Fairlane
Jag har lite blandad arsenal med billigare verktyg och lite dyrare (inget riktigt dyrt). Mitt tips, utöver det som redan nämnts med garantier, är att fundera på vilka verktyg du verkligen behöver istället för att köpa allt på en gång. Kanske visar det sig att du inte behöver ett av verktygen det första året, eller kanske inte heller år två. När du väl behöver det så kanske det går att hitta en utgående modell av ett dyrare märke på rea till samma pris som du betalat för den som legat i kartongen i ett eller två år.

Vad gäller skruvdragare så hade jag tidigare en noname (Toolmate?) på 21,8 V (tror jag). med 1 st 1,5 Ah batteri. Det var vad jag hade råd att köpa då. Inköptes på Silvan Bygg, dagen efter att de reat ut storebror med dubbla batterier på med 2Ah för samma pris. :(
Det tog tid att ladda batteriet, närmare 6 timmar så glömde man ladda i tid så kunde man bli stående, men jag byggde ändå ett kök med den. Lite tung och klumpig, men fungerande.
Nu har jag köpt en Hitachi 10,8V för några år sen. Dubbla batterier 3Ah som laddas på 30 min(?) så den har aldrig varit något problem. Den orkar allt jag har gjort utan problem. Borrade exempelvis 4 hål i balkarna på släpkärran för att montera stödben. Det tog lite tid, men det gick.

När jag började hänga här så var det bara 18V och 3 Ah som gällde, allt annat var skräp enligt många. Sen kom 4 Ah batterier och då var 3 Ah plötsligt nödlösning. 10,8V maskiner (eller 12V som bland annat Bosch kallar det) ansågs inte vara något att ha, mer än för att skruva upp tavelkrokar. Numera finns dock fler och fler som arbetar professionellt som väljer 10,8V (12V)-maskinerna eller 18V med 1,5 Ah för att de väger mindre. Det finns dock fortfarande många som anser att 18V, 4 Ah (eller mer) och 13 mm chuck är det enda som duger. Det kanske är nödvändigt för vissa, men inte för mig. Fundera själv vad du faktiskt ska använda grejerna till, innan du köper.

• Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har lite blandad arsenal med billigare verktyg och lite dyrare (inget riktigt dyrt). Mitt tips, utöver det som redan nämnts med garantier, är att fundera på vilka verktyg du verkligen behöver istället för att köpa allt på en gång. Kanske visar det sig att du inte behöver ett av verktygen det första året, eller kanske inte heller år två. När du väl behöver det så kanske det går att hitta en utgående modell av ett dyrare märke på rea till samma pris som du betalat för den som legat i kartongen i ett eller två år.

Vad gäller skruvdragare så hade jag tidigare en noname (Toolmate?) på 21,8 V (tror jag). med 1 st 1,5 Ah batteri. Det var vad jag hade råd att köpa då. Inköptes på Silvan Bygg, dagen efter att de reat ut storebror med dubbla batterier på med 2Ah för samma pris. :(
Det tog tid att ladda batteriet, närmare 6 timmar så glömde man ladda i tid så kunde man bli stående, men jag byggde ändå ett kök med den. Lite tung och klumpig, men fungerande.
Nu har jag köpt en Hitachi 10,8V för några år sen. Dubbla batterier 3Ah som laddas på 30 min(?) så den har aldrig varit något problem. Den orkar allt jag har gjort utan problem. Borrade exempelvis 4 hål i balkarna på släpkärran för att montera stödben. Det tog lite tid, men det gick.

När jag började hänga här så var det bara 18V och 3 Ah som gällde, allt annat var skräp enligt många. Sen kom 4 Ah batterier och då var 3 Ah plötsligt nödlösning. 10,8V maskiner (eller 12V som bland annat Bosch kallar det) ansågs inte vara något att ha, mer än för att skruva upp tavelkrokar. Numera finns dock fler och fler som arbetar professionellt som väljer 10,8V (12V)-maskinerna eller 18V med 1,5 Ah för att de väger mindre. Det finns dock fortfarande många som anser att 18V, 4 Ah (eller mer) och 13 mm chuck är det enda som duger. Det kanske är nödvändigt för vissa, men inte för mig. Fundera själv vad du faktiskt ska använda grejerna till, innan du köper.
När jag började 2012 körde jag 13V DeWalt-dragare men bytte snabbt upp mig till en större Makita. I dag använder jag en 18V med en 10,8V som sidomaskin (behöver alltid två på en gång i delar av jobbet) men det är oerhört begränsat med den lilla maskinen, glöm att t ex använda dosfräs.

