Daniel_N Daniel_N skrev:
Får vi använda det i verksamheten?
Jag har inget svar på frågan men hoppas verkligen att svaret är ”ja”. Allt annat tycker jag är helt orimligt. Ska man i så fall även CE-märka en spillbit som man använder som tillfällig påskjutare eller offerbit?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har väldigt dålig koll på CE-märkning, men har lite frågor från min verklighet.

Jag driver verksamhet (finsnickeri). Vi har en vertikalfräs som är CE-märkt.

Anhållet till denna är jag missnöjd med (faktiskt ganska besviken på typ alla anhåll på marknaden). Håller därför på att tillverka ett nytt så som jag vill ha det. Det kommer att bli bättre på alla punkter (förutom vikt och kostnad) än vad som finns att köpa.

Får vi använda det i verksamheten? Måste jag CE-märka det? Gissar att det blir ganska dyrt för ett anhåll (kom där ihåg att all tid jag lägger också kostar, det är vår arbetstid)?

Jag har inga intentioner på att tillverka fler o sälja ( det är bara ett st, till vår egen fräs).
Ta inte det jag säger som en absolut sanning.

Du som arbetsgivare har ju ett arbetsmiljöansvar. Det finns gott om verkstäder som använder gamla maskiner som inte är CE-märkta. Det du _måste_ göra är att säkerställa att du och dina arbetare kan genomföra sina arbetsuppgifter med rimligt låg risk.

Det resulterar ofta i att äldre maskiner modifieras med t.ex. ny elektronik, nödavstängning, petskydd och annat.

Om du gör en modifikation på en befintlig maskin som är CE-märkt så ligger det ju på ditt bord att se till att din modifiering inte skapar NYA risker eller ÖKAR befintliga. Förslagsvis dokumenterar du ditt arbete med en enkel FMEA (felmod och riskbedömning).

Du behöver inte CE-märka saker du inte ska sälja som en produkt men du måste ändå alltid se till så att det är SÄKERT att använda.

Sen kan ju fack och skyddsombud ha åsikter om vad som är OK att använda men det är ju mer lokala bestämmelser som du får ha koll på.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har väldigt dålig koll på CE-märkning, men har lite frågor från min verklighet.

Anhållet till denna är jag missnöjd med (faktiskt ganska besviken på typ alla anhåll på marknaden). Håller därför på att tillverka ett nytt så som jag vill ha det. Det kommer att bli bättre på alla punkter (förutom vikt och kostnad) än vad som finns att köpa.

Får vi använda det i verksamheten? Måste jag CE-märka det? Gissar att det blir ganska dyrt för ett anhåll (kom där ihåg att all tid jag lägger också kostar, det är vår arbetstid)?

Jag har inga intentioner på att tillverka fler o sälja ( det är bara ett st, till vår egen fräs).
Du kan tillverka en egen del, den är inte för försäljning på någon marknad. Då ska hela maskinen märkas om med en nya delen och få ett CE på sig. Den aviker från ursprung och CE faller. Under förutsättning att det inte ska vara för försäljning över disk.
Allt som ska säljas över disk som det kan kallas, ska ha CE. Men plockas det ihop någon något med CE-märkta delar och monteras på plats. Så finns inget om att CE-märka hela delen.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan tillverka en egen del, den är inte för försäljning på någon marknad. Då ska hela maskinen märkas om med en nya delen och få ett CE på sig. Den aviker från ursprung och CE faller. Under förutsättning att det inte ska vara för försäljning över disk.
Allt som ska säljas över disk som det kan kallas, ska ha CE. Men plockas det ihop någon något med CE-märkta delar och monteras på plats. Så finns inget om att CE-märka hela delen.
Daniel_N Daniel_N skrev:

Anhållet i sig påverkar förmodligen inte säkerheten kring användningen av maskinen. Det lär finnas en tydlig instruktion att en skall använda en sån skön pinne när fingrarna är obekvämt nära en roterande delar.
SBF-05 gäller också.

Z z_bumbi skrev:
Hur gäller märkningen för äldre maskiner? Måste man uppgradera (sälja) och köpa nytt eller är de godkända baserat på något äldre godkännande?
I Sverige lär äldre godkännande duga. Så har jag hört i alla fall.

I Finland duger det inte och där måste man enligt lag skrota och köpa nytt. Fast då finns det lyckligtvis en annan lag som säger att maskinägaren inte får straffas för sitt lagbrott och att försäkringsersättningar inte får hållas inne såvida maskinen har någorlunda lagenliga skydd oberoende av deras ursprung. Jag och många andra är ständigt olagliga med våra maskiner som nästan alla har användningsförbud. Tack vare att skydden någorlunda motsvarar nya maskiner så får vi inte straffas för lagbrottet. Hurra!

Grundregeln är att en maskin ska uppfylla de krav som fanns då den konstruerades/byggdes.

Inom de större företagen i industrin är det dock vanligt att man ändå uppgraderar de äldre maskinerna till en högre nivå så att dom uppfyller maskindirektivet 2008:3 och övriga relevanta direktiv. Detta genom en grundligt riskanalys där bristerna identifieras och analyseras och sedan åtgärdas för att möta kraven i direktiven.

Den interna timkostnaden för en sådan riskanalys ligger normalt någonstans mellan 70-120 000:- beroende på hur stor eller invecklad maskinen är. Sedan tillkommer kostnaden för tillverkning eller inköp och installation av skyddsfunktionerna i form av barriärer, elsystem, manualer, etc. vilket kan kosta precis vad som helst beroende på industri.
Jag har själv genomfört sådana uppdrag där kostnaderna landat på åttasiffriga belopp men då har även prestanda och kvalitet förbättrats i line och inte endast säkerheten, oftast hänger det ändå ihop.

Som av en händelse så träder en ny regelstruktur i kraft nu den 1 januari, är dock inte insatt då jag numer är statligt avlönad😉
Men något intressant lär där finnas.

Bilden visar en lista över föreskrifter och regler enligt AFS 2023, inklusive arbetsmiljöarbete, maskiner, riskhantering och medicinska kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Grundregeln är att en maskin ska uppfylla de krav som fanns då den konstruerades/byggdes.

Inom de större företagen i industrin är det dock vanligt att man ändå uppgraderar de äldre maskinerna till en högre nivå så att dom uppfyller maskindirektivet 2008:3 och övriga relevanta direktiv. Detta genom en grundligt riskanalys där bristerna identifieras och analyseras och sedan åtgärdas för att möta kraven i direktiven.

Den interna timkostnaden för en sådan riskanalys ligger normalt någonstans mellan 70-120 000:- beroende på hur stor eller invecklad maskinen är. Sedan tillkommer kostnaden för tillverkning eller inköp och installation av skyddsfunktionerna i form av barriärer, elsystem, manualer, etc. vilket kan kosta precis vad som helst beroende på industri.
Jag har själv genomfört sådana uppdrag där kostnaderna landat på åttasiffriga belopp men då har även prestanda och kvalitet förbättrats i line och inte endast säkerheten, oftast hänger det ändå ihop.

Som av en händelse så träder en ny regelstruktur i kraft nu den 1 januari, är dock inte insatt då jag numer är statligt avlönad😉
Men något intressant lär där finnas.

[bild]​

Dem nya afsarna innehåller i princip samma som de äldre. Det är lite tillspetsat vad gäller byggherrens ansvar där man förtydligat afs 2020:1 vad bas-p skall göra i tidiga skeden kopplat till arbetsmiljö för uppförande och drift av byggnad.
Afs 2008:3 lär väl uppdateras nu med den nya maskinförordningen.
För de maskiner som finns i ”normala” byggnader kommer det inte vara någon större skillnad. Typ aggregat, pumpar, shuntar, värme- och kylundercentraler och dörrautomatiker. Industrin är ju en annan boll där det ofta är verksamhetens utrustning som är i behov av CE-märkning som enkilda eller sammansatta maskiner. De senare förekommer väldigt sällan när byggnaden lämnas över till byggherre och verksamhet.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Den interna timkostnaden för en sådan riskanalys ligger normalt någonstans mellan 70-120 000:- beroende på hur stor eller invecklad maskinen är.
😳 Du måste haft en galet hög lön när du jobbade med detta. 😉
Kunde inte låta bli…

L Lilllen skrev:
😳 Du måste haft en galet hög lön när du jobbade med detta. 😉
Kunde inte låta bli…
Helt ok lön, så ok att jag faktiskt gick i pension i förtid😜
Men du är säkert så pass smart att du inser att jag menar den totala interna kostnaden som i detta skede endast består av timkostnader.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:

Hej
Nu är detta kanske utanför tråden men jag vill gärna se lite bilder på ditt nya fräsanhåll när du fått det färdigt.
Gärna i en separat ny tråd.
Mvh
Jonas

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon som känner för att berätta var gränsen går för yrkesmässigt användande på ett enkelt sätt. För att göra det väldigt konkret. Jag och ett par likasinnade hemmasnickare funderar på att starta någon sorts sidoverksamhet för att kunna sälja lite egenbyggda saker. Ingen av oss har tänkt säga upp oss och göra det på heltid, utan bara ha det som ett kul extraknäck utan större krav på avkastning.

