Avvägda plattor under så blir de superstabilt! Lite mindre än cc60, stadigt som en betongplatta!
 
  • Träreglar på avvägda plattor ovanpå grus, för stabilt byggprojekt, med vattenflaska och vattenpass på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
J jenslun skrev:
Avvägda plattor under så blir de superstabilt! Lite mindre än cc60, stadigt som en betongplatta!
Hur har du skyddat det där mot tjälskott?

Ser att du använder vattenpass, betyder det att du lade däcket utan fall?
 
Nissens
R riktigadavid skrev:
Tack för all input och bra tankar!

Huset är nybyggt för 2 år sedan och jag antar att huset står stadigt och att även 3cm från fasaden är lika stadigt. Jag vill inte skruva in i bottenplattan/kantelementen så den inre bärlinan får ligga fritt på markstenen. Sen kommer det finnas plintar på 2m och 4m från fasaden som håller varsin bärlina. Plintarna kommer ner ordentligt till fristfritt osv. Enda skillnaden är att bärlinan på 2m från fasaden ligger under skruvreglarna medan bärlinan närmast fasaden samt den yttre (vid 4m) fästes i änden av skruvreglarna. Och i ändarna är det då vanligt att man använder balkskor vad jag förstått. Men jag tänkte att det kanske räckte att bara snedskruva från skruvreglarna in till bärlinan närmast fasaden om man hade marksten under varje skruvregel.
Ok, det låter ju bra. Vad gäller huset så skyddar det från frost i marken under huset, frosten kommer ju uppifrån. 😊

Jag gillar balkskor, men det blir väl inte mycket last mot ”ändregeln” i detta fallet så sned(skrå)skruva är nog tillräckligt bra. 😊

Känns som att du bestämt dig för plattor närmast huset. Lägg i så fall något kapilärbrytande mellan plattan och träbalkarna. Typ syllpapp funkar tex.

Glöm inte att lägga däcket med fall, det förlänger livet på trallen.
 
Redigerat:
  • Gilla
riktigadavid och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket höjd har du att spela med närmast huset? Allra enklast tycker jag vore att skaffa några betongplattor minst 40x40cm (brukar gå att få gratis i de flesta villaområden, kolla fb), och sen sätta bärlinorna i terassfötter. Terassfötterna är både justerbara och tar upp vinklar upp till 8% så betongplattorna behöver varken vara i våg med varandra eller ens riktigt i våg öht.
https://www.hornbach.se/p/terrassfot-justerbar-35-70-mm/6260944/
 
Nissens
D Dublin skrev:
Hur mycket höjd har du att spela med närmast huset? Allra enklast tycker jag vore att skaffa några betongplattor minst 40x40cm (brukar gå att få gratis i de flesta villaområden, kolla fb), och sen sätta bärlinorna i terassfötter. Terassfötterna är både justerbara och tar upp vinklar upp till 8% så betongplattorna behöver varken vara i våg med varandra eller ens riktigt i våg öht.
[länk]
Alternativt använder man dessa, man skjuter in två kilar mitt emot varann från vardera sidan på regeln. Finns olika dimensioner.

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/ovriga-fastelement-och-tillbehor/kil-10-mm-30-st-2000051380
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur har du skyddat det där mot tjälskott?

Ser att du använder vattenpass, betyder det att du lade däcket utan fall?
10 cm 12-16
Markduk

Det är urgrävt sedan dräneringen
 
Redigerat:
Nissens
J jenslun skrev:
10 cm 12-16
Markduk
Ok, men det där isolerar ju inte. Utan isolering går ju tjälen mycket längre ner än så.
 
D Dublin skrev:
Hur mycket höjd har du att spela med närmast huset? Allra enklast tycker jag vore att skaffa några betongplattor minst 40x40cm (brukar gå att få gratis i de flesta villaområden, kolla fb), och sen sätta bärlinorna i terassfötter. Terassfötterna är både justerbara och tar upp vinklar upp till 8% så betongplattorna behöver varken vara i våg med varandra eller ens riktigt i våg öht.
[länk]
Jag vill ha altanen så lågt det bara går. Så alla såna där lösningar går tyvärr bort. Tack ändå.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, det låter ju bra. Vad gäller huset så skyddar det från frost i marken under huset, frosten kommer ju uppifrån. 😊

Jag gillar balkskor, men det blir väl inte mycket last mot ”ändregeln” i detta fallet så sned(skrå)skruva är nog tillräckligt bra. 😊

Känns som att du bestämt dig för plattor närmast huset. Lägg i så fall något kapilärbrytande mellan plattan och träbalkarna. Typ syllpapp funkar tex.

