71 333 läst · 159 svar
71k läst
159 svar
Rangordna budgetmärkena bland verktygen?
Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.Lurade skrev:
Av princip håller jag inte med dig. Det blir dyrt att köpa billigt skräp och sedan halvdyrt halvt ok och slutligen dyrt och bra. Men jag förstår - och har själv länge (årtionden) varit i den sitsen att jag köpt det som jag ansett varit nödvändigt och lånat resten - de som inte har råd att hoppa direkt på de dyra verktygen. Att sätta fram vällagad mat på bordet och betala räkningarna har och ska alltid vara prio 1.S Sister ray skrev:Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.
Med barnen utflugna har de ekonomiska förutsättningarna förändrats. Har nu snart alla verktyg jag vill ha och eftersom jag inte tror att jag själv kommer att lyckas slita ut dem så lånar jag gärna ut dem till nära och kära (även om jag helst håller i dem själv ändå). Förr eller senare köper de egna och förhoppningsvis saker som både fungerar och kan gå i arv...
En kompis till mig köpte en liten kompressor på rusta av alla ställen, för 15 år sedan. Denna helvetesmaskin har stått utomhus i ur och skur. Men det som är förvånansvärt är att skrotet går igång u.a när den skall användas.
Jag köpte en röd meec nibbler förra sommaren. Skapligt klumpig men tuggar igenom sig vilken plåt som helst utan att knorra, t.o.m 0,4 mm TRP20
Jag köpte en röd meec nibbler förra sommaren. Skapligt klumpig men tuggar igenom sig vilken plåt som helst utan att knorra, t.o.m 0,4 mm TRP20
Håller med , BLING-faktorn är viktig för många amatörsnickareS Sister ray skrev:Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.
Hur blev det klassförakt av att vilja använda verktyg som både fungerar och är trevliga att använda?S Sister ray skrev:Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.
S Sister ray skrev:Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.
Dumheter. Om du med klassförakt avser samhällsklasser så har detta ingenting med saken att göra. Det tar en låginkomsttagare längre tid att spara ihop till ett bra verktyg, möjligen. Blanda inte ihop korten, att tro att det är ”klassförakt” att rekommendera verktyg av god kvalitet är lika dumt som att tro att det är borgerligt att klä sig snyggt.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Jag blir inte en bättre snickare, men resultatet har blivit bättre med kvalitetsvetktyg.Fulkemisten skrev:
Snitten blir rakare finare och framförallt när det kommer till mätverktyg så kan jag lita på att måtten stämmer.
Riktigt. Jag sparar extremt med tid i jobbet på att kunna lita på verktygen. Det är ju inte för att få ”status” på bygget som jag kör ett MST 180 utan för att det ska bli rakt. Detsamma gäller ju hobbysnickaren och kanske i ännu högre grad - en stor del av yrket är ju att kunna fuska så att det inte stöter ögat och det är lite svårare för amatören som då blir mer beroende av bra grejer.Heij83 skrev:
Jag använder mycket billiga verktyg. Väldigt få har varit så dåliga att dom inte gått att använda. Det är inte speciellt många som jag behövt reklamera heller. Själv tycker jag att lidls elverktyg brukar fungera bra. Har en handcirkel som efter 10 år slutade fungera. Kolen är utslitna. Har en powercraft tigersåg som trots sina 15 år ännu fungerar hur bra som helst och jag använder den ofta till alltmöjligt. Dom billiga verktyg jag tycker är bäst är Einhell till dom kan man även beställa reservdelar ,Lidl,Powercraft och Hyundai.
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Kan hålla med dig till viss del, klassförakt vet jag inte haha. Men visst stöter man på de som ska visa upp sina Makita-grejer och beklagar sig över ens Biltema-kompressor. Men man ser tydligt att 90% av deras verktyg är i princip oanvända.S Sister ray skrev:Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.
Jag använder "high end" i jobbet och det finns naturligtvis vissa detaljer som är trevliga och det är stadigare och rakare. Men för grovsnickeri funkar "low end" i de flesta fallen, men oftast får man stå ut med lite tyngre maskin och det går inte alltid lika snabbt att ställa om dem. Men att spara tio sekunder 2 gånger på en dag är inte avgörande för resultatet,
Vill man lägga pengarna på verktygen får man ju göra det, jag lägger det hellre på material. Har man mycket pengar gör man både och.
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg
Sen är det ju som så att forumet trots allt selekterar fram de som 1. Är intresserade av verktyg. 2. De som använder verktyg relativt frekvent och därmed också sliter ut billigare verktyg.S Sister ray skrev:Så sjukt mycket klassförakt det alltid kommer upp i dessa trådar. Bara för att vissa gärna lägger mängder av pengar för att få rätt märke på verktygen, som sedan visas upp i diverse forum, betyder det inte alls att det är billigare att köpa dyrt. Troligtvis går det att slutföra uppgiften med bara handverktyg om så kvävs, meec lika gärna. Att låtsas vara bättre snickare med festool är en helt annan sak.
De flesta av oss har trots allt börjat med billiga verktyg och sen köpt på oss dyrare efter hand. (Klart det finns undantag). Att avfärda våra erfarenheter som klassförakt tycker jag är lite magstarkt. Har jag då omvänt klassförakt eftersom jag i de flesta fall förespråkar handverktyg för sällan-användare eller för oss som hobbysnickrar?
Själv håller jag mej ifrån både topp- och bottenskikten, jag använder grejer från mellanskiktet.
Jag vill inte betala för proffskvalitet, eftersom jag inte sliter så hårt på maskinerna som ett proffs.
Det får ta liite längre tid, verktygen kanske är klumpigare osv, men jag har inga problem med det.
Jag vill inte betala för proffskvalitet, eftersom jag inte sliter så hårt på maskinerna som ett proffs.
Det får ta liite längre tid, verktygen kanske är klumpigare osv, men jag har inga problem med det.
Jag tror inte jag någonsin sett någon där man kan ana att man köpt ett verktyg för att visa upp det för andra och få "cred". Däremot finns det många här som uppskattar fina verktyg som inte bara "gör jobbet". Det är ju en hobby som mycket annat är.TheOddOne2 skrev:Kan hålla med dig till viss del, klassförakt vet jag inte haha. Men visst stöter man på de som ska visa upp sina Makita-grejer och beklagar sig över ens Biltema-kompressor. Men man ser tydligt att 90% av deras verktyg är i princip oanvända.
Jag använder "high end" i jobbet och det finns naturligtvis vissa detaljer som är trevliga och det är stadigare och rakare. Men för grovsnickeri funkar "low end" i de flesta fallen, men oftast får man stå ut med lite tyngre maskin och det går inte alltid lika snabbt att ställa om dem. Men att spara tio sekunder 2 gånger på en dag är inte avgörande för resultatet,
Vill man lägga pengarna på verktygen får man ju göra det, jag lägger det hellre på material. Har man mycket pengar gör man både och.