MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte jag någonsin sett någon där man kan ana att man köpt ett verktyg för att visa upp det för andra och få "cred". Däremot finns det många här som uppskattar fina verktyg som inte bara "gör jobbet". Det är ju en hobby som mycket annat är.
Nu kanske du inte blir exponerad för den typen så mycket då du inte använder budgetgrejorna. Jag tror kanske inte "cred" är huvudsyftet heller, det finns nog en önskan om att ha tid att använda dem. Sen som jag skrev, det är långt ifrån alla som är så. Jag uppskattar ju också bra verktyg, om jag vill få någonting lite extra snyggt kilar jag ju över till grannen med mössan i hand. Han lånar ju å sin sida min billiga, skräniga, svaga och svåranvända betongblandare - för den gör, som du sa, jobbet.
 
Jag har ju inte den erfarenheten av olika märken men visst är vissa märken/modeller mycket roligare att jobba med.

Dock måste jag -och jag nog inte ensam- hålla med om att den som använder gröna boschar eller gula ryobisar ibland möts av en attityd av att den som är seriös inte använder sådana.

Jag minns när jag för kanske sex år sedan köpte min första gröna Bosch PKS 40. Jag visste att den var "billig" och enkel men jag var så glad över att ha ett verktyg som jag kände var stabilt och gjorde ett bra jobb. Tidigare hade jag bara handverktyg och en gammal B&D skruvdragare, den typen där man fick vårda batterierna som lindebarn.

Men jag lärde mig snabbt att "green bosch, what a load of crap" och att det blir "dyrt i längden med skräpverktyg". Satt på en pubkväll 2013 och snackade med en man som då var mer erfaren än mig av att äga sommarställe och när vi kom in på verktyg frågade jag om han brukade köpa Bosch (visste då inte att det fanns blåa Bosch...). Han skrattade och sade: "aldrig i livet".
Och ja, jag blev lite stött. För detta verktyg - som jag fortfarande använder- tillsammans med ytterligare ett par gröna är för mig kvalitetsverktyg som gör ett bra jobb samtidigt som jag vet att det finns verktyg med ännu bättre taktil känsla och precision i inställningar. Tror som exempel inte jag skulle köpa en grön borddsåg utan snarare en Dewalt (om jag skulle investera i en sådan såg).
Men eftersom jag inte bygger dagligen utan snarare underhåller mitt hus och att jag använder verktygen flitigt under korta perioder så är kombination pris kvalitet klockren för mig.

Mina verktyg är gröna Bosch, gula Ryobi samt en skruvdragare från AEG och en gerkap från Metabo.
Min lärdom är att de lite dyrare kan vara bättre för att de har fler möjligheter, jag visste som exempel inte att när jag köpte den billigare Metabon så saknade den geidrar. Det förklarade att den var billig och med mer kunskap hade jag hoppat den och valt snäppet dyrare såg.

Mitt val är att satsa på Ryobi eller gröna Bosch och att undvika B&D. Men det är jag det...
 
Redigerat:
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 5 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Jag vet inte om det här kommer att hjälpa TS heller riktigt, men jag har plockat ihop ett verktygskit genom åren som jag sett att många andra snickare också har (snarlikt i a f). Jag listar tillverkarna här, inte modellerna specifikt, och om man tar en titt på utbudet från respektive tillverkare och sedan kan hitta billigare kloner av dessa så kanske man har kommit en bit på väg..?

• Sticksåg: Blå Bosch
• Cirkel: Hitachis rymdvapenmodell
• Bordssåg: Blå Bosch (GTS-10, kan den heta så?)
• Dragare: Borstlös Makita 18V
• Tigersåg: DeWalt
• Borrhammare: DeWalt
• Excenterslip: Blå Bosch
• Multiverktyg: Fein (alla multiverktyg är ju kloner av Fein iofs)
• Vinkelkap/ Blå Bosch och farsans B&D från 80-talet
• Överhandsfräs: Festool (den lilla, 10-nånting) och Triton (monterad i bord)
• Gerokap: Elu/DeWalt (enkel och hållbar) och Festool Kapex 60 (men köp inte den, sjukt dyr för hemmasnickaren.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Fario Fario skrev:
Mitt val är att satsa på Ryobi eller gröna Bosch och att undvika B&D. Men det är jag det...
OM man inte hittar gamla Black & Decker. Helt odödliga och oslagbara!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Gröna Bosch har fungerat utmärkt för mig.

Har en mkt stabil Skil cirkelsåg. Stor tung och klumpig, men så sågar den också upp till 66 mm @ 90° med 190 mm klinga.

Hade en Ferm skruvdragare från 2000. Den hängde med fint i många år tills batteriet började krokna.

Hade en no name 115 mm vinkelslip i arv efter farfar. Något invändigt tog stryk efter kapning av 10 st 12 mm armeringsjärn. Dock fungerade den fortfarande, men jag hade inget förtroende för dess förmåga längre, så den fick respass.

För 10-15 år sedan införskaffades ett set om en elhyvel och en överhandsfräs från Einhell. Hyveln fungerar fortfarande, men fräsens djuplås gav upp för ngt år sedan, vilket gjorde den tämligen värdelös. Den var dock sämre än vad som framgår, eftersom den visserligen "hängde med" hyfsat många år, men den har inte använts mer än kanske max 5 ggr.

Med köpet av gården "ingick" en "kvarglömd" B&D (grön) planslip med råttfällebindningar. Orsaken var naturligtvis att den var kass. Tappade pappret hela tiden... Hur gammal och hur mkt använd den var har jag ingen aning om dock.

