G Grottan skrev:
Funderade på detta flera gånger varför gamla klasskamrater inte körde AB utan äger maskinerna i en EF och tydligen har vi någon lag som förbjuder juridiska personer som ett AB att äga jordbruksmark så därav alla dessa EF.

Blir väl bara massa overhead och extra kostnad att lägga personal och maskiner i ett AB och låta det sälja tjänster
Exakt så.
Och 90% av dessa 55 000 lantbrukare kör även via denna EF någon form av verksamhet utanför gården för att överleva. Och det går ju bra bara man är lite om och kring sig.

L Lovan83 skrev:
Jag menade inte att du behövde försvara ditt val att ha enskild firma. Du har en helt annan situation än Hep (gissar jag) och jag kan förstå ditt val. Vi delar syn på många saker och jag hade troligen gjort samma sak i din situation.

Vad gäller reglerna så påminner de om hur de var i Sverige ”förr i tiden”. Idag är det tvärtom, det är löjligt enkelt att starta ett aktiebolag och inga myndigheter kommer att klaga (bortsett om du hamnat på näringsförbudslistan).
Det enda du behöver är ett intyg från banken på att du har aktiekapitalet och sen fylla i en sida med några väldigt enkla frågor (svåraste frågan är ett namn på ditt bolag). Efter ett par dagar så har de manuellt kollat så ditt bolagsnamn är godkänt och ditt bolag är färdigt för att användas.

Skyddet jag syftar på gäller troligen på samma sätt i Finland men det är som med allt annat i livet. Det är (tyvärr) inte alla som har möjlighet (pga ekonomi, situation, kontakter, fysiska begränsningar, plats man bor på etc) att få hjälp/skydd som de borde. Samhället är inte så rättvist som alla tror tyvärr.

Anledningen till att jag predikar så hårt för AB över enskild firma är för att jag på nära håll har sett hur snett det kan gå när man stöter på fel kund som har ett vittne som kan ljuga i en domstol vilket resulterar i en halv miljon i skadestånd och den stackars snickaren hamnar i personlig konkurs för något som den inte gjort. Ett AB hade inte skyddat mot idioten men man hade kunnat undvika personlig konkurs åtminstone.
Ovanlig situation, självklart, men det är det att krocka med bilen så man behöver bilbälte också. Båda situationerna kan göra att livet förändras utan att man gjort något fel själv.
Därför (tycker jag) att om man har möjligheten bör man ha ett AB före enskild firma så man har ett ”bilbälte”.
Jag försvarar inte. Jag förklarar att det finns mer än ett sätt att lösa ett välkänt problem.

Det finns en hel bransch som arbetar med att göra andra företagare ansvariga för fusk eller oegentligheter och sedan plocka dem på pengar. Ibland med falska vittnen. De ger sig inte bara på företag utan också på projektanställda. Det har jag ju själv varit med om ett par gånger. Senast i augusti-september 2024. Det är därför man skall vara med i facket så man har alla deras jurister och experter och avtal bakom ryggen. Det är därför jag alltid är noga med att fotografera skadorna jag reparerar och hur jag reparerar dem.

Det här är en av de två orsakerna till att jag tar alla större projekt som frilansande projektanställd. Anställd på timlön direkt av kunden. Med avtal att de följer upp kostnaderna kontinuerligt och säger upp mig och betalar bort det jag har gjort ifall de inte är nöjda.
Det har tyvärr blivit så allmänt med bedrägerier riktade mot småföretagare i byggnadsbranschen att jag tycker det är är för riskabelt att hålla på som hederlig småföretagare om man inte får fram tillräckligt med kapital för att själv ha skalbolag i lager på lager som konkursar vid behov och dyra jurister bakom ryggen. För att ha råd med de där juridiska konstruktionerna i ett litet underfinansierat enmansföretag måste man själv lura folk och fakturera luft och bedra folk på pengar och det spelet vill jag inte vara med i.

Den andra orsaken är att den slags renoveringsarbeten och restaureringsarbeten som jag håller på med tar mycket tid och kräver mycket utrustning. Det går inte att sätta in nytt timmer i en timmervägg på några timmar med en handcirkelsåg och en spikpistol. Inte om resultatet skall bli fullgott. Arbetstidskostnaderna för större arbeten skulle helt enkelt gå över smärtgränsen för hederliga kunder om jag skulle göra dem som företagare. Som projektanställd direkt åt kund på timlön med rejält tilltagen ersättning för egna verktyg och egna arbetskläder och egna hakiställningar och allt är mina arbetsgivarkostnader 8-10 euro billigare i timmen än jag skulle vara som företagare plus att arbetet är momsfritt. Då har folk råd att betala hederligt.
Därför går jag som anställd från projekt till projekt.

De småprojekten som jag tar på företaget är så små och väl avgränsade att bedragarna inte har förutsättningar att plocka mig på pengar. Därför lämnar de mig vanligen i fred.

Som sagt. Jag känner väl till problemet.

F
H heimlaga skrev:
Har du själv försökt tillverka en maskin och få den CE-märkt?

Har du själv försökt tillverka byggvaror och få dem CE-märkta?

Har du själv försökt såga och CE-märka trävaror?

Det blir oerhört dyrt i byråkrati hur man än gör. Vet du om något sätt att undvika de kostnaderna så tar jag gärna emot råd och anvisningar.
Jag har byggt mängder av maskiner, CE-märkt både för enstycks och serietillverkning. Vidare så är jag inblandad i certifiering för i princip alla andra större marknader utanför CE.

Det finns inget generellt fördyrande med CE jämfört med andra och det som kostar pengar (för det kan det göra) är inte byråkratiska kostnader. Jag anser även att du har rätt stora frlaktigheter i tidigare inlägg där du drar konstiga växlar på äldre utrustning tex….

F fsn skrev:
Jag har byggt mängder av maskiner, CE-märkt både för enstycks och serietillverkning. Vidare så är jag inblandad i certifiering för i princip alla andra större marknader utanför CE.

Det finns inget generellt fördyrande med CE jämfört med andra och det som kostar pengar (för det kan det göra) är inte byråkratiska kostnader. Jag anser även att du har rätt stora frlaktigheter i tidigare inlägg där du drar konstiga växlar på äldre utrustning tex….
Vilka konstiga växlar? Jag har som sagt rett ut det i grunden här i Finland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.