40 187 läst · 407 svar
40k läst
407 svar
Rekar för inbrottsförsök
Du verkar vara insattP pmd skrev:
Jag också, och då finns det ändå räv, älg och vildsvin i skogen här. Inte alltför långt härifrån lär det även ha siktats varg. Tyvärr har jag ännu inte sett någon varg, men de övriga uppräknade har jag träffat på (på lagom säkerhetsavstånd).H H-sand skrev:
De vilda djuren håller sig på avstånd om man låter lite. Det kanske fungerar mot de vildaste typerna i Stockholm också?
Om man inte märker något i Botkyrka har man skygglappar stora som stekpannor.L lat skrev:
Ja det har alltid funnits brottslighet och ja den ändras över tiden. Vad hjälper det?Nissens skrev:
Gläds jag åt att en rad brott minskat kraftigt - nej inte speciellt. Vad gör man då, firar med ett restaurangbesök? Att något händer andra i mindre utsträckning är ju bra men det överskuggas av polarisering (skuggsamhällen) och effekterna av organiserad brottslighet - det har mycket större effekt på min vardag än att det var färre brott av någon sort förra året.
Det är skillnad på vad som har räknats som en brottslig våldtäkt tidigare under olika tidsperioder och vad som räknas som en brottslig våldtäkt idag.Alfredo skrev:
Det var tidigare lagligt för en make att tvinga sig på sin fru, något vi idag kallar för våldtäkt.
Jag får lätt intrycket här att många tycker det är mycket bättre nu, med hänvisning till att vissa brott har minskat. Jag tycker det är mycket sämre nu. Vi har hela stadsdelar som inte är integrerade i det svenska samhället, som delvis lever efter egna regler. Vi har gängkriminalitet och annan organiserad brottslighet som tar sig in i samhällsapparaten på ett sätt vi inte sett tidigare, vi har 13 åringar som bär pistol och ber om att få "jappa" någon. Att det är småungar som är beväpnade på stan idag gör att vi vanliga medborgare inte längre kan göra det man borde göra, nämligen säga till och synas - det är förknippat med allt för stor risk. Tuta på fel person på motorvägen och du blir förföljd och hotad. Det är toppen om antalet våldtäkter minskar eller vad det nu är som det blir färre av, eller är det kanske antalet kvinnor som "hoppar" från 7nde våningen som blivit färre - det överskuggas dock helt av det samhällsproblem jag beskriver ovan.makhno_ skrev:
Jag har aldrig hört, eller ens sett i skrift, någon som har en romantisk bild av Sverige. Mycket få är nöjda med det samhälle vi byggt (raserat).
Analyserna skiftar dock och de enda som helt säkert har fel är de som tror att våld och brottslighet har ökat.
(Det finns såklart typer av brott som ökar, korruption, människohandel, lönestöld och fiffel med välfärdsföretag är såklart vanligare med det system vi valt)
Själv tror jag många av förändringarna kommer ur större skeden i ekonomin som inte kan lösas inom ramen för nationalekonomi och partipolitik men att detta inte är skäl att ge upp.
Vad är (på riktigt) systemhotande idag? På vilket sätt?S Sir Duke skrev:
Det är nog en lite "romantisk" och idealiserad bild av hur det var förr.S Sir Duke skrev:
Det förekom även förr. Några exempel är Stureplansmorden, polismordet i Nyköping och Malexandermorden.S Sir Duke skrev:
Jag har inte gjort någon komparativ studie för att utröna hur stor skillnaden är då mot nu. Det måste man göra för att kunna hävda att det är sämre eller bättre nu.