1 904 läst · 48 svar
2k läst
48 svar
Reglar direkt på makadam eller betongplatta emellan?
Ja, det är en process. Det viktiga tycker jag är att man tar medvetna beslut och grundar dom på rätt och tillräcklig info. Det är tråkigt att komma på i efterhand att om man haft viss info i förväg så skulle man gjort något på ett annat sätt.R riktigadavid skrev:Jag velar lite men just nu lutar jag nog att lägga altanen utan fall för att inte få massa konstiga vinklar när altanen svänger runt husknuten.
Och sen kärnvirket nedåt och med spalt mellan trallen så vattnet tar sig ner den vägen.
Men inte omöjligt att jag hinner ändra mig några gånger till innan allt är på plats 😀
Vanliga altaner med luft emellan trallen görs till 99.9% utan fall vi har säkert byggt ett hundratal och alla altaner jag varit på har varit i våg utav det man kan se..R riktigadavid skrev:Jag velar lite men just nu lutar jag nog att lägga altanen utan fall för att inte få massa konstiga vinklar när altanen svänger runt husknuten.
Och sen kärnvirket nedåt och med spalt mellan trallen så vattnet tar sig ner den vägen.
Men inte omöjligt att jag hinner ändra mig några gånger till innan allt är på plats 😀
Sen finns det en del som har tolkat att allt utvändigt ska ha 1-2%fall men det gäller inte ett tralldäck där man har springor emellan brädorna..
Var hittar du den statistiken? Du hittar på den dkulle jag tro.R Rejäl skrev:Vanliga altaner med luft emellan trallen görs till 99.9% utan fall vi har säkert byggt ett hundratal och alla altaner jag varit på har varit i våg utav det man kan se..
Sen finns det en del som har tolkat att allt utvändigt ska ha 1-2%fall men det gäller inte ett tralldäck där man har springor emellan brädorna..
Jodå, det finns många som rekommenderar det på tralldäck. En kompis ångrar att han inte lade fall eftersom han får små pölar stående lite här och var efter regn.
Det är oerhört svårt att se om en altan är byggd med fall eller inte bara genom att se på konstruktionen, ingen kan se det på min altan tex. De som fått veta att det är fall på den har ifrågasatt det.
Så, jag tror inte på att du kunnat se på altaner om de har fall eller inte, det syns väl på bättre avrinning, men knappast på konstruktionen.
Förstår inte vad ditt problem är. Det kostar inget att lägga med fall och det har eventuellt några fördelar, men kan aldrig förstöra något.
Så du kan ju göra på ditt sätt och acceptera att andra gör på andra sätt.
Vad jag vet är du en av få som förespråkar detta!Nissens skrev:Var hittar du den statistiken? Du hittar på den dkulle jag tro.
Jodå, det finns många som rekommenderar det på tralldäck. En kompis ångrar att han inte lade fall eftersom han får små pölar stående lite här och var efter regn.
Det är oerhört svårt att se om en altan är byggd med fall eller inte bara genom att se på konstruktionen, ingen kan se det på min altan tex. De som fått veta att det är fall på den har ifrågasatt det.
Så, jag tror inte på att du kunnat se på altaner om de har fall eller inte, det syns väl på bättre avrinning, men knappast på konstruktionen.
Förstår inte vad ditt problem är. Det kostar inget att lägga med fall och det har eventuellt några fördelar, men kan aldrig förstöra något.
Så du kan ju göra på ditt sätt och acceptera att andra gör på andra sätt.
Jag har uppfört minst 50 nybyggda villor med altaner, balkonger mm.. där det alltid har varit del och slutbesiktningar inte en enda av dessa 20-tal besiktningsmän jag har kommit i kontakt med har anmärkt på detta eller en pratat om att det skulle vara ett alternativt byggsätt att bygga altanen i våg, sedan har vi minst uppfört lika många altaner löst åt kunder och ingen av dessa har någonsin diskuterats om att läggas i fall…
Kan inte se att det är vanligt förekommande i vårt land, du får givetvis ha din syn som du har skaffat dig genom att läsa vissa bransch rekommendationer som har hängslen och livrem x10 minst sagt..
