8 580 läst · 153 svar
9k läst
153 svar
Regeringen minskar strandskyddet
Trams. Det finns strand så det räcker till alla. Det blir aldrig som typ i Italien med dyra hyrstolar om man vill kunna ta ett bad i havet.Sommartorparn skrev:
Det kan verka överdrivet med strandskydd i småbäckar i värmländska skogar och man kan tycka att de nya reglerna inte är något att oroa sig för. Men det är en helt annan sak i kustnära och högturistiska delar av landet, där det finns ett väldigt tryck på att exploatera i natursköna lägen. Regeringen har ju varit tydlig med att den aktuella regeländringen bara är början på en uppluckring av strandskyddet! Vid sydöstra Skånes kust har det hänt flera gånger de senaste åren att strandnära markbitar har sålts för stora summor trots att det i annonsen tydligt har stått att byggförbud råder. Penningstinna köpare spekulerar i att reglerna kommer att ändras!. Det gäller att stämma i bäcken för att värna allmänhetens tillgång till sjöar och kuster!
Det har i mitt hemlän visat sig att myndigheter velat köpa privategendom trots att de egentligen inte har pengar att varken köpa eller underhålla egendomen efteråt. Genom bildandet av naturreservat har man skaffat skog med av långvarigt bruk påverkad mark (med höga naturvärden) när sen skogsbruket upphört pga naturreservatet har naturvärdena i princip försvunnit.M Maledictus skrev:
Jag tycker att privatpersoner i princip är bättre än det allmänna på att förvalta mark, privatpersoners markinnehav tenderar att ge mer variation, högre avkastning och större nytta och glädje enl min uppfattning oavsett om det gäller tomt, skog eller jord.
Redigerat:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 042 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 042 inlägg
Vi vet ju att nästan allt staten tar sig an går åt helsike så inte oväntat.
Det är ingen förbannelse utan bara den enkla konsekvensen av att om man lämnar verksamhet att driva fritt vind för våg med ett överkomplicerat regelverk och utan konkurrens så kommer medarbetarna över tid låta verksamheten fallera till förmån för egna intressen, t ex att arbeta mindre, enbart göra det de tycker är intressant på jobbet eller aktivt utveckla något annat inom ramen för verksamheten som man tycker är mer stimulerande eller bättre. Och en inte helt liten del av medarbetarna kommer att hamna i ett cyniskt tillstånd, det vet att det går åt helsike men ger upp och flyr ansvar.
Är verksamheten konkurrensutsatt rensas sådana fallerade organisationer bort om det går för långt. VVS-firman som inte kan rörmokeri men har utvecklat ett omfattande fokus och expertis på t ex inkluderande jämställdhetsarbete inom VVS-branschen överlever inte. Inte ens om man har de bästa medarbetarna i landet på inkluderande jämställdhetsarbete inom VVS.
Inom offentlig verksamhet är det enda som kan rensa bort en fallerad organisation politiken och den har satt sig på läktaren i vårt samhälle. Eller kanske t o m understödjer att det offentligas verksamhet går i fel riktning.
Det är ingen förbannelse utan bara den enkla konsekvensen av att om man lämnar verksamhet att driva fritt vind för våg med ett överkomplicerat regelverk och utan konkurrens så kommer medarbetarna över tid låta verksamheten fallera till förmån för egna intressen, t ex att arbeta mindre, enbart göra det de tycker är intressant på jobbet eller aktivt utveckla något annat inom ramen för verksamheten som man tycker är mer stimulerande eller bättre. Och en inte helt liten del av medarbetarna kommer att hamna i ett cyniskt tillstånd, det vet att det går åt helsike men ger upp och flyr ansvar.
Är verksamheten konkurrensutsatt rensas sådana fallerade organisationer bort om det går för långt. VVS-firman som inte kan rörmokeri men har utvecklat ett omfattande fokus och expertis på t ex inkluderande jämställdhetsarbete inom VVS-branschen överlever inte. Inte ens om man har de bästa medarbetarna i landet på inkluderande jämställdhetsarbete inom VVS.
Inom offentlig verksamhet är det enda som kan rensa bort en fallerad organisation politiken och den har satt sig på läktaren i vårt samhälle. Eller kanske t o m understödjer att det offentligas verksamhet går i fel riktning.
I princip håller jag med dig men jag ogillar att staten/kommunen/länsstyrelsen ska ha massor med krav på hur viss mark ska användas utan att besitta kontroll av den.F fribygg skrev:Det har i mitt hemlän visat sig att myndigheter velat köpa privategendom trots att de egentligen inte har pengar att varken köpa eller underhålla egendomen efteråt. Genom bildandet av naturreservat har man skaffat skog med av långvarigt bruk påverkad mark (med höga naturvärden) när sen skogsbruket upphört pga naturreservatet har naturvärdena i princip försvunnit.
Jag tycker att privatpersoner i princip är bättre än det allmänna på att förvalta mark, privatpersoners markinnehav tenderar att ge mer variation, högre avkastning och större nytta och glädje enl min uppfattning oavsett om det gäller tomt, skog eller jord.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik