill sälja på en att måla om eller liknande. Ingen har vad jag sett på kameran har kännt på dörren. Med andra ord, jag hade kunnat haft dörren olåst utan inbrott senaste fem åren. Strax innan covid hade vi dock inbrott i vårt uthus, då var det ett gäng som åkte omkring och snodde saker både på natten men även på ljusan dan. Mest lösa saker de hittade i trädgårdar. Efter det så startade vi om grannsamverkan och efter det har det varit väldigt lungt. Visst har några haft skummisar på tomten eller inbrottsförsök, men otroligt få.
Verkar oroväckande om man inte ska våga öppna dörren...
Jag tror de är orädda för att de snor för så lite att polisen inte bryr sig. Här åkte en rostig gul skåpbil runt på dagtid och alla visste om det. Om jag förstår förloppet rätt så går man in i en trädgård och tar nåt valfritt (min gamla 80-åriga granntant blev tex av med två kopparbunkar hon haft blommor i i över 50 å - knappt värda något i koppar men troligen stort affektionsvärde) - Man åker runt och tar saker, slänger dem under en buske några hundra meter bort och återkommer sen med en skåpbil och plockar upp allt. Åker man dit då så säger man att man hittat det. Den som snor det har bara en billig sak i handen och bara i några minuter och även där blir det inget egentligt straff om de åker dit. Nästa person i kedjan har bara haft tur och hittat borslängda saker.K Krux skrev:Varit liknande här för några år sen med några som åkte runt och snodde massa från uthus och trädgårdar. Men det var några jävlar pundare . Som väl va drog dem vidare efter det började bli rätt ilsket mot dem från alla håll . Och folk höll koll på dem. Så det blev lite samverkan här för att få bort dem genom att hålla koll på dem
Tror de sa samma sak om man tex snor smycken, man kastar det direkt från sig eller lägger i ett frankerat kuvert i en brevlåda. Utan polis med hund på plats så går aldrig att ta någon med stöldgodsen kvar i handen och därmed åker i princip inte någon dit.
Datorer och tv apparater vetetusan om de fortfarande stjäls?
Aah det gick ju bra för Mikael i Skärholmen. 👌D Daniel 109 skrev:
Lite förvånad. Låser du aldrig ytterdörren? Alternativt låser du aldrig den aldrig när du är hemma (nattetid?)?D Daniel 109 skrev:Ja, det är ett problem. Men det kan inte lösas om inte vanligt folk kring dessa individer väljer att se vad som händer gör något. Tex informera polisen.
Samtidigt är det väldigt säkert i Sverige. Är man inte med i dessa gäng är risken för dödligt våld extremt liten i Sverige. Menar du att det var bättre förr?
Oavsett vilket är inte lösningen att låsa in sig. Det förbättrar inte samhället. Det minskar knappast risken för dig personligen heller.
(Det är vanligt att jag inte låser dagtid när jag är hemma, men jag bor långt ute på vischan och har aldrig haft besök av försäljare etc.)
När jag var liten bodde vi ganska centralt (15 min promenad till absoluta centrum) i stor villa i en av Sveriges större städer och vi låste aldrig dörren dagtid vad jag kan minnas. Ofta var bilarna och cyklar olåsta. En gång lånade någon (troligen en stundent) min cykel, den kom tillbaka dagen efter. En annan gång snodde nån ett par golfklubbor ur en olåst bil. I övrigt var det vad jag vet aldrig några inbrott eller stölder. Sen är det klart att givetvis fanns det tjuvar på den tiden också, men inte på samma sätt som jag upplever det finns idag. Men, troligen skulle jag ju kunna ha olåst här hemma också utan att få inbrott, så kanske är det bara frågan om att man är mer orolig nu?
