På bygget där jag jobbar just nu är det en hantverkare som använder Roybi, de bygger väggar i kyl och frysrum, och använder handklinga, skruvdragare, sticksåg och fogspruta. Hans kommentar när jag frågade om maskinerna "Hilti är inte värda priset"
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Köpte ett Meec multiverktyg. Det funkar utmärkt, men de medföljande verktygen i mjuk kinesisk plåt kan man kasta bort direkt. Jag har köpt Bosch lösa verktyg som passar, och som håller jättebra att köra med.
 
  • Gilla
BobbyOne och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med tidigare råd. Köp inte skit. Men om man gör det köp de med bäst garanti.
När jag flyttade till hus köpte jag i början typ röda meec och liknande men den enda jag har kvar är tigersågen. Den används så lite. Men jag har använt den två ggr till lite större jobb, styrningen av axeln tog slut vid jobb två så jag hann lagom hämta en ny innan den var tre år.

Det som går att köpa billigt är skruvdragare. De fungerar, det är bara det att de är så jobbiga att jobba med.
Slipmaskin köpte jag ett par billiga som jag kastade. Dels slipar det inte så mkt och så är det mina händer som vibrerar ist för slippapperet mot materialet. Köpte några olika Metabo slipmaskiner på nätet (England) istället. De kostar inte så mkt mer men skillnaden är otrolig!! Nu är det roligt att slipa.

Numera har jag bara blå Bosch eller Metabo. De är inte så mkt dyrare och reservdelar finns. Min Metabo skruvdragare är över femton år, den fick jag gratis för att man kört den dränkt i olja på full effekt tills motorn brann upp. 347kr kostade det att beställa en ny motor. Nya Metabo-batterier passar även dessa gamla maskiner.

Vet att många tar sig genom hela livet med slit o slängmaskiner. Antingen använder man dem så ofantligt lite att det kvittar, eller så har man helt enkelt aldrig provat något bättre och märkt av skillnaden och därmed inte förstått vilken otjänst man gör sig själv.

Med bra maskiner som man har livet ut händer några saker.
1. Det blir MYCKET MYCKET roligare att jobba.
2. Du får en bättre arbetsmiljö (ffa vibrationer skiljer, men även ljud och vikt).
3. Det blir bättre resultat (raka snitt tex).
4. Du sparar mycket tid både i hantering och inställning av verktyget men även i själva utförandet. Och du måste inte avbryta mitt i för att åka o hämta en ny maskin.
5. Det är billigare per år! Man köper en gång.

Istället för att åka och köpa tio maskiner för 1000kr, köp bara de du behöver och komplettera över tid om du vill minska kostnaden per månad/år.
T.ex. en skruvdragare, en kap/gersåg och en excenterslip eller vad det nu är.

Jag sparade det viktigaste rådet till sist:
Oavsett maskin, köp ALLTID tillbehör av bra kvalitet! Skillnaden är större än val av maskin!
Alla sorters sågblad, sliprondeller, multiverkttygsblad och borr (speciellt till metall och sten). De blir slöa så sjukt fort att allt tar längre tid och ibland fattar man inte det och står och tragglar ist för att byta.
 
  • Gilla
OH-FoF och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På bygget där jag jobbar just nu är det en hantverkare som använder Roybi, de bygger väggar i kyl och frysrum, och använder handklinga, skruvdragare, sticksåg och fogspruta. Hans kommentar när jag frågade om maskinerna "Hilti är inte värda priset"
Nej men det finns märken däremellan. ;)
 
Eric Öbo
Kan tillägga att jag köpte en band- och skivputs på Jula, en Scheppach BD9000. Bytte ut den två gånger på ett halvår. Den tredje höll ok men drivremmen gick av så den fick jag byta. Psykiskt utmattande att bli förbannad och besviken hela tiden och dyrt att åka flera mil för att byta. Inte värt det, tycker jag.

Jag vill inskärpa att jag INTE överbelastade maskinen men däremot använde den några timmar per vecka. Det var den helt klart inte byggd för. Jag tror att billighetsverktygen är gjorda för extrem sällananvändning (de som fungerar från början, alltså) och det verkar bekräftas i tråden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Donn och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Kan tillägga att jag köpte en band- och skivputs på Jula, en Scheppach BD9000. Bytte ut den två gånger på ett halvår. Den tredje höll ok men drivremmen gick av så den fick jag byta. Psykiskt utmattande att bli förbannad och besviken hela tiden och dyrt att åka flera mil för att byta. Inte värt det, tycker jag.

Jag vill inskärpa att jag INTE överbelastade maskinen men däremot använde den några timmar per vecka. Det var den helt klart inte byggd för. Jag tror att billighetsverktygen är gjorda för extrem sällananvändning (de som fungerar från början, alltså) och det verkar bekräftas i tråden.
Spanade in just den putsen. Men då blir det ingen sådan. Tittade även på Ryobis variant som ser snarlik ut. Kanske finns något bättre märke i hyffsad prisklass. Det är väl som pelarborrmaskiner. Rappel eller arboga. Knappt något mellanting :D
 