Glöm inte att lägga däcket med fall, det förlänger livet på trallen.
Låter bra. Tack för tipsen :)
Hur mycket fall är rekommenderat att ha?
Jag är inte säker på att jag förstår varför förresten. Vattnet åker ju emellan trallbrädorna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
R riktigadavid skrev:
Låter bra. Tack för tipsen :)
Hur mycket fall är rekommenderat att ha?
Jag är inte säker på att jag förstår varför förresten. Vattnet åker ju emellan trallbrädorna.
Har för mig att 5 mm per meter är lagom, kan dubbelkolla. Dubbelkollade och tydligen är 1-2% fall vanligt, alltså 1-2 cm per meter.

Jo, om man har lite fall så rinner vattnet av trallen bättre så att den inte suger upp lika mycket fukt och torkar snabbare. Är trallen lite vind (som den kan bli med tiden) så kan det tom bli lite vatten stående om man inte har fall. Det kan det iofs ändå, men risken minskar för det.

Hur som helst så är det bättre för trallen över tiden med lite fall och det gör ju ingen skada. Mitt däck går typ 5,5 meter ut från huset, det är byggt med fall, men man ser det inte ens när man vet om det.
 
Redigerat:
Ja det skadar väl inte att göra fall. Dock lite osäker på hur jag ska få till fallet runnt hörnet. Se bild. All trall ska gå i samma riktning, nerifrån och upp i bilden. Det gör ju att bärlinan i mitten (2m från fasad) behöver övergå från att först vara plant till att senare ha fall när den kommer runt hörnet. Men kanske går...

Men visst ska man väl lägga trallen sen så att den buktar upp i mitten så att vattnet rinner av på så sätt? Kärnveden nedåt.
 
  • Byggplan för veranda med måttangivelser och vinklar, visar hur trallen ska läggas för avrinning, med bärlinor och hörnmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
R riktigadavid skrev:
Ja det skadar väl inte att göra fall. Dock lite osäker på hur jag ska få till fallet runnt hörnet. Se bild. All trall ska gå i samma riktning, nerifrån och upp i bilden. Det gör ju att bärlinan i mitten (2m från fasad) behöver övergå från att först vara plant till att senare ha fall när den kommer runt hörnet. Men kanske går...

Men visst ska man väl lägga trallen sen så att den buktar upp i mitten så att vattnet rinner av på så sätt? Kärnveden nedåt.
Lite knivigt, man brukar säga att det skall luta från huset.
Det blir ju spänningar i trallvirket vid hörnet, men troligen inte så mycket att det blir något problem.
Jag lade min trall diagonalt för att få det snyggare (i mitt tycke) då spelade det inte så stor roll vilket håll faller var åt. 😊

Haha, jag tänkte undvika den gamla tvistefrågan om gladsidan uppåt eller inte.

Jag skulle lägga det som du föreslår, med kärnveden nedåt. Andra tycker annat, men gör det du tycker verkar bäst. 😊
 
Redigerat:
1-2 % fall gäller för golv i badrum. För altan där man har springor mellan brädorna har det ingen betydelse. Där är det de enskildas brädorna beskaffenhet som bestämmer vattenavrinningen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
1-2 % fall gäller för golv i badrum. För altan där man har springor mellan brädorna har det ingen betydelse. Där är det de enskildas brädorna beskaffenhet som bestämmer vattenavrinningen.
Läs på lite så ser du att många rekommenderar fall på minst 1% för trädäck. Självklart rinner det lättare av en yta som lutar än om den är i våg, det är ju självklart.
Fall i badrum har ingenting med trädäck att göra…

Eftersom många rekommenderar fall på trädäck så är det ju bäst att lägga med fall. Det kan aldrig göra någon skada att ha lite fall, men att inte ha fall kan förkorta trallens livslängd i värsta fall.
Så, att lägga med fall har ingen nackdel och det kostar ingenting extra, så det är ju inte så mycket att diskutera eller hur?

Här är ett par ställen du kan kolla, det finns många fler:

https://www.husgrunder.com/altan/skapa-ratt-fall-pa-altanen/

https://www.hornbach.se/projekt/bygga-altan/

Citat:
”En altan bör ha ett lätt fall bort från huset (cirka 10-20mm/m). Se gärna till att luftcirkulation tillåts under konstruktionen. Undvik monteringar som skapar stående vatten i anslutning till trämaterial.”
 
Redigerat:
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lite knivigt, man brukar säga att det skall luta från huset.
Det blir ju spänningar i trallvirket vid hörnet, men troligen inte så mycket att det blir något problem.
Jag lade min trall diagonalt för att få det snyggare (i mitt tycke) då spelade det inte så stor roll vilket håll faller var åt. 😊

Haha, jag tänkte undvika den gamla tvistefrågan om gladsidan uppåt eller inte.

Jag skulle lägga det som du föreslår, med kärnveden nedåt. Andra tycker annat, men gör det du tycker verkar bäst. 😊
Jag velar lite men just nu lutar jag nog att lägga altanen utan fall för att inte få massa konstiga vinklar när altanen svänger runt husknuten.
Och sen kärnvirket nedåt och med spalt mellan trallen så vattnet tar sig ner den vägen.
Men inte omöjligt att jag hinner ändra mig några gånger till innan allt är på plats 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.