M maria01 skrev:
vi har redan dragit det här vad jag önska var en regel ändring inte att man ska behöva ta c kort
Varför skulle reglerna ändras egentligen? Folk bevisar ju dagligen att dom inte ens klarar av att köra med lätta släp, varför skulle dom då plötsligt få lov att köra med tunga släp bara för att spara några kronor?
 
  • Gilla
  • Haha
lob och 3 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Du får dock köra en buss om den är reggad i personbilsklass 2 på B kort (om du tog det före 96). Exempel på detta är husbilar.
Jag tror att de flesta definierar buss som ett fordon som tar minst 30-40 passagerare. Annars brukar man säga minibuss eller liknande.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
jag menar inte att folk ska få köra 10 ton på b kort mer att man max borde få dra vad tillverkaren säger
 
M maria01 skrev:
vi har redan dragit det här vad jag önska var en regel ändring inte att man ska behöva ta c kort
Vad är det för ekipage du vill kunna köra på ditt b?
Jag klarar mig väldigt långt på be...(dessutom b före 96,samt obegränsat e...
Finns be ekipage på typ 14 ton då tror jag..)
 
Har läst tråden och förstår inte problemet varför skulle det vara tillåtet att köra tyngre släp utan högre behörighet när merparten knappt kan backa med bil utan släp?
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bor på landsbygd. Närmaste bauhaus är 6 mil raka vägen från mig. Men det skickas inte från det så jag gissar att ca 8-10 mil är resan för lastbilen.

Att skicka med lastbil är inte så dyrt, man behöver inte välja det dyraste bara.
låter för bra för att vara sant för bara 1995kr

några år sen när jag mura ett hus skulle den lokala bygghandeln 5000kr minst för en ful lastbil med hålsten för max 4 mil
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har läst tråden och förstår inte problemet varför skulle det vara tillåtet att köra tyngre släp utan högre behörighet när merparten knappt kan backa med bil utan släp?
så vart skrev jag frankrike då?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är det för ekipage du vill kunna köra på ditt b?
Jag klarar mig väldigt långt på be...(dessutom b före 96,samt obegränsat e...
Finns be ekipage på typ 14 ton då tror jag..)
jag vill kunna köra vad tillverkaren säger säg max 5 ton då om det är viktigt


jag tog körkort långt efter 96 varför ha en åldersdiskriminering på ett körkort
 
M maria01 skrev:
jag vill kunna köra vad tillverkaren säger säg max 5 ton då om det är viktigt


jag tog körkort långt efter 96 varför ha en åldersdiskriminering på ett körkort
Vet inte om det klassas som diskriminering... min mamma får köra motorcykel utan att knappt kunnat framföra en cykel... ingick i hennes bkort.. är jag diskriminerad då? Ta ett c1 med e så kan du köra runt med 10 ton...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vet inte om det klassas som diskriminering... min mamma får köra motorcykel utan att knappt kunnat framföra en cykel... ingick i hennes bkort.. är jag diskriminerad då? Ta ett c1 med e så kan du köra runt med 10 ton...
c1 kostar väll samma som ett c eller plus jag har ingen använing för stor lastbil tror inte många har det privat
 
richardtenggren
M maria01 skrev:
låter för bra för att vara sant för bara 1995kr

några år sen när jag mura ett hus skulle den lokala bygghandeln 5000kr minst för en ful lastbil med hålsten för max 4 mil
Min bygghandlare tog rätt nyligen 700 exkl för frakt, tror de höjt till 900 exkl. Givetvis levereras det med lastbil med kran…

De plockar, packar och plastar in om jag vill hämta med eget släp.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vi har redan dragit det här vad jag önska var en regel ändring inte att man ska behöva ta c kort
Precis, du ha en regeländring så att alla bilar och släp får lasta dubbelt så mycket men verkar inte inse att få bilar är konstruerade för det. Regeländring hjälper inte.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Min bygghandlare tog rätt nyligen 700 exkl för frakt, tror de höjt till 900 exkl. Givetvis levereras det med lastbil med kran…

De plockar, packar och plastar in om jag vill hämta med eget släp.
hur många mil
 
M maria01 skrev:
c1 kostar väll samma som ett c eller plus jag har ingen använing för stor lastbil tror inte många har det privat
Gränserna finns ju av en anledning. Ett tyngre ekipage kräver ett visst mått av teoretisk och praktisk kunskap för att framföra säkert och då måste man ju dra gränsen någonstans.
 
en bekant köpte ett spabad skulle leveras till hans sommarhus i norrland tror dom skulle ha 60 tusen för leverans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.