Ja det är väl så det kan gå till många gånger som du säger. Här när polisen väl kom så är det precis som du sa skit saker och aldrig på bar gärning. Minns dock att det slangades massa diesel som sedan lämnades i skogen i stora dunkar dem stulit . Polisen dök sällan upp och när dem väl gjorde det var det inte mycket dem kunde göra. På sin höjd så var dem ute nästa dag igen om polisen tog någon. Så uppmärksamt folk i byn som höll koll och följde efter hjälpte mer.ja det stjäls nog inte i samma utsträckning som förr i alla fallJ JohanLun skrev:Jag tror de är orädda för att de snor för så lite att polisen inte bryr sig. Här åkte en rostig gul skåpbil runt på dagtid och alla visste om det. Om jag förstår förloppet rätt så går man in i en trädgård och tar nåt valfritt (min gamla 80-åriga granntant blev tex av med två kopparbunkar hon haft blommor i i över 50 å - knappt värda något i koppar men troligen stort affektionsvärde) - Man åker runt och tar saker, slänger dem under en buske några hundra meter bort och återkommer sen med en skåpbil och plockar upp allt. Åker man dit då så säger man att man hittat det. Den som snor det har bara en billig sak i handen och bara i några minuter och även där blir det inget egentligt straff om de åker dit. Nästa person i kedjan har bara haft tur och hittat borslängda saker.
Tror de sa samma sak om man tex snor smycken, man kastar det direkt från sig eller lägger i ett frankerat kuvert i en brevlåda. Utan polis med hund på plats så går aldrig att ta någon med stöldgodsen kvar i handen och därmed åker i princip inte någon dit.
Datorer och tv apparater vetetusan om de fortfarande stjäls?
D Daniel 109 skrev:Ja, det är ett problem. Men det kan inte lösas om inte vanligt folk kring dessa individer väljer att se vad som händer gör något. Tex informera polisen.
Samtidigt är det väldigt säkert i Sverige. Är man inte med i dessa gäng är risken för dödligt våld extremt liten i Sverige. Menar du att det var bättre förr?
Oavsett vilket är inte lösningen att låsa in sig. Det förbättrar inte samhället. Det minskar knappast risken för dig personligen heller.
Inbrott i mitt hus i Malmö C för ett par år sen medan jag var ett ärende mitt på dagen. Slog in balkongfönstret på vån 2. Polisen sa man har stege med. I natt inbrott i min grannes stuga centralt i Malmö. 😠 Vad gör man om man står öga mot öga!J JohanLun skrev:När jag var liten bodde vi ganska centralt (15 min promenad till absoluta centrum) i stor villa i en av Sveriges större städer och vi låste aldrig dörren dagtid vad jag kan minnas. Ofta var bilarna och cyklar olåsta. En gång lånade någon (troligen en stundent) min cykel, den kom tillbaka dagen efter. En annan gång snodde nån ett par golfklubbor ur en olåst bil. I övrigt var det vad jag vet aldrig några inbrott eller stölder. Sen är det klart att givetvis fanns det tjuvar på den tiden också, men inte på samma sätt som jag upplever det finns idag. Men, troligen skulle jag ju kunna ha olåst här hemma också utan att få inbrott, så kanske är det bara frågan om att man är mer orolig nu?
Jo det verkar ju finnas fler stöldligor nu än förut. Förut var det nog mer tjyvar som i pippi långstrump, och lite pundare. Nu verkar det finnas utländska ligor som rensar allt, dock misstänker jag att de ganska snart åker dit om de gör det i samma områden en längre tid.M Mannhem skrev:
Och det man ska vara mest rädd för är nog "nätverken" som skickar ut minderåriga på morduppdrag, de verkar ju ganska ofta göra misstag och verkar sakna omdöme, konsekvenstänk och empati. Dvs att de tar fel på hus. Jag skulle vara väldigt orolig om jag visste att någon involverad i gängbrottslighet bodde i närheten.
För min del tycker jag att det ska finnas miniflaskor med superhet chilipeppar eftersom man kan ge sig tusan på att bovar rensar eller provsmakar vinet och så stänger jag alltid av huvudvattenkranen och all onödig el.
Fungerar toppenbra i sommarhuset jag dela med mina vänner och som ofta har inbrott. Springer man på bovarna kan det vara bra med lite självförsvar.https://www.youtube.com/watch?v=uSolIpDxFvg&t=158s