Jag har använt en del Ryobi, vilket har varit helt ok (skruvdragare, slagskruvdragare, slipmus, grästrimmer, häcksax). Har haft lite meec och blivit galen (slipmaskin, grovdammsugare, tigersåg). Nu kör jag bara kvalitetsmaskiner och fastnat för blå Bosch. Meec (do it basic, osv) skakar något oerhört, och jag fick tillfälliga nervskador av så väl slip som såg. Dammsugaren var bara usel. ryobis prylar har jag kvar, meec har jag slängt.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Eric Öbo
RmK_71 RmK_71 skrev:
Spanade in just den putsen. Men då blir det ingen sådan. Tittade även på Ryobis variant som ser snarlik ut. Kanske finns något bättre märke i hyffsad prisklass. Det är väl som pelarborrmaskiner. Rappel eller arboga. Knappt något mellanting :D
Nu kör jag Duabhusets monstervariant av samma putsmaskin med dubbla effekten, 250 mm skiva och 150 mm band. Är än så länge nöjd och jag slipar MYCKET i jobbet. Den är tung som fan (nästan 50 kilo) och en smula klen i slipbordsupphängningen, men jag kör aldrig något annat än 90 grader mot slipskivan ändå så när det väl är inställt med pass så funkar det.

Jag hade kunnat satsa på en oscillerande kantputs men de tar för stor plats i min lilla verkstad och ska man ha en ”riktig” (ej Kinabyggd) så är min firmabudget för liten för att motivera ett sådant inköp. Det är dessutom oftast skivan jag använder men behöver också bandet till finjustering av bandsågade stycken med jämna mellanrum.
 
Tombrittberg
S sinclairhacker skrev:
Håller med mycket av inläggen, köper du billigt så leta upp ett ställe med bra reklamation.

Själv har jag satsat på något mellan billigt och de dyrare, ville ha Makita men det blev Ryobi. Förutom deras grästrimmer så ångrar jag mig inte, fungerat mycket bra med allt ifrån borrmaskin till gräsklippare.

Även kört en del Meec, BIltema hos vänner, och själv köpt tre Einhell när Coop drog sig ur bygg

Och just Einhell har förvånat mig, verkar ju vara gammalt tyskt märke som tillverkas i Kina och priset så borde de ju ligga på samma nivå som Meec eller Biltema, men tycket de tre verktyg jag köpt både håller, samt dessutom fungerar mycket bra. Sticksågen skär som andra sticksågar, inte sämre, och tigersågen är verkligen OK. Mest förvånar mig en vinkelslip för 399 kr, som fixat långt mer än jag någonsin trodde med grov slipning och strul i en källarrenovering, och fortfarande är bra balanserad och fullt klös.... Men slänger in brasklappen, jag kan ha haft tur,.

Så själv kör jag med Ryobispåret. Enda som är synd är att de dyrare cirkelsågarna har det ännu inte varit någon vettig rea på, suck.....
Tråkigt att tyska kvalitetsmärken köpts in av Kineser som helt saknar känsla för kvalitet.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Tråkigt att tyska kvalitetsmärken köpts in av Kineser som helt saknar känsla för kvalitet.
Det är ju inte kinesernas fel att företagen vill pressa marginalerna uppåt genom att spara in på kvalitetskontrollen. Snarare vårt fel då som bara jagar billiga verktyg..
 
  • Gilla
reiback och 5 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Frustrator Frustrator skrev:
Det är ju inte kinesernas fel att företagen vill pressa marginalerna uppåt genom att spara in på kvalitetskontrollen. Snarare vårt fel då som bara jagar billiga verktyg..
Helt rätt. Det beror den växande girigheten som är orsaken till många problem. Men jag har mest av Bosch blåa maskiner. Och AEG svarta som aldrig svikit mig, äldsta maskin som jag har är en 125mm vinkelslip köptes för 47 år sedan. Men har köpt ett par Meec ( spikpistol, mutterdragare) spikpistol klämmer fast dyckerten ibland och mutterdragaren går helt perfekt.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Tombrittberg
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Kan tillägga att jag köpte en band- och skivputs på Jula, en Scheppach BD9000. Bytte ut den två gånger på ett halvår. Den tredje höll ok men drivremmen gick av så den fick jag byta. Psykiskt utmattande att bli förbannad och besviken hela tiden och dyrt att åka flera mil för att byta. Inte värt det, tycker jag.

Jag vill inskärpa att jag INTE överbelastade maskinen men däremot använde den några timmar per vecka. Det var den helt klart inte byggd för. Jag tror att billighetsverktygen är gjorda för extrem sällananvändning (de som fungerar från början, alltså) och det verkar bekräftas i tråden.
Ett tyskt kvalitetmärke som nu ägs av Kina.
 
Eric Öbo
N niblom skrev:
tigersågen låg ute i ett halvår täkt av snö (barnen glömde den ute) så om du skall göra något mer avancerat så skulle jag rekommendera att köpa kvalitetssaker./N
Påminner mig om scenen i Macken med utombordaren. ”Eller, jag menar, min son tappade i den..”.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Nu kör jag Duabhusets monstervariant av samma putsmaskin med dubbla effekten, 250 mm skiva och 150 mm band. Är än så länge nöjd och jag slipar MYCKET i jobbet. Den är tung som fan (nästan 50 kilo) och en smula klen i slipbordsupphängningen, men jag kör aldrig något annat än 90 grader mot slipskivan ändå så när det väl är inställt med pass så funkar det.
.
Är det en :
DUAB Bandputs/skivputs BDS-610?
 
Eric Öbo
RmK_71 RmK_71 skrev:
Är det en :
DUAB Bandputs/skivputs BDS-610?
Ja, helt riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.