40 473 läst · 413 svar
40k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Det var inte jag som hävdade att Zyklon B (felstavat som Cyklon B) är bättre än arkiverad statistik …returen skrev:
Tillägg: formuleringen "Du smiter ifrån din samhällspliktiga skyldighet att ta tag i detta med att utrota ohyran och arvslinjen" är f.ö. ett klockrent exempel på ett uttalande om rashygien. Åtminstone i det sammanhang du skrev det.
Redigerat:
Har någon hävdat att det är mycket bättre i dag. Några, inklusive mig protesterar mot påståendet att det är mycket värre. Det betyder inte att det är mycket bättre.MathiasS skrev:
Jag får lätt intrycket här att många tycker det är mycket bättre nu, med hänvisning till att vissa brott har minskat. Jag tycker det är mycket sämre nu. Vi har hela stadsdelar som inte är integrerade i det svenska samhället, som delvis lever efter egna regler. Vi har gängkriminalitet och annan organiserad brottslighet som tar sig in i samhällsapparaten på ett sätt vi inte sett tidigare, vi har 13 åringar som bär pistol och ber om att få "jappa" någon. Att det är småungar som är beväpnade på stan idag gör att vi vanliga medborgare inte längre kan göra det man borde göra, nämligen säga till och synas - det är förknippat med allt för stor risk. Tuta på fel person på motorvägen och du blir förföljd och hotad. Det är toppen om antalet våldtäkter minskar eller vad det nu är som det blir färre av, eller är det kanske antalet kvinnor som "hoppar" från 7nde våningen som blivit färre - det överskuggas dock helt av det samhällsproblem jag beskriver ovan.
Det är väldigt osannolikt att 13åringar bär skjutvapen.
Jo, för det räknades inte som våldtäkt att ha samlag med sin fru utan hennes medgivande. Åtminstone inte om det hände i hemmet.Alfredo skrev:
Det var faktiskt så sent som 1984 som det i praktiken ändrades. Se länken nedan.
Sluta tramsa själv när du inte har koll.
”Fram till 1950-talet var våldtäktsbrotten ovanliga mål i domstolarna. Våldtäktsoffer drar sig för att anmäla brottet och mörkertalet är stort. Trots att samhället sedan en lång tid tillbaka sett allvarligt på våldtäkt har beviskraven för brottet varit exceptionellt hårda. Den nya lagstiftningen som trädde i kraft 1965, där våldtäkt inom äktenskap nu omfattades, saknade egentligen praktisk betydelse. En relation mellan offer och gärningsman sågs som en förmildrande omständighet och brottsrubriceringen blev istället våldförande. Det var först med 1984 års lag, när hänsyn inte längre togs till parternas relation, som de första domarna om våldtäkt inom äktenskap kunde komma.”
Källa:
https://www.lu.se/lup/publication/4449555
Redigerat:
Spelar det någon roll? Du pratar om sannolikheten för att en 13åring vilken som helst i sverige bär vapen. Din statistik ser väsentligt annorlunda ut om du bara tittar på de utsatta områdena vi pratar om här och om du rör dig på vissa platser, i samband med att det händer saker. Och vi pratar inte bara om 13 åringar utan om alla icke vuxna, alla med ofullständigt konsekvenstänk som tycker det är coolt att vara en del av ett gäng.D Daniel 109 skrev:
Att sannolikheten ändå är låg (men mycket högre än i din statistik) har också mindre betydelse eftersom konsekvensen av att träffa på en sådan kan vara dödlig. Dvs, hög risk pga svåra konsekvenser och trots låg sannolikhet.
Dessutom, trots att din sannolikhet är låg så är det barn som är soldaterna i gängen - så vad spelar det för roll att sannolikheten är låg? Just nu när jag skriver det har två personer till precis blivit skjutna. I Fruängen denna gång. Polishelikoptern har snurrat runt här ovan i en timme nu. Ska vi gissa ålder på gärningsmän och offer?
