9 263 läst · 214 svar
9k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
B96 är en onödig klass, lyft B till 4350 kg totalt blir det säkrare
Våra stora bil, tyngre och kraftigare bromsar, får dra 1830 kg men med B 1120 kg.
Vår lilla bil, berydligt lättare och klenare bromsar, får dra 1500 kg och 1500 kg med B.
Jag vet vilken som är bäst att dra med och säkrast, även att totalvikten blir högre.
Våra stora bil, tyngre och kraftigare bromsar, får dra 1830 kg men med B 1120 kg.
Vår lilla bil, berydligt lättare och klenare bromsar, får dra 1500 kg och 1500 kg med B.
Jag vet vilken som är bäst att dra med och säkrast, även att totalvikten blir högre.
Eller så säger man att allt över 750kg kräver BE och då får man dra upp till respektive fordons maxvikt (som idag). Jag är medveten om att olycksstatistiken inte motiverar en sådan ändring, men att ha ännu fler av er dra ännu tyngre saker känns vådligt. Vanliga människor utan BE ska inte köra tunga fordonskombinationer.A AndersS skrev:B96 är en onödig klass, lyft B till 4350 kg totalt blir det säkrare
Ja definitivt, den fyller så otroligt lite funktion egentligen, avskaffa B96, begränsa att man bara får kör 750 kg obromsat släp på B kort och sen resten på BE.M maria01 skrev:
Där har vi olika åsikter Och då har jag även C-kort som nyttjas ibland.MathiasS skrev:Eller så säger man att allt över 750kg kräver BE och då får man dra upp till respektive fordons maxvikt (som idag). Jag är medveten om att olycksstatistiken inte motiverar en sådan ändring, men att ha ännu fler av er dra ännu tyngre saker känns vådligt. Vanliga människor utan BE ska inte köra tunga fordonskombinationer.
Tar ett körkort till? Vad kan det kosta? Ett par tusen lappar? Eller sätt regeln att körkort efter år 20xx måste ta det. Tycker det är sjukt att folk får köra en husvagn och så vet man knappt hur man kopplar den eller hur man backar.A AndersS skrev:
Övergångsregel ju. De har vi ju gjort med de bortskämda som tog körkort innan 97 och de där andra som fick mc och allt annat trams på 60? talet.A AndersS skrev:
Annars så kostar BE nån lusing och har man kört släp bör man klara det på en eftermiddag.
Lite funktion vet jag inte.H hablam skrev:
Med min gamla e60 Bmw 530 fick jag dra 1400 kg med b kort och 2000 kg med b96.
Tycker det är en rätt bra ökning på en uppkörning.
A Argastesnickaren skrev:
Och hade du betalt någon tusenlapp mer så hade du aldrig behövt titta på total vikten på en lärare igen utan bara veta bruttovikten på den.A Argastesnickaren skrev: