Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Tur att du inte ska köpa en häcksax då. Körde sönder en batteridriven sådan från Ryobi andra gången jag använde den. Plötsligt klickade motorn bara. Har också hört andra mindre kul historier om Ryobis kvalitet. Deras ”usp” verkar ju vara det där med samma batteri till alla maskiner och då är det nog lätt att lura till sig en del kunder, f f a villaägare.
Vissa Ryobi-maskiner säljs även under andra namn (eller rättare: Vissa kinamaskiner köps in från samma fabrik och säljs som Ryobi bland annat). T.ex. häcksaxen, grästrimmern och lövblåsen säljs/såldes även som Greenworks. Det kan skilja i någon yttre detaljer men samma saker inuti.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
M
Appropå Bosch, jag har en 10 år gammal GST 85, funkar precis lika fint fortfarande som när den köptes ny. Enda felet är att sladden har spruckit i brytet där den går in i maskinen. Men det är väl mer eller mindre standard på alla sladdmaskiner när dom blir äldre.

Beträffande kvalitet, jag har en 12 år gammal mutterdragare från Hitachi med originalbatteri som jag inte märker nån direkt skillnad på mot när den var ny i batterikapaciteten. Drar loss muttrarna på bilhjulen som ingenting. Vilken kvalitet!

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
M Markarbetaren skrev:
Appropå Bosch, jag har en 10 år gammal GST 85, funkar precis lika fint fortfarande som när den köptes ny. Enda felet är att sladden har spruckit i brytet där den går in i maskinen. Men det är väl mer eller mindre standard på alla sladdmaskiner när dom blir äldre.
Typ. Eller att det blir glapp. Tog inte lång tid för min Bosch vinkelkap att få det problemet. Bara att korta av sladden en bit så är det löst.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
För att verkligen adressera originalfrågan så kan jag ge min feedback gällande Julas märken Meec och Scheppach.

Jag har renoverat och byggt ut en sommarstuga som vi köpte för snart 6 år sedan. Hade i stort sett inga verktyg sedan innan det och behövde därför inhandla lite av varje med låg budget och grundtanken att jag inte vet vad jag kommer använda mycket och vad som är bra eller dåligt, så då kudne jag lika gärna börja med billigt och enkelt.

Under dessa år har det blivit Scheppach: kap/ger-såg samt mindre bordssåg, resten Meec: borr/skruvdragare, mindre skruvdragare, medel-kompressor, spikpistol, klammerpistol, tigersåg, vinkelslip, kraftigare vinkelslip, borrmaskin, borrhammare, cirkelsåg.

Scheppach-prylarna har fungerat bra även om kap/ger-sågen gått otroligt mycket och börjat bli sliten nu. Väldigt prisvärda då båda köpts på kampanjpris på Jula.

Meec-prylarna har överlag också fungerat bra, kan nog tycka något bättre än förväntat med tanke på priset. Första vinkelslipen körde jag slut på efter en hel del nötande på hård sten, men hade förväntat mig det. Borrhammaren har gjort ett stort antal hål i berg och har nu tyvärr tyvärr låst sig i SDS-chucken så verkar omöjligt att få bort borret. Övriga tuffar på år efter år. De flesta är Meec's röda och har kostat i det prisspannet du anger, 300-600kr. Ofta på kampanjpris också så väldigt prisvärda.

Jag har inte haft behov av någon superprecision i mitt bygge än och tycker att dessa maskiner levererat det jag förväntat mig. Är därmed nöjd med dessa inköp. De här åren har också lärt mig när det kan krävas bättre kvalitet så kan nog hända att jag inte lägnre behöver fler budgetmaskiner, om det inte bara är för enstaka jobb där jag inte tror jag kommer behöva använda dem ofta.

Var alldeles nyligen i valet och kvalet om jag skulle köpa en grön Bosch pelarborr för ett altanräckesjobb, men kom till slutsatsen att ett simpelt borrstativ för 299kr på Jula räckte, trots dålig precision etc. Behovet av millimeterprecision för detta jobb fanns helt enkelt inte och kunde inte motivera tusenlapparna extra.

Jula har också fungerat bra vid reklamationer. Inget verktyg av ovan nämnda som varit i behov av reklamation dock. Däremot en del andra undermåliga saker de har, tex under märket Hard Head. Har alltid fått pengarna tillbaka pch valt att köpa annan produkt, där eller nån annanstans.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
W WiZCoke skrev:
För att verkligen adressera originalfrågan så kan jag ge min feedback gällande Julas märken Meec och Scheppach.

Jag har renoverat och byggt ut en sommarstuga som vi köpte för snart 6 år sedan. Hade i stort sett inga verktyg sedan innan det och behövde därför inhandla lite av varje med låg budget och grundtanken att jag inte vet vad jag kommer använda mycket och vad som är bra eller dåligt, så då kudne jag lika gärna börja med billigt och enkelt.

Under dessa år har det blivit Scheppach: kap/ger-såg samt mindre bordssåg, resten Meec: borr/skruvdragare, mindre skruvdragare, medel-kompressor, spikpistol, klammerpistol, tigersåg, vinkelslip, kraftigare vinkelslip, borrmaskin, borrhammare, cirkelsåg.

Scheppach-prylarna har fungerat bra även om kap/ger-sågen gått otroligt mycket och börjat bli sliten nu. Väldigt prisvärda då båda köpts på kampanjpris på Jula.

Meec-prylarna har överlag också fungerat bra, kan nog tycka något bättre än förväntat med tanke på priset. Första vinkelslipen körde jag slut på efter en hel del nötande på hård sten, men hade förväntat mig det. Borrhammaren har gjort ett stort antal hål i berg och har nu tyvärr tyvärr låst sig i SDS-chucken så verkar omöjligt att få bort borret. Övriga tuffar på år efter år. De flesta är Meec's röda och har kostat i det prisspannet du anger, 300-600kr. Ofta på kampanjpris också så väldigt prisvärda.

Jag har inte haft behov av någon superprecision i mitt bygge än och tycker att dessa maskiner levererat det jag förväntat mig. Är därmed nöjd med dessa inköp. De här åren har också lärt mig när det kan krävas bättre kvalitet så kan nog hända att jag inte lägnre behöver fler budgetmaskiner, om det inte bara är för enstaka jobb där jag inte tror jag kommer behöva använda dem ofta.

Var alldeles nyligen i valet och kvalet om jag skulle köpa en grön Bosch pelarborr för ett altanräckesjobb, men kom till slutsatsen att ett simpelt borrstativ för 299kr på Jula räckte, trots dålig precision etc. Behovet av millimeterprecision för detta jobb fanns helt enkelt inte och kunde inte motivera tusenlapparna extra.

Jula har också fungerat bra vid reklamationer. Inget verktyg av ovan nämnda som varit i behov av reklamation dock. Däremot en del andra undermåliga saker de har, tex under märket Hard Head. Har alltid fått pengarna tillbaka pch valt att köpa annan produkt, där eller nån annanstans.
Kul att höra att borrhammare från meec funka bra låter som du inte fettat shuck mekanismen , prova fetta den då o då aå kommer nog nästa maskin hålla ännu längre

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Eric Öbo
RmK_71 RmK_71 skrev:
Är det en :
DUAB Bandputs/skivputs BDS-610?
OBS: Köp inte denna maskin. Mitt slipbord gick sönder efter de första användningarna. Sprack rätt av i de gjutna infästningarna som håller fast bordet vid sliptallriken. Innan dess var det en hel del vibrationer. Har reklamerat maskinen till Duab. Med lite perspektiv var jag faktiskt mindre missnöjd med Scheppachmaskinen från Jula.

Nu har jag köpt en ordentlig, oscillerande bandputs istället. Sved i plånboken men det var det värt.

• Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Efter att ha gått från Makita till CoCraft till Ryobi så måste jag säga att den kvalitet och pris man får hos Ryobi är oslagbar och dessutom mångsidigheten. Jag har nu ca 10% av ryobis 18V One + sortiment och har inte vart besviken på något. Jag är tidigare installationselektriker och ganska erfaren hemmabyggare och de löser det jag behöver till ett bra pris och är smidiga.

• Gilla
Lattjo-Snickaren och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Knepigt det här, tänkte nämna multiverktyg med sladd, fick först ett blå Bosch, den höll ett par år innan gipsdamm tog kål på det (hade snabbfäste). Köpte en ny likadan, men den tordes jag inte använda till gips igen, så köpte julas billigaste för några hundralappar, och den bara går och går, det enda är väl att nästan alla nabbarna som går in i hålen på bladet har gått av, men än så länge går det lika bra att såga med den och gipsdamm tar den ingen skada av.

Nya boschen minns jag inte när jag använde senast.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Jag skaffade också en billig från Jula för många år sedan. Verktygen som följde med var ofattbart dåliga, men Boschverkyg passar och med dessa på plats så blev det en helt annan maskin!

Bästa budgetmärket heter "begagnat" (inom rimliga gränser, maskinen bör ju fungera). Beggad proffsmadkin slår nästan alltid ny konsumentmaskin inom allt, inklusive återstående livslängd. Samma kan ofta tillämpas på bilar.

Snackar vi nyköp tycker jag Biltema i allmänhet levererar, de känna som en tre generationer gammal konstruktion från ett bättre märke. Fungerar, men gammalt.

• Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.