9 369 läst · 214 svar
9k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
Är det verkligen undantag att köra med en utan körkort?P Prodigys skrev:Är du privatperson och gör saker till dig själv, tex lossa en lastbil, så får man köra lite hursom även på gatan under förutsättningen att man tar hänsyn till andra, inte orsakar fara eller direkt bryter mot några trafikregler.
För motorredskap klass 2 gäller ju AM/traktorkort och för motorredskap klass 1 gäller minst B. Men det finns ju även här undantag om det går under lantbruksanvändning då personer som saknar körkort får lov att transportera nödvändiga redskap mellan ägor på allmän väg om det är kortare sträckor.
Hos oss är det totalförbud enligt lag att truckförare kör ute på gårdsplanen utan giltigt körkort, traktor eller b-kort är krav pga att vi inte har inhägnat område och bilar kan köra in.
Kanske bönder får göra som de vill men inte om du arbetar för ett företag med att lossa bilar eller ploga snö. Då ljuger ju utbildarna och utbildningsmaterialet.
Det är fakta.M maria01 skrev:
Jag kan abbonera en trailer polen-sverige tur och retur, 33 pallar per runda för 16000 per tur om jag skulle vilja plocka hem material därifrån, och då handlar det om kanske 24 ton?
Så du verkar leta upp allt det dyraste som finns och blivit lurad.
Gå in på Bauhaus och prova, 1995 till mig.
Du tar lastbil för 10-15 tusen beroende på hur talangfull du är. Seså, sätt igång =) Det är ju inga problem att ratta tunga fordon.M maria01 skrev:
Din bekanta skulle behöva kolla upp frakt på riktigt. Vi skickar förvisso i företag. Men det är inte helt ovanligt att jag skickat till Tyskland med gods på 3-4 pallar som väger 10-12 ton för ca 7-8000kr. Vi liksom bokar inte 18 meter flak utan 3-4 eu pallar.M maria01 skrev:
Fick kajaker hemfraktade från sthlm till skåne för 500 kr, chauffören bar jävlar i de ner i de mina föräldrars bod med.
företag har helt andra priser det märker man direktRkarlsson skrev:Det är fakta.
Jag kan abbonera en trailer polen-sverige tur och retur, 33 pallar per runda för 16000 per tur om jag skulle vilja plocka hem material därifrån, och då handlar det om kanske 24 ton?
Så du verkar leta upp allt det dyraste som finns och blivit lurad.
Gå in på Bauhaus och prova, 1995 till mig.
Du tar lastbil för 10-15 tusen beroende på hur talangfull du är. Seså, sätt igång =) Det är ju inga problem att ratta tunga fordon.
Din bekanta skulle behöva kolla upp frakt på riktigt. Vi skickar förvisso i företag. Men det är inte helt ovanligt att jag skickat till Tyskland med gods på 3-4 pallar som väger 10-12 ton för ca 7-8000kr. Vi liksom bokar inte 18 meter flak utan 3-4 eu pallar.
Fick kajaker hemfraktade från sthlm till skåne för 500 kr, chauffören bar jävlar i de ner i de mina föräldrars bod med.
jag skicka några paket med julklappar hem till sverige gick på 3000 med dhl för bara frakten och då valde jag den biligast utan försäkring
och alla har inte tillgång att övningsköra med lastbil direkt då kostar det pengar med
bara företag som har dom reglerna och det handlar bara om försäkringen en dåRkarlsson skrev:Är det verkligen undantag att köra med en utan körkort?
Hos oss är det totalförbud enligt lag att truckförare kör ute på gårdsplanen utan giltigt körkort, traktor eller b-kort är krav pga att vi inte har inhägnat område och bilar kan köra in.
Kanske bönder får göra som de vill men inte om du arbetar för ett företag med att lossa bilar eller ploga snö. Då ljuger ju utbildarna och utbildningsmaterialet.
Måste ju vara ett fruktansvärt klent släp. 290 kg olastat, när man räknat bort vikten för hjulen så återstår runt 200kg... 2 axlar dragbom, lämmar, balkar och golv. Måste ju vara i magnesium eller liknande, det kan då inte finnas speciellt mycket stål i den vagnen.P Prodigys skrev:
Det handlar om säkerheten. Det är samma sak som med bil och släp. Inte vem som helst ska kunna fläka på med fordon som väger för mycket som ger enorma skador. Den jag kör på jobbet väger ju ändå nånstans runt 8 ton, sätta den i händerna på någon som aldrig kört eller fått utbildning är vansinne.M maria01 skrev:
alla dom här reglerna kom till för försäkringens bolagen krävde detRkarlsson skrev:
som i mitt yrke är det krav på att gå på heta arbeten kurs
köra lastbil måste man ha ykb det har ju inget med c kortet att göra finns alla möjliga krav i dom flesta yrken allt är bara om försäkringen
Det är nog en kombination av försäkring och att arbetsmiljöverket kräver det.M maria01 skrev:
I Sverige är ändå vanligaste olyckorna på arbete där truckar är inblandade.
Hos oss har vi strikta regler om truckar, alla kan inte köra ens den enklaste truck som finns och därför får vissa inte köra alls.
Ykb kan jag delvis hålla med om att den var lite löjlig, iallafall för de som redan kört 20 år. Men det är bra det finns något krav.
För att du ska köra ditt byggmaterial från byggmax och hem krävs bara c-kort för lastbil.
Varför påstår du det utan att veta? Jag var där två ggr endast i höstas, och en gång i våras. Gifte mig där en gång i tiden. Dock bor jag inte där.M maria01 skrev:
Naturligtvis har bygghandeln fullt sortiment, även proffsen handlar där.
Nej de har inte 60 års tradition av stora bagageutrymmen att kasta bråte i.
Jag är inte övertygad att det är som du skriver.