Rkarlsson skrev:
Är det verkligen undantag att köra med en utan körkort?

Hos oss är det totalförbud enligt lag att truckförare kör ute på gårdsplanen utan giltigt körkort, traktor eller b-kort är krav pga att vi inte har inhägnat område och bilar kan köra in.

Kanske bönder får göra som de vill men inte om du arbetar för ett företag med att lossa bilar eller ploga snö. Då ljuger ju utbildarna och utbildningsmaterialet.
Det är ju det jag säger, helt olika regler för en privatperson och en person som kör ett fordon/motorredskap i sitt yrke. Nu började den här diskussionen med att man skulle låna lastare eller traktor från någon granne eller be grannen att lasta av åt en. Då är man inne på reglerna för privatpersoner och där är reglerna ganska slappa.

Cheesen Cheesen skrev:
Måste ju vara ett fruktansvärt klent släp. 290 kg olastat, när man räknat bort vikten för hjulen så återstår runt 200kg... 2 axlar dragbom, lämmar, balkar och golv. Måste ju vara i magnesium eller liknande, det kan då inte finnas speciellt mycket stål i den vagnen.
Håller med, när jag såg typen första gången blev jag förbryllad över varför någon någonsin skulle få för sig att köpa ett liknande. Det uppmanar ju nästan ill att köra olagligt.

P Pin skrev:
Varför påstår du det utan att veta? Jag var där två ggr endast i höstas, och en gång i våras. Gifte mig där en gång i tiden. Dock bor jag inte där.

Naturligtvis har bygghandeln fullt sortiment, även proffsen handlar där.

Nej de har inte 60 års tradition av stora bagageutrymmen att kasta bråte i.

Jag är inte övertygad att det är som du skriver.
jag bor ju här :crysmile:

M maria01 skrev:
jag bor ju här :crysmile:
Ja och då vet du vilka som varit där? Jobbar du vid gränspolisen?

Rkarlsson skrev:
Det är nog en kombination av försäkring och att arbetsmiljöverket kräver det.
I Sverige är ändå vanligaste olyckorna på arbete där truckar är inblandade.

Hos oss har vi strikta regler om truckar, alla kan inte köra ens den enklaste truck som finns och därför får vissa inte köra alls.

Ykb kan jag delvis hålla med om att den var lite löjlig, iallafall för de som redan kört 20 år. Men det är bra det finns något krav.
För att du ska köra ditt byggmaterial från byggmax och hem krävs bara c-kort för lastbil.
samma med motorsågs kort för folk som har jobbat i skogen hela sitt liv

P Pin skrev:
Ja och då vet du vilka som varit där? Jobbar du vid gränspolisen?
nej men jag vett ju att dom flesta har ett släp och hemkörning är inte vanligt och fransmänen älskar att bygga själva finns 20 tal blaskor om bara bygga själv

M maria01 skrev:
var ju det jag skrev hahaha
Du skrev bara att det blir en lastbil. Lastbil finns i lätt (under 3.5 ton) och tung (över 3.5 ton).
Lätt lastbil får man köra på B-Kort.

Tycker det är helt logiskt att man ska ha C-Kort för fordon tyngre än 3.5 ton. Många förare har alldeles för dålig kompetens för att framföra tyngre och större fordon.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A
P Prodigys skrev:
Det är ju det jag säger, helt olika regler för en privatperson och en person som kör ett fordon/motorredskap i sitt yrke. Nu började den här diskussionen med att man skulle låna lastare eller traktor från någon granne eller be grannen att lasta av åt en. Då är man inne på reglerna för privatpersoner och där är reglerna ganska slappa.
Jo men min följdfråga var den - Får du köra en hjullastare utan körkort.
Svaret på den är ju nej.
Så inte ens under lantbruk får du utan körkort framföra en lastare klassad som redskap 2 på allmän väg. Utan behöver AM kort, även mellan åkrarna.
Om det är annat får du gärna länka undantaget att en utan körkort får köra på vägar utan kort.
Svensk text om körkortsbehörigheter för olika klasser av motorredskap: klass I och II.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
samma med motorsågs kort för folk som har jobbat i skogen hela sitt liv
Men absolut vettigt att man måste ha det om man är ny.

Rkarlsson skrev:
Jo men min följdfråga var den - Får du köra en hjullastare utan körkort.
Svaret på den är ju nej.
Så inte ens under lantbruk får du utan körkort framföra en lastare klassad som redskap 2 på allmän väg. Utan behöver AM kort, även mellan åkrarna.
Om det är annat får du gärna länka undantaget att en utan körkort får köra på vägar utan kort.
[bild]
Undantaget för körkort verkar tydligen enbart gälla traktor( eller äldre). Var ganska säker på att det även gällde motorredskap klass 2 för att inkludera tröskor men tydligen hade jag fel.

A
P Prodigys skrev:
Undantaget för körkort verkar tydligen enbart gälla traktor( eller äldre). Var ganska säker på att det även gällde motorredskap klass 2 för att inkludera tröskor men tydligen hade jag fel.
Det enda undantaget är "korta" sträckor. Vilket är den lokala polisens bedömning. Att passera en väg mellan åkrar eller stall är ju då ok, men att köra från stallet ner till "lantmännen" för att hämta foder är inte okej.

I övrigt gäller traktorkort och AM kort. 16 år, 15 år kan du få dispens om du är släkt med gårdsägaren.

Det märkliga i hela denna kråksången är att när du fyllt 16 och tagit traktorkort så har du inga viktbegränsningar förutom att ekipaget klarar av det. (och såklart vägen)
Så där har maria ett perfekt sätt att hämta sitt byggmaterial på genom att låna traktor med rejäla släp.

Rkarlsson skrev:
Det enda undantaget är "korta" sträckor. Vilket är den lokala polisens bedömning. Att passera en väg mellan åkrar eller stall är ju då ok, men att köra från stallet ner till "lantmännen" för att hämta foder är inte okej.

I övrigt gäller traktorkort och AM kort. 16 år, 15 år kan du få dispens om du är släkt med gårdsägaren.

Det märkliga i hela denna kråksången är att när du fyllt 16 och tagit traktorkort så har du inga viktbegränsningar förutom att ekipaget klarar av det. (och såklart vägen)
Så där har maria ett perfekt sätt att hämta sitt byggmaterial på genom att låna traktor med rejäla släp.
Att lasta av en lastbil på eller i direkt anslutning till sin tomt lär ligga under "korta sträckor".

A
P Prodigys skrev:
Att lasta av en lastbil på eller i direkt anslutning till sin tomt lär ligga under "korta sträckor".
Ja de lär väl inte direkt gnälla. Om du kör en lastare med klass 2. Kör du klass 1 så är det raka vägen till bötesblocket. ;)

Sen är det kanske inte lämpligt att sätta sig i en lastare om man aldrig nånsin gjort det. Inte så jädrans lätt.

hade vart bra med en klass mellan b och c1 tycker jag själv likt B96 om jag förstår rätt bara är för släp nån som kan ju säga till

H hablam skrev:
Du skrev bara att det blir en lastbil. Lastbil finns i lätt (under 3.5 ton) och tung (över 3.5 ton).
Lätt lastbil får man köra på B-Kort.

Tycker det är helt logiskt att man ska ha C-Kort för fordon tyngre än 3.5 ton. Många förare har alldeles för dålig kompetens för att framföra tyngre och större fordon.
dom flesta vet ju om att lätt lastbil är b kort därför jag inte skrev det

så du tycker man ska avskaffa B96-behörighet då eller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.