92 253 läst · 763 svar
92k läst
763 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Jo men det är ju övertydligt att det här ärendet om bygglov hanterats med en politisk "långbänk" när man ser tidslinjen.Claes Sörmland skrev:
För att i samtidens kultur är "enkla regler" överordnat lagens innehåll. Till del så beror det nog på kritik mot de starka bedömningsbaserade inslagen i t ex PBL som ses som godtycke. En annan mäktig kraft är att vår tids teknologiska utveckling är på IT-sidan, att vi för in allt i databaser. Det är typ det enda folk jobbar med, bygga, underhålla eller använda databaser. Och databaser måste ha tydliga kategorier för att kunna fylla någon funktion. Den fyrkantiga tekniska begränsningen smittar av sig på hela samhället, allt måste kategoriseras tydligt. Jag hoppas AI tar detta av daga.
Sen tror jag man tar det stegvist om det går bra.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2025/02/ett-nytt-regelverk-for-bygglov/
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Ja, det är ett gungfly att veta om man har en sådan byggnad. Lagstiftaren övervägde att enbart skyddsbestämmelser i detaljplaner och områdesbestämmelser skulle vara lösningen. Men det finns tydligen så många gamla planer att det upplevdes som helt orealistiskt resursmässigt att inventera alla dessa områden och ändra detaljplanerna och områdesbestämmelserna.F FC_Bygg skrev:Nedan ger samma problem som idag.
”Ja för att underlätta för fastighetsägaren så ska kommunerna peka ut byggnadsverk, allmänna platser och bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, liksom kommunens syn på vilka hänsyn som krävs för att tillvarata byggnadsverkens, platsernas och områdenas värden i sin översynsplan.”
Så då blev det mellanmjölkslösningen, kommunen ska peka ut bebyggelsen som är skyddsvärd i sin översiktsplan. Ett politiskt dokument som kommunen redan måste upprätta och uppdatera. Det ger då kommunen och fastighetsägarna en fingervisning om att ens byggnad/anläggning kan vara skyddsvärd. Men det är ej bindande så det blir bra osäkert vad det betyder för oss enskilda fastighetsägare.
Å andra sidan en förbättring mot dagens eländiga röra av bebyggelseinventeringsdokument och kulturmiljöplaner med för oss vanliga döda olika obegripliga namn och rättsstatus.
Så jag som bor utom detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse kommer att kunna bygga en 50 kvm och 4,5m hög Attefallare ?Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte man ska underskatta enkelhet och tydlighet som skäl till att man gick ifrån trenivåindelningen. Sammanhållen bebyggelse är helt enkelt svårt att förstå, samtidigt som man inte ville släppa komplementbyggnaderna helt fria utanför planlagt område.
Så det är mer än en regleringsestetisk fråga, vad man än tycker om den.
Underbart!
Här ska byggas och ändras!
Dags att alla kommunistregler försvinner och att ägarna får bestämma över sin egen egedom.
Ska bli roligt att se alla vänsterblivna kommentarer i denna tråd 😇
Här ska byggas och ändras!
Dags att alla kommunistregler försvinner och att ägarna får bestämma över sin egen egedom.
Ska bli roligt att se alla vänsterblivna kommentarer i denna tråd 😇
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
De där gamla begreppen kan man släppa från oktober.S styren skrev:
Det finns komplementbyggnader och om de är tillräckligt små (area och höjd), inte för många så är det inte bygglovskrav för att uppföra eller ändra på dem. Inte heller är det anmälningskrav (med osäkerhet för anmälan av VA och ventilation - jag tror inte vi har fått klarhet i detta. Jag läser det om att det finns anmälningskrav här men jag kan ha missförstått.)
@Claes Sörmland Ska jag tolka din tumme upp som ett ja på min fråga?P Peter #11 skrev:
Isf är jag ju en stor vinnare på denna "reform"
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Tur att man bor i ett riksintresse då så det inte är några tveksamheter om vad som gäller. Men ni andra kan ju glädja er åt de nya reglerna.Claes Sörmland skrev:
Ja, det är ett gungfly att veta om man har en sådan byggnad. Lagstiftaren övervägde att enbart skyddsbestämmelser i detaljplaner och områdesbestämmelser skulle vara lösningen. Men det finns tydligen så många gamla planer att det upplevdes som helt orealistiskt resursmässigt att inventera alla dessa områden och ändra detaljplanerna och områdesbestämmelserna.
Så då blev det mellanmjölkslösningen, kommunen ska peka ut bebyggelsen som är skyddsvärd i sin översiktsplan. Ett politiskt dokument som kommunen redan måste upprätta och uppdatera. Det ger då kommunen och fastighetsägarna en fingervisning om att ens byggnad/anläggning kan vara skyddsvärd. Men det är ej bindande så det blir bra osäkert vad det betyder för oss enskilda fastighetsägare.
Å andra sidan en förbättring mot dagens eländiga röra av bebyggelseinventeringsdokument och kulturmiljöplaner med för oss vanliga döda olika obegripliga namn och rättsstatus.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg