40 878 läst · 413 svar
41k läst
413 svar
Rekar för inbrottsförsök
Ja, givetvis kostar olagliga skjutningar pengar, men det är skillnad på "går på knäna" och "saknar pengar".Silly Bear skrev:
Kostnaderna som artikeln tar upp är samhällsekonomiska kostnader. Alltså mer än bara kostnader för kommuner och landsting.
Artikeln är några år gammal. Vid det här laget borde den forskning som planeras ha bivit åtminstone delvis gjord. Var finns resultaten?
Visst bör staten jobba mera på att få bort och att förebygga gängvåld, det tror jag ingen har motsatt sig i den här tråden, men artiklar som den du hänvisar till är fokuserade på ett bestämt brottsproblem, så hur de beräknade kostnaderna relaterar till de samhällsekonomiska kostnaderna för all brottslighet får vi inte veta.
1965 – Våldtäkt blir ett brott också inom äktenskapet
Den första lagen som förbjuder våldtäkt specifikt inom äktenskapet träder i kraft 1965. Trots lagen som kriminaliserade inomäktenskaplig våldtäkt så dömdes ingen för ett sådant brott förrän 1984.
https://kvinnojourenonline.se/kvinnohistoria-genom-tiderna/
Den första lagen som förbjuder våldtäkt specifikt inom äktenskapet träder i kraft 1965. Trots lagen som kriminaliserade inomäktenskaplig våldtäkt så dömdes ingen för ett sådant brott förrän 1984.
https://kvinnojourenonline.se/kvinnohistoria-genom-tiderna/
Du svarar själv på vad som förklarar din inställning:D Daniel 109 skrev:
"Men att rån skulle vara vanligt har jag fullständigt missat."
Du är alltså priviligerad och bor i ett tryggt område.
Så inte förrän din gamla mormor blir rånad i sitt hem eller du blir nedslagen eller skjuten kommer du till insikt. Eller kommer du inte ens då att ändra åsikt.
Din fråga om det var bättre förr beror på vilken tidsepok du talar om. Faktum är att hela 1900-talet var inte i närheten lika våldsamt och korrumperat som Sverige är idag. Det finns statistik som BRÅ ger ut som är helt missvisande och vinklat pga Polisen har koder för exempelvis rån inomhus. De gör alltså ingen skillnad på nedslagen i hemmet eller bara hotat att lämna ifrån sig sin klocka i p-huset. Samma kod men avsevärd skillnad på våldsamhet.
Det är snarare du som har en sned bild av hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser inte ut så, även om allt för många trot det.
Visst är det lätt att höra bort sig om man går på statistik. Tex våldtäkt har ändrat definition och anmälningsbenägenhet rejält. Men om man tex tittar på dödligt våld, som har ett mycket litet mörkertal. Så ser man att det inte alls är värre än hela 1900 talet. Snarare tvärtom. Vissa brottstyper har ökat, andra minskat. Men att det generellt skulle vara mycket värre nu stämmer inte.
Var hittar du någon information som tyder på att rån är mycket vanligare nu tex?
Visst är det lätt att höra bort sig om man går på statistik. Tex våldtäkt har ändrat definition och anmälningsbenägenhet rejält. Men om man tex tittar på dödligt våld, som har ett mycket litet mörkertal. Så ser man att det inte alls är värre än hela 1900 talet. Snarare tvärtom. Vissa brottstyper har ökat, andra minskat. Men att det generellt skulle vara mycket värre nu stämmer inte.
Var hittar du någon information som tyder på att rån är mycket vanligare nu tex?
Eller så hindrar längre straff förövaren att vistas ute i samhället för att begå fler brottP pmd skrev:Om hårdare tag betyder att öka risken för att åka fast så är jag med på det, men om hårdare tag betyder längre fängelsestraff så är jag inte med på det. Hårda straff har ingen större inverkan på benägenheten att begå brott. Hårda straff ger mest bara hämndtillfredsställelse för förespråkarna för hårda straff.
Jag baserar varken mitt inlägg på statistik från t ex Brå eller Jerzy Sarnecki. Läser inte heller Aftonbladet utan lever i verkligheten.D Daniel 109 skrev:Det är snarare du som har en sned bild av hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser inte ut så, även om allt för många trot det.