Redigerat:
Det är jag uppenbarligen inte eftersom detta råds på många ställen och jag vet sådana som ångrat att de inte lagt med fall. Så jag tror inte du vet hur många som förespråkar det.R Rejäl skrev:
Precis, hantverkare kör på och vad som godkänns i besiktningar är det som gäller. När man är händig och i detta fallet bygger en altan själv så kan man unna sig det där lilla extra utan att det kostar speciellt mycket, eller inget.R Rejäl skrev:Jag har uppfört minst 50 nybyggda villor med altaner, balkonger mm.. där det alltid har varit del och slutbesiktningar inte en enda av dessa 20-tal besiktningsmän jag har kommit i kontakt med har anmärkt på detta eller en pratat om att det skulle vara ett alternativt byggsätt att bygga altanen i våg, sedan har vi minst uppfört lika många altaner löst åt kunder och ingen av dessa har någonsin diskuterats om att läggas i fall…
Som att lägga fall på trädäcket så att trallen kanske håller 20 istället för 15 år, och att man slipper de där små retliga pölarna som blir kvar på ett däck utan fall. Kanske lägger man trallvirket diagonalt med snygg fris.
Detta är ingenting som hantverkare normalt bryr sig om eftersom det inte påverkar om man klarar en besiktning eller inte. Men för den som använder trädäcket kan det ge en tillfredsställelse att man fått det där lilla extra utan att det kostat något. 😊
Du vet inget om hur vanligt det är. Det är säkert ovanligt bland hantverkare, men det är sannolikt betydligt vanligare för de som vill ha det lite bättre än vad man får av hantverkare, antingen för att hantverkarna inte bryr sig eller för att de tar rejält betalt för att göra det.R Rejäl skrev:
Hur kan du ha ont av att någon lägger fall på ett trädäck när det kan finnss fördelar, men inga nackdelar med det?
Ingen har påstått att man inte klarar besiktningar utan fall, det är inte det detta handlar om.
Du gott nytt år på dig🍾🍾🍾Nissens skrev:Det är jag uppenbarligen inte eftersom detta råds på många ställen och jag vet sådana som ångrat att de inte lagt med fall. Så jag tror inte du vet hur många som förespråkar det.
Precis, hantverkare kör på och vad som godkänns i besiktningar är det som gäller. När man är händig och i detta fallet bygger en altan själv så kan man unna sig det där lilla extra utan att det kostar speciellt mycket, eller inget.
Som att lägga fall på trädäcket så att trallen kanske håller 20 istället för 15 år, och att man slipper de där små retliga pölarna som blir kvar på ett däck utan fall. Kanske lägger man trallvirket diagonalt med snygg fris.
Detta är ingenting som hantverkare normalt bryr sig om eftersom det inte påverkar om man klarar en besiktning eller inte. Men för den som använder trädäcket kan det ge en tillfredsställelse att man fått det där lilla extra utan att det kostat något. 😊
Du vet inget om hur vanligt det är. Det är säkert ovanligt bland hantverkare, men det är sannolikt betydligt vanligare för de som vill ha det lite bättre än vad man får av hantverkare, antingen för att hantverkarna inte bryr sig eller för att de tar rejält betalt för att göra det.
Hur kan du ha ont av att någon lägger fall på ett trädäck när det kan finnss fördelar, men inga nackdelar med det?
Ingen har påstått att man inte klarar besiktningar utan fall, det är inte det detta handlar om.
Kärnveden uppåt om du vill ha att den ska vara konvex (bukta i mitten) så det rinner av mot sidorna. Kärnveden nedåt som du föreslår kommer få motsatt effekt..R riktigadavid skrev:Jag velar lite men just nu lutar jag nog att lägga altanen utan fall för att inte få massa konstiga vinklar när altanen svänger runt husknuten.
Det där med fall på altanen skall inte behövas. Lägger man kärnsidan (Glad gubbe) upp så rundar brädan sig och vattnet rinner av.