Den här tråden kom ju ur en diskussion om dadoklingors eventuella olaglighet. Jag har ingen dadoklinga, men min (såg som kan ta dem) stannar inte på tio sekunder och är som jag förstått det inte tillåten att använda yrkesmässigt, men väl privat.

Hjälp mig att dra gränsen. Mellan vilka av raderna nedan blir det yrkesmässigt med de regler och krav som följer på det?

Jag står helt privat i garaget och sågar för skojs skull.
Jag har enskild firma och sågar för att kanske sälja en och annan pryl jag byggt för fickpengar.
Jag startar AB bara för mig själv och bygger saker på beställning.
Jag och en polare startar AB och sågar.
Jag startar AB och anställer min polare som sågar på sågen som inte stannar i tid.

Är det en skarp gräns mellan privat och "alla krav och regler", eller sker det stegvis beroende på uppläggen ovan?

C
Hep Hep skrev:
Är det en skarp gräns mellan privat och "alla krav och regler", eller sker det stegvis beroende på uppläggen ovan?
Det är en skarp gräns (mellan steg 1 och 2 i din lista). Även en enskild näringsidkare som gör ett "internt" jobb för sin egen näringsverksamhets räkning omfattas av arbetsmiljölagstiftningen.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men CE-märkningen kräver väl inte (teoretiskt) att någon extern part testar produkten eller att den registerförs någonstans för att bära märkningen?
I praktiken så behöver du såklart det om inte annat för att visa att du gjort vad du kunnat för att efterleva kraven vid eventuell tvist.
Rent teoretiskt skulle du som företagare kunna ta på dig hela ansvaret (dvs inte ha någon annan att lägga del av skulden på) och bara sätta dit CE-märket utan att låta någon extern part kontrollera.
Det kanske avviker på specifika områden som har krav på externa tester för att vara godkänd dock.

Det jag menar är att det är skillnad mot gamla S-märkningen som man var tvungen att visa upp ett intyg och registerföras för att få bära S-märkningen.
Helt rätt för de flesta typer av maskiner, man brukar göra en egen CE-märkning av sin maskin - men det gäller dock inte ett antal träbearbetningsmaskiner som i praktiken måste certifieras av en "notified body".

• Gilla
Lovan83 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Finns det någon som känner för att berätta var gränsen går för yrkesmässigt användande på ett enkelt sätt. För att göra det väldigt konkret. Jag och ett par likasinnade hemmasnickare funderar på att starta någon sorts sidoverksamhet för att kunna sälja lite egenbyggda saker. Ingen av oss har tänkt säga upp oss och göra det på heltid, utan bara ha det som ett kul extraknäck utan större krav på avkastning.

Den här tråden kom ju ur en diskussion om dadoklingors eventuella olaglighet. Jag har ingen dadoklinga, men min (såg som kan ta dem) stannar inte på tio sekunder och är som jag förstått det inte tillåten att använda yrkesmässigt, men väl privat.

Hjälp mig att dra gränsen. Mellan vilka av raderna nedan blir det yrkesmässigt med de regler och krav som följer på det?

Jag står helt privat i garaget och sågar för skojs skull.
Jag har enskild firma och sågar för att kanske sälja en och annan pryl jag byggt för fickpengar.
Jag startar AB bara för mig själv och bygger saker på beställning.
Jag och en polare startar AB och sågar.
Jag startar AB och anställer min polare som sågar på sågen som inte stannar i tid.

Som jag har fått det förklarat för mig saknar ev bolagsform betydelse; det som är avgörande är om det finns anställda med i bilden som förväntas använda maskinerna. Då måste maskinerna ha lagstadgade skydd men om man jobbar ensam är det på eget ansvar även om verksamheten är kommersiell.

Hade kontakt med en duktig snickare utanför Varberg som tillverkar och säljer dörrar och viss inredning — han ville men kunde inte erbjuda mig praktikplats pga att hans maskinpark saknade de skydd som lagen kräver i en sådan situation.

//Ronnie

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Som jag har fått det förklarat för mig saknar ev bolagsform betydelse; det som är avgörande är om det finns anställda med i bilden
Fast gör man det i (aktie)bolagsform är man anställd av bolaget även om man kanske är den ende anställde. Behöver då inte bolaget uppfylla samma krav mot den anställde, som råkar vara ensam ägare, som bolaget skulle behöva uppfylla mot andra anställda? 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.