Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Har du själv försökt tillverka en maskin och få den CE-märkt?13th Marine skrev:
Har du själv försökt tillverka byggvaror och få dem CE-märkta?
Har du själv försökt såga och CE-märka trävaror?
Det blir oerhört dyrt i byråkrati hur man än gör. Vet du om något sätt att undvika de kostnaderna så tar jag gärna emot råd och anvisningar.
Husägare
· Stockholm
· 683 inlägg
Lite off topic. Maskindirektivet består av 65 sidor av hyffsat träig text. Sen har kommissionen släppt ett annat litterärt mästerverk kallat”vägledning för tilläpmning av maskindirektivet” det består av 460 sidor för att förklara dem 65.13th Marine skrev:
Då har man knappast skrivit något lättbegripligt.
För att gå on topic så är det just inom bygg en ren pappersprodukt med CE kopplat till maskindirektivet. Förutom då automatiska dörröppnare som är den enskilt största risken till klämskador under brukarskedet eftersom det är barn och personer med nedsatt rörelse eller andra funktionshinder som skall skyddas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Jag har jobbat med utrustning som CE-märkts men inte direkt med de krav som härrör till Maskindirektivet utan det har mina kollegor som är maskiningenjörer tagit hand om, däremot har jag som elektronikingenjör tagit hand de krav som hör till EMC och LVD-direktivet.H heimlaga skrev:Har du själv försökt tillverka en maskin och få den CE-märkt?
Har du själv försökt tillverka byggvaror och få dem CE-märkta?
Har du själv försökt såga och CE-märka trävaror?
Det blir oerhört dyrt i byråkrati hur man än gör. Vet du om något sätt att undvika de kostnaderna så tar jag gärna emot råd och anvisningar.
Min erfarenhet av EMC- och LVD-direktivet är att de finns av en anledning och jag har inte uppfattat att mina kollegor tyckt annorlunda om maskindirektivet.
För oss har det varit testningen som är det dyra, men det låter inte som att det är det vi vill ta bort...
Ja och i de där direktiven och anvisningarna står nästan ingenting om hurudana skydd till exempel en vedklyvare eller bordscirkelsåg måste ha för att tillverkaren skall gå fri ifall det sker en olycka. Då måste man läsa in sig på prejudikat i olika länder och olika anvisningar och myndighetsbeslut på flera olika språk.I Installation skrev:Lite off topic. Maskindirektivet består av 65 sidor av hyffsat träig text. Sen har kommissionen släppt ett annat litterärt mästerverk kallat”vägledning för tilläpmning av maskindirektivet” det består av 460 sidor för att förklara dem 65.
Då har man knappast skrivit något lättbegripligt.
För att gå on topic så är det just inom bygg en ren pappersprodukt med CE kopplat till maskindirektivet. Förutom då automatiska dörröppnare som är den enskilt största risken till klämskador under brukarskedet eftersom det är barn och personer med nedsatt rörelse eller andra funktionshinder som skall skyddas.
I praktiken måste man anlita en mycket dyr CE-märkningskonsult för CE-byråkratin om man vill tillverka och sälja en serie bordscirkelsågar eller vedklyvare eller någonting annat.
Ptja - jag jobbar rätt mycket med compliance för standarder och det första misstaget folk gör är att de tror att det är en checklista eller tutorial/howto. Det är det inte.H heimlaga skrev:Ja och i de där direktiven och anvisningarna står nästan ingenting om hurudana skydd till exempel en vedklyvare eller bordscirkelsåg måste ha för att tillverkaren skall gå fri ifall det sker en olycka. Då måste man läsa in sig på prejudikat i olika länder och olika anvisningar och myndighetsbeslut på flera olika språk.
I praktiken måste man anlita en mycket dyr CE-märkningskonsult för CE-byråkratin om man vill tillverka och sälja en serie bordscirkelsågar eller vedklyvare eller någonting annat.
Men att det skulle vara svårt håller jag inte med om om man är någorlunda läskunnig och kompetent. Är man inte det ska man inte heller designa och sälja produkter som kan ha ihjäl användaren.