Av bilderna att döma så hade jag lagt plattor längst in mot huset (cc60) bjälkarna rätt på plattorna (lägg en plastdistans så du får upp dom lite ifrån plattorna). Den första bärlinan hade jag grävt ner plintar till. I plintbottnen hade jag lagt makadam alternativt stenflis (lätt att jämna till) och sen en platta i bottnen att ställa plinten på. Sätt inte plintraden för långt ut i slänten bara. Andra bärlinan som ska vara längst ut hade jag gjort likadant som vid första bärlinan och sedan haft 95×95mm stolpar på varje plint som jackas ur för bärlinan.
Gott nytt år!
Av bilderna att döma så hade jag lagt plattor längst in mot huset (cc60) bjälkarna rätt på plattorna (lägg en plastdistans så du får upp dom lite ifrån plattorna). Den första bärlinan hade jag grävt ner plintar till. I plintbottnen hade jag lagt makadam alternativt stenflis (lätt att jämna till) och sen en platta i bottnen att ställa plinten på. Sätt inte plintraden för långt ut i slänten bara. Andra bärlinan som ska vara längst ut hade jag gjort likadant som vid första bärlinan och sedan haft 95×95mm stolpar på varje plint som jackas ur för bärlinan.
Gott nytt år!
R riktigadavid skrev:Ska bygga altan och vill ha den så lågt det går. Där altanen ska vara så sluttar det ut från huset men en meter närmast huset är det plant och där ligger det makadam. Tänkte bygga med 145×45.
Går det att börja med att lägga reglarna direkt på makadam eller bör jag ha en betongplatta emellan? Tänker att makadamen är lite vass och kanske trycker upp i regeln och där kan vatten börja tränga in. Men kanske är överdrivet?
Hur skulle ni gjort?
Altanen ska sträcka sig 4 m ut från fasad och ska ha en bärlina på mitten.
Återigen tack för alla bra tips.
Jag köpte lite marksten igår och började lägga ut dom idag. Skrapade bort några cm grus och la stenen på det. Det blir nog bra men det är väldigt svårt att få stenarna på samma höjd och i våg när man lägger på makadam. Antar att det blir lättare om man lägger lite stenmjöl (råkar ha det hemma) under stenarna så blir det lättare att göra finjusteringar. Men finns det nån nackdel med det så nära huset? Finns det risk att man sabbar dräneringen eller nått sånt? Hur hade ni gjort?
Jag köpte lite marksten igår och började lägga ut dom idag. Skrapade bort några cm grus och la stenen på det. Det blir nog bra men det är väldigt svårt att få stenarna på samma höjd och i våg när man lägger på makadam. Antar att det blir lättare om man lägger lite stenmjöl (råkar ha det hemma) under stenarna så blir det lättare att göra finjusteringar. Men finns det nån nackdel med det så nära huset? Finns det risk att man sabbar dräneringen eller nått sånt? Hur hade ni gjort?
SåhärR riktigadavid skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ller-betongplatta-emellan.538464/post-6047363
Låter bra i reorin, i praktiken blir det annorlunda. Detta har ältats hur mycket som helst både på byggahus och andra ställen.F Fidde_J skrev:
Det man kan lära av det är att de som är tvärsäkra på det ena eller det andra inte borde vara så tvärsäkra.
Går väl bra med stenmjöl. Men det borde gå lika bra att få det hyfsat i våg genom att komprimera gårdsgruset om det är för högt.R riktigadavid skrev:
Ta en träregel och banka ihop gruset till rätt nivå. Är ju ingen mikrokirurgi du håller på med.
Du behöver väga av underlaget innan du lägger markstenen..R riktigadavid skrev:
Alternativt klossa under varje bjälke om du inte får markstenen i våg, detta görs med tex, plastklossar..
Redigerat:
Du använder kilarna parvis. Tryck in en från varje håll, de låser i varandra. Då kan du anpassa hur högt du pallar upp regeln. Kräver att betongplattan är i våg. Terassfötter finns från 2,5 cm och de flesta sorter kan ta upp lite ojämnt underlag, dvs du behöver inte vara lika noggrann med att plattorna är i våg.R riktigadavid skrev: