71 331 läst · 159 svar
71k läst
159 svar
Rangordna budgetmärkena bland verktygen?
Jag skulle tänka såhär istället: Vad kan du hitta bättre begagnat. Välj ett mycket vanligt märke med batteri (typ blå bosch eller liknande). Spendera kvällarna under en period och sök på blocket, marketplace och auktionssiter. Utan att lägga så mycket pengar, kan du enkelt hitta verktyg som är bättre och håller längre. Väldigt många säljer verktyg som de har liggande utan att de använts särskilt mycket.
... och förövrigt jag har några relativt "budget" maskiner från gröna bosch som hållit i många år och är bra!
Kanske borde vi istället lista de maskintyper där man bör handla kvalitetsmärken och även lista de där man inte behöver köpa dyrt.
jag har svurit en del över billiga sticksågar och cirkelsågar. Dessa bör man enl mig undvika.
Å andra sidan har jag en Pattfield sänksåg som jag tycker funkar ok. ( Skenorna kan jag däremot inte rekommendera.)
har även en brukblandare ( typen stor borrmaskin) av billigaste sort. helt ok även om den har klassisk nyckelchuck.
jag har svurit en del över billiga sticksågar och cirkelsågar. Dessa bör man enl mig undvika.
Å andra sidan har jag en Pattfield sänksåg som jag tycker funkar ok. ( Skenorna kan jag däremot inte rekommendera.)
har även en brukblandare ( typen stor borrmaskin) av billigaste sort. helt ok även om den har klassisk nyckelchuck.
Detta gör min Bosch också ifs.useless skrev:
Mitt sämsta köp är Meec slipmus som tappar papprerna direkt för kardborretejpen är för dålig.
Samt Ryobi multiverktyg som inte gjorde mer än att vibrera och låta en massa men kunde inte kapa en liten trälist en gång.
Köpte även Julas målade skottkärra, synd bara att färgen lossnade direkt och plåten under inte tål vatten och kommer rosta sönder efter ett år. Men den var fin vid montering iaf.
Köpa begagnat hade jag inte gjort då man inte vet hur mycket dom varit använda.
Är det dyrt att köpa nytt så är det dyrt att reparera tyvärr.
Min erfarenhet av de billiga verktygen är att de ibland är lika bra som de dyra märkena och ibland inte är värd metallpriset. Jag köper dock oftast ett billigt märke först och upptäcker jag att detta är ett verktyg jag kommer att använda ofta så köper jag kvalitet sen, då vet jag dessutom vad som är viktigt för just mig, för man kan sällan få allt i ett och samma verktyg. Sedan brukar jag skicka vidare de billiga verktygen till någon släkting som behöver samma sak (om de är användbara överhuvudtaget fortfarande). Svågern fick min gamla kap/ger-såg och det slutade i att han nu köpt mycket dyrare utrustning än vad jag har. Jag sitter på en billigare såg (som väger mindre än min förra) som uppfyller mina behov, medan han har en dyr (tung) då han upptäckte att han hade helt andra behov.
Tror ifs att det är lättare att "ha tur" med en begagnad maskin av god kvalitet än att köpa dåliga grejer från början. Ofta går det att få OK info från säljare om man frågar tex, hur gammal den är och hur mycket den använts. Har än så länge inte haft några problem med begagnade maskiner även om jag har flera. Men, det tar såklart tid att sålla, leta, åka och kolla. Alla har inte råd med nya proffsmaskiner av dyra märken.T Thörre skrev:
Frågan är om man vill ta chansen/risken att köpa en budget- eller hobbypryl och kanske få en bra maskin och kanske få en usel?
Vad är det som stoppar dig från att köpa ”ordentliga” verktyg? Är det pengarna så hade jag lagt en stooor del av dem på en skruvdragare. Ett kit tycker jag ska kosta minst 2500 kronor, vara på 18V och ha batterier på 4 Ah eller mer. Ofta är dyrare = bättre när det kommer till dragare. Ska du köpa Makita så satsa på en borstlös variant, deras vanliga borstmaskiner har blivit jäkligt mycket sämre. Har bränt två stycken på ett halvår genom helt vanlig (iofs yrkesmässig) användning.
Vad är det som stoppar dig från att köpa ”ordentliga” verktyg? Är det pengarna så hade jag lagt en stooor del av dem på en skruvdragare. Ett kit tycker jag ska kosta minst 2500 kronor, vara på 18V och ha batterier på 4 Ah eller mer. Ofta är dyrare = bättre när det kommer till dragare. Ska du köpa Makita så satsa på en borstlös variant, deras vanliga borstmaskiner har blivit jäkligt mycket sämre. Har bränt två stycken på ett halvår genom helt vanlig (iofs yrkesmässig) användning.
Jag försöker undvika allt vad skräpmaskiner heter oavsett garanti och annat. Tycker det är onödigt slöseri med jordens resurser att använda dom till att bygga undermåligt skräp, går ju åt i princip lika mycket råvara som det gör att bygga en ordentlig maskin och då borde man lägga krutet där istället. Känns ju helt fel att köpa nåt skit som man vet med största sannolikhet hamnar på en soptipp i afrika inom två år.
Jag lever ju inte som jag lär till 100% längre. Jag har själv ersatt min tigersåg med just en Makita då jag hade sönder den gamla jag fick från mina föräldrar. Men vill man hålla nere budgeten så är det en bra utgångspunkt (Tycker jag). En budget cirkelsåg fick mig att vilja skicka den genom fönstret då den inte sågade helt rakt och överhettade konstantMathiasS skrev:Så tänkte jag också, ett tag. Första gången jag insåg att det var galet var när min FERM tigersåg skickades i omloppsbana och ersattes av en Makita 3070 med pendling. Heltplötsligt blev sällanverktyget något som med bravur kunde användas till en massa olika saker och det utan att man var rädd att få sågbladet in i underarmen.
Samma sak har jag åkt på när det gäller en handöverfräs. Det var fan också en Ferm när jag tänker efter. Står fortfarande oanvänd. Men min Dewalt 621 använder jag rätt ofta....
...så din regel har undantag, eller kanske brister, skulle man kunna säga....
Fast egentligen är jag osäker på om den här tråden verkligen hjälper TS så mycket. Frågan var ju, vilka budgetverktyg är bäst? De flesta (inkl. mig själv) svarar på olika sätt att inte köpa budgetverktyg. Jag tycker det är det bästa att köpa begagnat när det inte finns pengar till nya proffsverktyg. Min erfarenhet av min mammas kap och gersåg från Jula är helt OK. Har erfarenhet av Biltemaverktyg som faller ihop när någon tittar på dem. Det är klart att det finns olika kvalitet i lågprissektorn. Är det någon som känner till bra tester?
Husägare
· Södermanland
· 123 inlägg
Jag vill bara nämna Ryobi som ett bra mellanklassmärke.
Köper själv oftast ett billigt alternativt och uppgraderar till kvalitetsverktyg när det pajar. Har sparat åtskilliga 10 kkr på den taktiken. Men tycker ingen av de billiga märkena sticker ut, de är lika dåliga/bra alternativ.
Köper själv oftast ett billigt alternativt och uppgraderar till kvalitetsverktyg när det pajar. Har sparat åtskilliga 10 kkr på den taktiken. Men tycker ingen av de billiga märkena sticker ut, de är lika dåliga/bra alternativ.
Mitt bidrag ontopic blir då: Bauhaus 5års garanti på verktyg är rätt bra. Tex en bilmaskin för 1600spänn med 5års garanti. Oslagbart. Har även köpt bordssågar där (hercules) som fungerade bra i flera år för byggnadssnickeri.En apelsin skrev:Fast egentligen är jag osäker på om den här tråden verkligen hjälper TS så mycket. Frågan var ju, vilka budgetverktyg är bäst? De flesta (inkl. mig själv) svarar på olika sätt att inte köpa budgetverktyg. Jag tycker det är det bästa att köpa begagnat när det inte finns pengar till nya proffsverktyg. Min erfarenhet av min mammas kap och gersåg från Jula är helt OK. Har erfarenhet av Biltemaverktyg som faller ihop när någon tittar på dem. Det är klart att det finns olika kvalitet i lågprissektorn. Är det någon som känner till bra tester?
Julas Meec verkar också ok. Har en elvisp för att blanda bruk och den låter som fan men gör jobbet år ut och år in. Samma sak med en elektrisk mutterdragare som jag tillslut fick ge bort för att bli av med den. Lika vidrig att använda som odödligt, och nog lossade den hjulskruvarna alltid.....
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Min Meec tigersåg skakade sönder i smådelar.Blueline skrev:Jag har, som långa andra, köpt kvalite när det kommer till skruvdragare, multislip (oerhört användbart!), grovdammsugare och lite annat. Dock har jag även varit i träsket med budgetmärken. Kan starkt rekommendera Meec tigersåg, haft ett år och använt mycket mer än vad jag trodde då den är såpass bra!
Har även Julas eget märke på gräsklippare, även den fungerar med bravur till ett väldigt lågt pris.
Dock kan jag inte rekommendera julas sticksåg och cirkelsåg som många andra skriver, cirkelsågen började brinna efter ett par användningar och sticksågen säger sick-sack.
Fridens liljor.
Aldrig mera Meec för min del