71 346 läst · 159 svar
71k läst
159 svar
Rangordna budgetmärkena bland verktygen?
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Jag gillar alpen-borr för trä (finns på Hornbach bla) som en kompromiss mellan pris/kvalitet. Har köpt deras metallborr med men inte hunnit testa.Lattjo-Snickaren skrev:
Ok glöm då ”bits”-biten. Det är vanliga borrar jag har använt. Men Bosch egna metallborrar, de tunna 3 och 4 mm gick av när jag skulle igenom plåttak. Inte direkt men kanske efter 20-30 hål...
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Du lät aldrig borren bli för varma och eller slöa så du behövde trycka?Lattjo-Snickaren skrev:
Tycker mest mina småborr går sönder just när man våldat lite, gärna några grader snett.
Man kan nog säga att det beror precis på hur mycket du använder grejorna. Ju färre tillfällen maskinen används ju sämre kvalisort. Som yrkesman så använder jag Hilti, blå Bosch, undantagsvis Dewalt, i princip outslitliga. Privat har jag samma, men även grön Bosch som kap/girsåg, Ryobi skruvdragare, tigersåg som använts flitigt. Sedan har jag verktyg som används väldigt sällan, cementblandare, cirkelsåg, dom heter Cocraft och Meec, men duger till det lilla jag använt dom. Körda max 2-3t per styck under 7-8 år.
Jag skulle borra bort lite sten och berg för mitt poolbygge och köpte en maskin på Jula, minns inte märket, men den var billig. Körde mest med 28mm betongborr men den höll riktigt dålig kvalitet. Köpte motvarande maskin på Biltema och den höll betydligt bättre, även om den föll i bitar efter ett tag. Jämfört med Hilti eller blå Bosch som jag kört på arbetet så har jag inte lyckats knäcka nån av dessa ännu, men då kostar dom ungefär 10x också. Men där såg jag stor kvalietesskillnad.
Jag skulle borra bort lite sten och berg för mitt poolbygge och köpte en maskin på Jula, minns inte märket, men den var billig. Körde mest med 28mm betongborr men den höll riktigt dålig kvalitet. Köpte motvarande maskin på Biltema och den höll betydligt bättre, även om den föll i bitar efter ett tag. Jämfört med Hilti eller blå Bosch som jag kört på arbetet så har jag inte lyckats knäcka nån av dessa ännu, men då kostar dom ungefär 10x också. Men där såg jag stor kvalietesskillnad.
Köpte en MAKITA skruvautomat och blev väldigt besviken, trodde att jag köpt en kvalitetsmaskin, men så var inte fallet.M MagHam skrev:Håller inte med om Jula.
Köpte en Meec kompressor där en gång (första och sista) Den gick 10 sekunder sedan tappade den varv, som om den började kärva, för att sedan ryka.
Jag stängde av och åkte tillbaka med den. Fick nästan inte byta den utan dom ville skicka den på garantireparation som skulle ta några veckor fastän den enligt mig var DOA (Dead on arrival).
Efter mycket diskuterande växlade dom den motvilligt mot ett annat exemplar i butiken.
(Den fungerar fortfarande efter flera år trots att det är ett budgetmärke)
Gick in här på Byggahus och såg att de flesta rekommenderar Festool, köpte den och är mycket nöjd. ( men mer än dubbelt så dyr)
Men MAKITA räknas väl som kvalitetsmaskin?
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Alla märken har nog gjort en eller annan maskin som faktiakt får kallas dålig..Tombrittberg skrev:
Ryobi var japanskt och höll god kvalitet, men har sedan ett antal år köpts upp eller gått ihop med något icke-japanskt företag. Dessvärre med försämrad kvalitet/konstruktion. Jag noterade det på en av deras handhållna elhyvlar, som hade en urusel kvalitet. Kvaliteten ligger där i första hand i möjligheterna att relativt enkelt ställa in hyvelstålet på rätt sätt. Inställningsnoggrannheten måste vara bättre än 5/100 mm. Stålet får bara sticka ut minimalt, t ex 5/100 mm, utanför den bakre sulans plan och stålet ska ta lika mycket på vänster som höger sida. Den främre sulans uppgift är att reglera avverkningsdjupet.M MarcusGust skrev:Tycker ryobi är helt ok. För mig som hobbysnickare i alla fall, fick ett kitt för 3 år sedan i present med skruvdragare, sticksåg, cirkelsåg modell liten och en lampa. Har sen köpt trimmer med batteri. Allt funkar mycket bra och sjukt smidigt med samma batteri till allt. Cirkelsågen är lite klen, men har en nätdriven till de lite större jobben.
De inställningshjälpmedel som brukar medfölja dessa hyvlar är ofta otillräckliga (dålig noggrannhet). Jag använder en stållinjal på högkant, som ligger an mot bakre sula. Man mäter avståndet mellan sulans främre kant och det ställe där hyvelstålet stöter i stållinjalen. Det måttet ska vara lika på vänster och höger sida, samt motsvara det utstick av hyvelstålet utanför bakre sulans plan, som önskas. Dessa mått ska vara lika för alla hyvelstål som finns monterade i kuttern, ofta två stycken. Det är alltid lite pyssel att återmontera hyvelstål efter byte eller omslipning.
Bor man i ett äldre hus finns det ingen anledning att köpa rena skitverktyg. Att lägga 20k är en väldigt liten investering i sammanhanget.
Skillnaden mellan säg makita, blåbosch, dewalt, osv. och rena skitmärken är kvalitén på material och forskning och utveckling. Arbetskostnaden är ofta densamma, eftersom skitmärkena och makita, blå bosch till stor del tillverkas i kina. Köper man en meec, ferm etc så köper man en maskin där dom har tummat på allt. Om den inte drar snett när man tar ut den ur kartongen gör den det garanterat när den har blivit varm.
Skillnaden mellan säg makita, blåbosch, dewalt, osv. och rena skitmärken är kvalitén på material och forskning och utveckling. Arbetskostnaden är ofta densamma, eftersom skitmärkena och makita, blå bosch till stor del tillverkas i kina. Köper man en meec, ferm etc så köper man en maskin där dom har tummat på allt. Om den inte drar snett när man tar ut den ur kartongen gör den det garanterat när den har blivit varm.
Redigerat:
Jula har krånglat för mej med!!M MagHam skrev:Håller inte med om Jula.
Köpte en Meec kompressor där en gång (första och sista) Den gick 10 sekunder sedan tappade den varv, som om den började kärva, för att sedan ryka.
Jag stängde av och åkte tillbaka med den. Fick nästan inte byta den utan dom ville skicka den på garantireparation som skulle ta några veckor fastän den enligt mig var DOA (Dead on arrival).
Efter mycket diskuterande växlade dom den motvilligt mot ett annat exemplar i butiken.
(Den fungerar fortfarande efter flera år trots att det är ett budgetmärke)