Redigerat:
Inte ens i de områdena eller i de gängen har 13åringar skjutvapen på sig. De får ett i handen om de får ett uppdrag.MathiasS skrev:
Spelar det någon roll? Du pratar om sannolikheten för att en 13åring vilken som helst i sverige bär vapen. Din statistik ser väsentligt annorlunda ut om du bara tittar på de utsatta områdena vi pratar om här och om du rör dig på vissa platser, i samband med att det händer saker. Och vi pratar inte bara om 13 åringar utan om alla icke vuxna, alla med ofullständigt konsekvenstänk som tycker det är coolt att vara en del av ett gäng.
Att sannolikheten ändå är låg (men mycket högre än i din statistik) har också mindre betydelse eftersom konsekvensen av att träffa på en sådan kan vara dödlig. Dvs, hög risk pga svåra konsekvenser och trots låg sannolikhet.
Dessutom, trots att din sannolikhet är låg så är det barn som är soldaterna i gängen - så vad spelar det för roll att sannolikheten är låg? Just nu när jag skriver det har två personer till precis blivit skjutna. I Fruängen denna gång. Polishelikoptern har snurrat runt här ovan i en timme nu. Ska vi gissa ålder på gärningsmän och offer?
Sannolikheten är väsentlig.
Det kunde dom tyvärr förr också. På 90 talet så sprang det runt ungdomar som var några år yngre än mig i min hemstad och vid åtminstone några tillfällen sköt med militära automatvapen i stadskärnan, gjorde inbrott på polisstationen, sprängde polisens kursgård, stal vapen ur försvarets vapenkasuner, köpte och sålde vapen och narkotika.G Greger_08 skrev:
Det betyder inte på något sätt att det som hände micke i skärholmen inte är katastrofalt dåligt. Men det är inte någon ny företeelse att det finns unga som går runt med vapen och saknar respekt för det mesta i samhället.
P pmd skrev:Jag också, och då finns det ändå räv, älg och vildsvin i skogen här. Inte alltför långt härifrån lär det även ha siktats varg. Tyvärr har jag ännu inte sett någon varg, men de övriga uppräknade har jag träffat på (på lagom säkerhetsavstånd).
De vilda djuren håller sig på avstånd om man låter lite. Det kanske fungerar mot de vildaste typerna i Stockholm också?
jag tänkte på din antisemitismP pmd skrev:
Vad var din tanke bakom inlägg #122 och #124?
Zyklon B (som är ungefär det enda som dyker upp när man googlar på Cyklon B) är ett medel som användes av nazisterna för att utrota judar, och det menar du är bra?
Vad menar du med Cyklon B och vad är bättre med den än med arkiverad statistik?returen skrev:
Zyklon B (som är ungefär det enda som dyker upp när man googlar på Cyklon B) är ett medel som användes av nazisterna för att utrota judar, och det menar du är bra?
Vem/vilka/vad är det du kallar för ohyra som ska utrotas?returen skrev:
Jag är kontaktperson för grannsamverkan och får också mail väldigt regelbundet även om inget hänt, för hela kommunen, sen covid har vi i princip inga inbrott eller stölder annat än BMW airbags och cyklar i "mina" kvarter (dock händer saker i kommunen).Intet skrev:
Jag har kameror runt på tomten och vid dörrar och kan konstatera att i princip alla som varit inne på tomten antingen är sådana vi känner eller ungdomar som säljer jultidiningar/kaffe/strumpor osv, larmsäljare och nån enstaka gång hantverkare. Nån gång om året någon som ser skum ut och de gånger jag varit hemma och öppnat är det oftast nån som vill sälja på en att måla om eller liknande. Ingen har vad jag sett på kameran har kännt på dörren. Med andra ord, jag hade kunnat haft dörren olåst utan inbrott senaste fem åren. Strax innan covid hade vi dock inbrott i vårt uthus, då var det ett gäng som åkte omkring och snodde saker både på natten men även på ljusan dan. Mest lösa saker de hittade i trädgårdar. Efter det så startade vi om grannsamverkan och efter det har det varit väldigt lungt. Visst har några haft skummisar på tomten eller inbrottsförsök, men otroligt få.
Verkar oroväckande om man inte ska våga öppna dörren...