Den aktuella föreskriften är AFS 2008:3, i synnerhet 6 § och Bilaga 1 punkt 2.3.useless skrev:
https://www.av.se/globalassets/file...-efter-29-dec-2009-foreskrifter-afs2008-3.pdf
Med det kanske vi skall låta tråden återgå till ämnet?
Ja, det är EU's så kallade maskindirektiv. De kraven gäller för CE-märkning och är de samma oavsett om maskinen används för privat eller professionellt bruk.C cpalm skrev:
Nja, skillnaden är att en maskin som inte uppfyller kraven inte får användas för yrkesmässigt bruk (AFS 2006:4). För privat användning finns mig veterligen inga restriktioner att använda t.ex. ett hemmabygge eller fulimporterad maskin.useless skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 603 inlägg
Jojo, finns tex obskyra ställen som biltema och Jula som fått kalla tillbaka prylar för att s t saknats ce-märkning. Meningen med mitt inlägg var att man faktiskt bör kolla på sakerna man köper (innan köp, eller åtminstone innan användning) så de de facto har en märkning (åtminstone som firma).useless skrev:
Har du något exempel på produkter sålda av Jula eller Biltema som saknat CE-märkning?Frustrator skrev:
Husägare
· Stockholm
· 683 inlägg
Du får ju bygga vad du vill för privatbruk. Men en maskin som är satt på marknaden inom EES skall vara CE-märkt enligt maskindirektivet.C cpalm skrev:
Skall man vara peta ordentligt skall manual vara på det officiella språk den importeras till.
Sen kan en alltid ha åsikter om det. Oftast är väl även LVD och ibland även EMC direktiven tillämpliga på maskiner. Men men.
Eftersom arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet så behöver man som privatperson sällan vara orolig.
I industrin används det mycket grejor som inte är CE-märkta. Helt enkelt för att många produktionsmaskiner är mer eller mindre styckevis byggda och därför inte går att CE märka. Eller så är den enda tillverkaren i världen inte intresserad av att CE-märka.I Installation skrev:Du får ju bygga vad du vill för privatbruk. Men en maskin som är satt på marknaden inom EES skall vara CE-märkt enligt maskindirektivet.
Skall man vara peta ordentligt skall manual vara på det officiella språk den importeras till.
Sen kan en alltid ha åsikter om det. Oftast är väl även LVD och ibland även EMC direktiven tillämpliga på maskiner. Men men.
Eftersom arbetsmiljöverket är tillsynsmyndighet så behöver man som privatperson sällan vara orolig.
Dessutom används det massor med utrustning som är tillverkad före CE-märkningen uppfanns. Att byta ut den skulle bli så dyrt att det inte finns något annat alternativ än att köra vidare med det gamla eller lägga ned verksamheten.
Våra korkade och sönderlobbade politiker i Finland stiftade en lag som kategoriskt totalförbjuder yrkesmässig användning av verktyg eller maskiner som inte är CE-märkta. I alla sammanhang.
Varefter diverse småpåvar bland tjänstemännen försökte genomdriva det i praktiken utan hänsyn till följderna. Bland annat försökte man förbjuda användning av gjutformar och jiggar eftersom dessa inte kan CE-märkas. För att inte tala om alla äldre maskiner och alla mer eller mindre specialgjorda handverktyg.
Till slut var det något fall där det hade skett en olycka som blev räknad som arbetarskyddsbrott av orsaken att maskinen som hade alla skydd enligt nutida krav var för gammal för att vara CE-märkt.
Högsta Domstolen konstaterade att olika lagar står mot varandra men den lagstiftningen som klart och entydigt fastslår att en maskinägare eller arbetsgivare måste ha gjort sig skyldig till "uppsåt eller grov oaktsamhet" för att kunna straffas eller hållas ersättningsskyldig efter en olycka är mera bindande än kravet på CE-märkning.
Det innebär att man inte får straffas eller hållas ansvarig för användning av icke CE-märkt utrustning så länge man inte gör sig skyldig till "uppsåt eller grov oaktsamhet.