Tog över farsans PowerCraft gersåg för några år sedan. Han hade köpt den och använt till att lägga nytt trädäck, helt och hållet i 2" plank.. Den har hängt med i många år (8-10). Skrotade den nu i år då kolen var slut, och den ena kolhållaren i plast pulveriserades när jag försökte skruva ut den. Det var dock en mkt bra maskin så länge den fungerade. Mkt stabil och med utmärkt precision.

Nu har jag uppgraderat min maskinpark med AEG, Hitachi/Hikoki, Makita och Metabo. (Övre mellanklass?)
Det enda verktyget/märket som inte har har ngn defekt är Makitan (fräs). Kanske för att jag ännu inte använt den..., och därför inte kunnat detektera ev defekter eller svagheter.

Om jag försöker summera min erfarenhet så blir det nog att rekommendera det lägre mellanskiktet som insteg/pröva på/utvärdera. De billigaste verktygen är ofta klumpiga och osmidiga/begränsande, samt har dålig precision och är svåra att ställa in. De är inga roliga verktyg att jobba med, utan ngt man tar till för att man måste.
Lägre mellanklassen (typ grön Bosch) är i allmänhet tillräckligt bra för hobbybehov/bygg/renovera, och också för att utvärdera verktyget. Min uppfattning är att det är mkt individuellt vilka funktioner på ett verktyg som är väsentliga för olika användare. dels beroende på behov/användningsområde, och dels beroende på personliga preferenser. Båda dessa behov är svåra att veta innan man faktiskt använt ett verktyg, och då till det som man själv har som huvudanvändningsområde.
Med tiden visar det sig vad man saknar, och antingen går det att leva med eller också ruttnar man till slut ihop och köper ett bättre verktyg för ändamålet.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Einhell går det lätt att få tag på reserverar till. Det tycker jag är viktigt när billiga maskiner lättare kan gå sönder.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
OM man inte hittar gamla Black & Decker. Helt odödliga och oslagbara!
Problemet är ju att det skett en del produktutveckling de senaste 30 åren, så det är ju en hel del verktyg som B&D aldrig gjorde...
 
Svärfar slet ut en uppsättning svarta BoD maskiner tog visserligen ca 25 år men odödliga är dom inte
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tror att tigersågen är undantaget här. Den SKA förstöra byggmaterial. Här ligger nog begränsningen i bladet där jag anser att man blir gladare av kvalitet. Möjligen kan man motivera en proffsmaskin om man jobbar mycket med den och vill ha en bättre vibrationsdämpning.
Jag bygger mycket nytt med min tigersåg, men jag håller på med att timmar. Och jag har klarar mig bra med en gröna Bosch, men den kostade ändå 1200
 
  • Gilla
andreas45
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Riva? Köp en Tove kofot!
(En kofot är en kofot trodde jag tills jag köpte en Tove.)
Blev sambo med min Tove på 91cm när polisen inte orkade eller ville ta med sig brottsverktygen från ett inbrott,
Hon är ett kap som varit med i 20 år och aldrig sviker.
Även kallad huvudnyckeln.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
C
Ah, perfekt, precis vad jag letat efter. Och ett budgetmärke också, tack för tipset!
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Jag vet inte om det här kommer att hjälpa TS heller riktigt, men jag har plockat ihop ett verktygskit genom åren som jag sett att många andra snickare också har (snarlikt i a f). Jag listar tillverkarna här, inte modellerna specifikt, och om man tar en titt på utbudet från respektive tillverkare och sedan kan hitta billigare kloner av dessa så kanske man har kommit en bit på väg..?

• Sticksåg: Blå Bosch
• Cirkel: Hitachis rymdvapenmodell
• Bordssåg: Blå Bosch (GTS-10, kan den heta så?)
• Dragare: Borstlös Makita 18V
• Tigersåg: DeWalt
• Borrhammare: DeWalt
• Excenterslip: Blå Bosch
• Multiverktyg: Fein (alla multiverktyg är ju kloner av Fein iofs)
• Vinkelkap/ Blå Bosch och farsans B&D från 80-talet
• Överhandsfräs: Festool (den lilla, 10-nånting) och Triton (monterad i bord)
• Gerokap: Elu/DeWalt (enkel och hållbar) och Festool Kapex 60 (men köp inte den, sjukt dyr för hemmasnickaren.

Tack Eric Öbo. Nu vet jag vad jag ska titta på för maskiner som referenser och jfr priser och funktioner. Kanske om nåt år kan jag uppgradera till några av dessa du listar. Tillsvidare måste det bli billigare alternativ. Grön bosch eller ryobi eller dyl för mer ofta använda verktyg och budget/second hand/låna från grannen för sällananvändning.

Oaktat ovan klasskampsdebatt ser jag på det hela som en inlärningsprocess. så att börja med ett enklare verktyg ger mig möjlighet att förstå vilka funktioner jag saknar och samtidigt jobba på teknik och även kanske göra drullemisstag med. Nybörjare kan ju paja både Biltemas och Makitas prylar...
 
  • Gilla
TheOddOne2 och 2 till
  • Laddar…
Delvis relaterat sidospår:

Vilket märke gör riktigt bra och hållbara borrar? Lyckades knäcka två borrbits från bosch idag under renovering av plåttaket.
 
j.erkers
Använd riktiga borrar, inte borrbits. Bosch borrar fungerar åt mig liksom Dormer (dyra) och Clas Ohlsons. Beror mest på vad jag råkar ha tillgång till i länplig diameter.
 
Ok då är
j.erkers j.erkers skrev:
Använd riktiga borrar, inte borrbits. Bosch borrar fungerar åt mig liksom Dormer (dyra) och Clas Ohlsons. Beror mest på vad jag råkar ha tillgång till i länplig diameter.
Ok då ör det först och främst mitt vokabulär här som är ett tillkortakommande. Skillnaden mellan riktig borr och borrbits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.