Jag kommer skriva precis vad jag anser, och det kommer nog reta ganska många, som älskar sina batteri maskiner och dyrare märken.
Jag har byggt ganska mycket och använt billigare grejor, detta då jag behöver enorma mängder med olika verktyg, då jag både jobbar med el, vvs, trä, och lagar bilar.
Nu vet jag inte vad du redan har, men råden är: Vinkelslip 125 mm, - Bosch då den annars inte kommer hålla.
Tigersåg - Jula har haft en röd modell som var otroligt bra för priset. Den gråa modellen döda jag på 30 minuter.
Skruvdragare - jag använder faktiskt Julas grå billiga, är ifos på min andra, men har dragit ett ett 30 tal kartonger med skruv, tappat från 10 meter osv. Den funkar, är inte stark men funkar. köp julas röda den är prisvärd.
Slipmaskiner som excenter, planslip, mus osv. Köper på Biltema.
Sticksåg, lägg pengar här, ingen batteridriven utan kvalitet och sladd. Du får nog kolla på vad som finns från Bosch osv.
Handhållen cirkelsåg, Bosch gröna är prisvärda.
Multiverktyg, här behövs bättre grejor. Dewalt, eller AEG men Julas röda är också prisvärd.

• Gilla
WiZCoke och 3 till
  • Laddar…
Jag har mycket verktyg (tänker vinna tävlingen den som har flest när hen dör, vinner;) )
Har definitivt haft mer "tur" med Bosch gröna linje än Meec och Royobi som jag tycker är rena skiten!
Biltemas grejer funkar också hyfsat för det mesta.
Några proffsverktyg finns i samlingen också, T ex DeWalt och Senco spikpistoler och en Bosch blå betongslip, en Stihl 271 motorsåg. Dom är ju i sina egna klasser såklart.
Man får ungefär vad man betalar för (med viss variation)

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Fairlane
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
När jag började 2012 körde jag 13V DeWalt-dragare men bytte snabbt upp mig till en större Makita. I dag använder jag en 18V med en 10,8V som sidomaskin (behöver alltid två på en gång i delar av jobbet) men det är oerhört begränsat med den lilla maskinen, glöm att t ex använda dosfräs.
Ja behöver man den i yrket så är det såklart lite annat. Hemmaanvändare kör sällan dosfräs. Skulle jag göra det så är jag rätt övertygad om att jag klarar det, men det tar väl lite mer tid än man vill som yrkesman. Nu är Hitachin lite starkare än Makitan också vad jag kan se. Annars får jag leta fram borrmaskinen (sladd).
Det finns helt klart fall där en 18 V är vettigare än en mindre, men den mindre har sina fördelar och klarar väldigt mycket mer än många tror.

Eric Öbo
Fairlane Fairlane skrev:
Ja behöver man den i yrket så är det såklart lite annat. Hemmaanvändare kör sällan dosfräs. Skulle jag göra det så är jag rätt övertygad om att jag klarar det, men det tar väl lite mer tid än man vill som yrkesman. Nu är Hitachin lite starkare än Makitan också vad jag kan se. Annars får jag leta fram borrmaskinen (sladd).
Det finns helt klart fall där en 18 V är vettigare än en mindre, men den mindre har sina fördelar och klarar väldigt mycket mer än många tror.
Ja, de små maskinerna har blivit mycket bättre, men de enda som använder dem som huvudmaskiner är nog elektriker (som gärna vill hänga dragaren i byxan). Ska man snickra, också hemma, är en 18V med ett halvstort batteri att rekommendera, tänker jag.

• Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Jag har totalrenoverat huset och köpt en massa verktyg under tiden, vissa mindre bra. Första misstaget var en gul kap o gersåg från ÖB, den byttes snabbt ut mot en stor makita. Ingen byggare skulle köpa den pga storlek o vikt, men jag har inte behovet att behöva flytta mig. Ett mycket bra lågprisköp på Jula var betongvispen från Ferm, stark bara den. Dyckertpickan från ÖB har också funkat perfekt. Två Panasonic skruvdragare har också fått bekänna färg. Det enda jag ångrat att jag INTE köpte var en bordssåg, skulle definitivt valt ett kvalitetsmärke. Sticksågen grön Bosch byttes mot en Makita.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Försök hitta proffsmaskiner på rea eller köp begagnat. Skruvdragare skall du köpa proffs. Biltema gör hyfsade cirkelsågar och deras multislip är användbar. Kolla på Tradera eller Blocket. Köp ett fåtal verktyg, du använder skruvdragare och handcirkel hela tiden. En kap/ger är också bra men det kanske räcker med Metabo och ett hemnasnickrat bord elker gör ett av en bänkskiva från IKEA:s reahörna. Bordssåg bara om du behöver det. Tillverka en egen sågskena, sparar mycket tid. Sticksåg behöver du, en gammal Bosch GST85 räcker. Vänta med resten.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Fairlane
Innan du slår till på en maskin försöka att känna på dem.
Jag var sugen på Bosch 12V skruvdragare (blå) förut, men efter att ha känt på den så avskrev jag den. Maskinen är säkert utmärkt, men jag har små händer och tyckte att handtaget var för grovt. Jag la till några 100-lappar istället och köpte en Hitachi som passar mina händer bättre. Därtill fick jag bättre batterier och en starkare maskin, så det kändes vettigt.

Försök att hitta en maskin där batterier sitter i, så du känner vikt och balans. Har provat en skruvdragare som var så obalanserad så den nästan ramlade omkull bara man tittade på den när den stod på marken. Den blir rätt jobbig att arbeta med. Duger såklart att hänga upp en tavla eller två, men ska man dra lite fler skruvar så är det inget kul längre.

Med det sagt så kör jag en no-name-borrhammare för några 100-lappar. Den är tung och otymplig, men gör jobbet och jag borrar så lite i betong, så det är inte värt för mig att köpa en dyrare modell.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
...efter att ha känt på den så avskrev jag den.....jag har små händer och tyckte att handtaget var för grovt..
(y)
Många handtag är för grova. Det är en allmän villfarelse att greppet blir bättre på stora handtag med gummering. Så är det nästan aldrig (inte ens om man är basketspelare med labbar som dasslock)

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du lät aldrig borren bli för varma och eller slöa så du behövde trycka?
Tycker mest mina småborr går sönder just när man våldat lite, gärna några grader snett.
Så kan det nog ha varit. Blir lätt att man trycket på lite när man borrar 50 hål på raken.

Fairlane Fairlane skrev:

Bra att du nämner detta med effekt (spänning?). Detta är ju ytterligare en sak att hålla reda på och försöka värdera i sammanhanget när man ska köpa nytt.

Generellt sett fattar man ju att högre tal är starkare och mer effektiv, men HUR stor skillnaden är vet man inte förrän man står där och ska göra något specifikt, och då är det kanske försent.

Borde man inte kunna hävda att en 18 v budgetmaskin är bättre i vissa sammanhang än en 12 v kvalitetsmaskin?

Och v g valet mellan låta säga Makita borrskruvdragare 10,8 v och 18 v. Den tusenlappen i skillnad eller vad det är, den blir ju liksom svår att veta om det finns fog för...

Fairlane Fairlane skrev:
Innan du slår till på en maskin försöka att känna på dem.
Jag var sugen på Bosch 12V skruvdragare (blå) förut, men efter att ha känt på den så avskrev jag den. Maskinen är säkert utmärkt, men jag har små händer och tyckte att handtaget var för grovt. Jag la till några 100-lappar istället och köpte en Hitachi som passar mina händer bättre. Därtill fick jag bättre batterier och en starkare maskin, så det kändes vettigt.

Försök att hitta en maskin där batterier sitter i, så du känner vikt och balans. Har provat en skruvdragare som var så obalanserad så den nästan ramlade omkull bara man tittade på den när den stod på marken. Den blir rätt jobbig att arbeta med. Duger såklart att hänga upp en tavla eller två, men ska man dra lite fler skruvar så är det inget kul längre.

Med det sagt så kör jag en no-name-borrhammare för några 100-lappar. Den är tung och otymplig, men gör jobbet och jag borrar så lite i betong, så det är inte värt för mig att köpa en dyrare modell.
Även jag som har storlek 11 i handskar tycker att boschs 12v har för tjocka handtag för ett vettigt grepp. Har satsat på makitas 12v av just den anledningen, annars hade det nog blivit milwaukee

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Eric Öbo
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Och v g valet mellan låta säga Makita borrskruvdragare 10,8 v och 18 v. Den tusenlappen i skillnad eller vad det är, den blir ju liksom svår att veta om det finns fog för...
Säger som Carl Bildt: Frågan är fel ställd. ;)

Det är två olika maskiner som har olika användningsområden. Vill du ha en allroundmaskin ska du köpa 18V-varianten. Ska du enbart dra skruv, kanske i trånga utrymmen, ska du köpa 10,8V-maskinen.

Sen gäller det utrustningen som följer med. I de vanliga ”paketen” med laddare och extra batteri har 18V-varianten batterier på kanske 4-5 Ah medan den lilla har 2,0 Ah. Den stora blir ganska tung och kan upplevas som klumpig, men ska ska du bygga exempelvis en altan kommer du nog att kräkas på alla batteribyten med den lilla lätta som dessutom inte orkar lika mycket.

Ska du fixa och renovera hemma lite lätt duger 10,8V med sina klenare batterier. För alla större och tyngre arbeten bör du gå upp i storlek till 18V och leva med att du kan bli lite trött i armen efter en dags fixande

Kom också ihåg att Makita använder olika batterier till de små och stora dragarna så du kan inte köra 18V-arens batterier i 10,8V-maskinen.

Hoppas att du blev lite klokare.. :p

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Spänningen (hur många volt batteripaketet har) behöver inte enskilt visa hur stark maskinen är egentligen.
:geek: Påminner om formeln P=U*I
Sänker man spänningen kan effekten bibehållas om strömmen genom apparaten ökar.
Det förutsätter såklart att ledningar hålls grova, att inre resistans hos batteriet är låg, och att motortypen har lika bra verkningsgrad vid lägre spänning.
Ett bra exempel ur verkligheten är bilens startmotor som drar runt en hel bilmotor med sina matande 12 V. Men många ampere blir det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.