Att eftermontera skydd som är tänkta att göra maskinen ungefär lika säker som en CE-märkt motsvarighet eller att emellanåt gå igenom och serva maskinen så den är i skick och någorlunda motsvarar en CE-märkt är ett klart och entydigt bevis på att man har försökt undvika olyckor och därför inte kan hållas ersättningsskyldig eller straffas om en olycka sker även om maskinen eller verktyget formellt hade användningsförbud på grund av frånvaro av CE-märknig.
Det här gäller alltså i Finland.
Det här är den juridiska orsaken bakom mina omsorgsfullt byggda hemgjorda skydd på mina gamla maskiner.
Fast naturligtvis finns det en massa marknadsföring som om och om igen upprepar att utrustning som inte är CE-märkt inte får användas. I hopp om att skrämma företagare till att förnya maskinerna i onödan eller lägga ned verksamheten så någon annan får marknadsandelarna.
Vi har bara råkat ut för ce-märkta produkter som återkallats.
Jag tycker CE-märket och regelverket är en pappersprodukt.
Amazon.se är väl just ett ställe där man har svårt att skilja på kvalitetsprodukter och oseriösa kopior. Kopian (CE-skräp) kan ju ha en fotografisk likhet med originalet, men måtten och skruvhålen stämmer inte...
Tillverkarens anvisningar gäller sägs det ofta, men nån stans går gränsen. Vad ska märkas, ska byggvaror vara Ce-märkta?
Enl Boverket ska tex en hissinstallation ha CE intyg från installatören.
För Garageportsbranchen vet jag inte riktigt, men de själva säger tex
Nja, det jag har sett hade jag nog hellre installerat själv.
Installationer inne på en industri? Där handlar säkerhet mycket mer om kompetent personal.
Jag tycker CE-märket och regelverket är en pappersprodukt.
Amazon.se är väl just ett ställe där man har svårt att skilja på kvalitetsprodukter och oseriösa kopior. Kopian (CE-skräp) kan ju ha en fotografisk likhet med originalet, men måtten och skruvhålen stämmer inte...
Tillverkarens anvisningar gäller sägs det ofta, men nån stans går gränsen. Vad ska märkas, ska byggvaror vara Ce-märkta?
Enl Boverket ska tex en hissinstallation ha CE intyg från installatören.
För Garageportsbranchen vet jag inte riktigt, men de själva säger tex
Hissinstallatörer har jag nog förtroende för, men garageportsinstallatören?De allra flesta garageportar och motorer på den svenska marknaden är CE-märkta var för sig. Trots detta uppfyller många garageportar inte Boverkets krav och riskerar att sakna försäkringsskydd.
Det beror på att när port och motor sätts ihop och installeras bildar de en ny maskin. Denna måste CE-märkas av en kvalificerad montör som också lämnar dokumentation till dig som ägare. Om detta inte görs kan du bli utan ersättning om något händer med eller på grund av porten.
Försäkringsbolag kräver ofta att garageportar följer EU:s direktiv och är korrekt installerade för att omfattas av hemförsäkringen. Tyvärr saknar cirka 200 000 garageportar i Sverige detta skydd.
Nja, det jag har sett hade jag nog hellre installerat själv.
Installationer inne på en industri? Där handlar säkerhet mycket mer om kompetent personal.
Husägare
· Stockholm
· 683 inlägg
jag är den förste att skriva under på att det är mycket en pappersprodukt som i många fall helt missar syftet. Maskinen skall vara säker vid användning. Äldre maskiner som saknar CE brukar inte vara ett problem.H heimlaga skrev:I industrin används det mycket grejor som inte är CE-märkta. Helt enkelt för att många produktionsmaskiner är mer eller mindre styckevis byggda och därför inte går att CE märka. Eller så är den enda tillverkaren i världen inte intresserad av att CE-märka.
Dessutom används det massor med utrustning som är tillverkad före CE-märkningen uppfanns. Att byta ut den skulle bli så dyrt att det inte finns något annat alternativ än att köra vidare med det gamla eller lägga ned verksamheten.
Våra korkade och sönderlobbade politiker i Finland stiftade en lag som kategoriskt totalförbjuder yrkesmässig användning av verktyg eller maskiner som inte är CE-märkta. I alla sammanhang.
Varefter diverse småpåvar bland tjänstemännen försökte genomdriva det i praktiken utan hänsyn till följderna. Bland annat försökte man förbjuda användning av gjutformar och jiggar eftersom dessa inte kan CE-märkas. För att inte tala om alla äldre maskiner och alla mer eller mindre specialgjorda handverktyg.
Till slut var det något fall där det hade skett en olycka som blev räknad som arbetarskyddsbrott av orsaken att maskinen som hade alla skydd enligt nutida krav var för gammal för att vara CE-märkt.
Högsta Domstolen konstaterade att olika lagar står mot varandra men den lagstiftningen som klart och entydigt fastslår att en maskinägare eller arbetsgivare måste ha gjort sig skyldig till "uppsåt eller grov oaktsamhet" för att kunna straffas eller hållas ersättningsskyldig efter en olycka är mera bindande än kravet på CE-märkning.
Det innebär att man inte får straffas eller hållas ansvarig för användning av icke CE-märkt utrustning så länge man inte gör sig skyldig till "uppsåt eller grov oaktsamhet.
Att eftermontera skydd som är tänkta att göra maskinen ungefär lika säker som en CE-märkt motsvarighet eller att emellanåt gå igenom och serva maskinen så den är i skick och någorlunda motsvarar en CE-märkt är ett klart och entydigt bevis på att man har försökt undvika olyckor och därför inte kan hållas ersättningsskyldig eller straffas om en olycka sker även om maskinen eller verktyget formellt hade användningsförbud på grund av frånvaro av CE-märknig.
Det här gäller alltså i Finland.
Det här är den juridiska orsaken bakom mina omsorgsfullt byggda hemgjorda skydd på mina gamla maskiner.
Fast naturligtvis finns det en massa marknadsföring som om och om igen upprepar att utrustning som inte är CE-märkt inte får användas. I hopp om att skrämma företagare till att förnya maskinerna i onödan eller lägga ned verksamheten så någon annan får marknadsandelarna.
Jag vet bara att det inom byggindustrin är ett jäkla slöseri med pengar att CE-märka massa saker som inte behöver CE-märkas. I synnerhet dessa icka förekommande sammansatta maskinerna som många verkar tro finns i byggnader. Nu är det väl mest automatiska dörröppnare som är på tapeten men där finns det iaf en harmoniserad standard för hur en skall göra den delvis fullbordade maskinen säker.
Fan ta CE märkningen. Att skrota den skulle vara ett första steg på att göra byggandet billigare och samtidigt kunna få upp kvaliteten. Att gynna inhemsk småindustri i stället för utländsk storindustri.
Fast det finns en del kryphål som man kan utnyttja redan nu.
Fast det finns en del kryphål som man kan utnyttja redan nu.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Ska vi ersätta CE-märkningen med något eller bara ta bort den?
Före CE-märkningens tid fanns det entydiga regler för hur saker skulle byggas för att vara godkända. Man fick bygga bättre men reglera fastställde en miniminivå. Byggde man enligt reglera med material som minst uppfyllde minimikraven var det godkänt.
Om maskinerna hade skydd som uppfyllde kraven var de godkända.
Och så vidare.
Det fungerade bra för 20 år sedan och säkert skulle det fungera lika bra nu också.
Om maskinerna hade skydd som uppfyllde kraven var de godkända.
Och så vidare.
Det fungerade bra för 20 år sedan och säkert skulle det fungera lika bra nu också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Så man ska uppfylla kraven som är bakom men behöver inte sätta CE-märket på?
Edit: eller vad skulle skillnaden mot dagens metod vara?
Edit: eller vad skulle skillnaden mot dagens metod vara?