A
P paralun skrev:
Jo men jag tycker det är fel att utpeka enbart Apple eftersom alla i industrin sett en eftermarknadsaffär med även service. Sen skyller man på att den här designen vill kunderna ha och det måste tillverkas så här.
Nu är det Apple jag har erfarenhet av, har lite svårt att döma ut tillverkare vars produkter jag aldrig ägt eller försökt reparera. Men dagens Apple är helt omöjliga att laga själv jämfört hur det var för 10 - 15 år sedan.
P paralun skrev:
En sådan enkel sak som att det finns en enkelt öppnad batterilucka för att byta ett dåligt batteri samt att man enkelt kan byta ett glas inkl touchscreen på mobiler.
Gamla bärbara hade ju löst batteri, när det var kasst köpte man ett nytt och satte i, väldigt enkelt och kostade inte så mycket och maskinen var som ny igen. Försök byta batteri på en Mac Book Pro tillverkad efter 2010, det är verkligen inte enkelt.

P paralun skrev:
En sak man lyckats med inom EU är att tvinga Apple att upphöra med sin lightning kontakt så att vanliga USB-C kontakter ska passa.
Och det har ju varit ett enormt motstånd från Apple för att få behålla gamla långsamma usla lightning som de får licensintäkter på varje såld kabel.

P paralun skrev:
Ecodesign kallar då EU det här (som även vi tillhör) och det blir spännande att se om tillverkarna tvingas ändra något?
[länk]
Hoppas att det leder till något positivt, förutom miljöbelastning så är det ju rent slöseri att inte kunna laga en i övrigt fungerande apparat där bara någon liten men väsentlig sak gått sönder.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 6 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
…Fick just liv i min ipad mini 2 från 2012 som funkar fint med alla vanliga appar jag testat. Duger gott att läsa och kolla på film på fortfarande snart 14 år efter inköp. :)
Jag har faktiskt en fullt fungerande iPad 1 som åker med för att titta på film under bussresor till Alperna. Trots iOS5 funkar det finfint att hämta en lokal kopia av köpta filmer från iTunes Store. Även helt nyköpta filmer. Något annat kan man tyvärr inte ha den till. Säkerhetslagren är för gamlai iOS5 för att tillåta trafik med moderna tjänster.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
mnils skrev:
Gamla bärbara hade ju löst batteri, när det var kasst köpte man ett nytt och satte i, väldigt enkelt och kostade inte så mycket och maskinen var som ny igen.
Förvisso var det också så att batteriet hade en klart kortare livslängd än apparaten förr.
Idag är det inte lika enkelt, batterierna har bättre livslängd och apparaterna generellt sett kortare (och då menar jag inte teknisk livslängd, utan att de av olika anledningar blir obsoleta snabbare).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
Men frågan är om inte en hel del teknik börjat komma till den grad, då den inte snabbt blir obsolete?

För mobil t.ex. Så byter jag numera med allt längre intervall. Det är I regel när något går sönder som mobilen byts ut. Inte pga prestandaskäl. Kan man då byta ett dåligt batteri, eller skärm enkelt, så skulle jag livstidsförlänga en mobil ett antal år innan den byttes ut.

Det blir lite som min stationära dator, där böt jag ut nätaggregatet som var närmare 20år för ett tag sedan. Alla andra delar har i olika omgångar ersatts med nyare när de gått sönder, eller blivit otillräckliga, förutom chassit som fortfarande är original från 1999.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Var in på en affär med bla mobiltelefoner och "överhörde" en diskussion mellan säljare och mobil spekulant, säljaren sa att man bör byta batteri i telefonen varannat år.
Aldrig hört förut
Nu var det en beg/renoverad telefon med garanti, men är det nåt dom säger om sånna telefoner för att inte kunden ska komma och klaga på batteritiden efter 1år ?
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Något högst aktuellt just nu är snöplogning. Vem vill ha igensnöade vägar?
John Deere gör fina traktorer med hög komfort och är vanliga bland de som plogar snö.
Vill ni att traktorn står stilla tills John Deere egna servicetekniker har tid att komma till och laga den?
Eller ska ägaren ha rätt att anlita någon lokal servicefirma eller rent av laga den själv?

John Deere tjänar 3-6 ggr mer på service och reparationer än nyförsäljning.
Det ger en indikation på att något inte står riktigt rätt till…och har varit uppe i rätten i USA.


Jag fick bärga bilen till verkstad nyligen. De hade inte reservdelar hemma. De kunde inte ens ta hem den reservdel som de misstänkte orsakat felet eftersom det inte får lämna tillbaka reservdelen om det skulle vara något annat problem. Man vad kostar det om de inte kan göra klart jobbet de påbörjat?
Jag förväntar mig lite mer av en märkesverkstad.
Då är Mekonomen och deras verkstäder bättre, men där kan det vara riktgt dålig kompetens ibland.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B
@nino jag var inne i en bilhall. En äldre dam som skulle sälja sin bil var före mig. Bilen hade gått 3500mil med fullständig servicebok, med årlig service.

Bilhandlaren beklagade sig lite över att en den gått så lite per år, det är ju bra för bilen om delarna rör sig lite...

Man aldrig ska lite på en försäljare. Och klart man inte byter batteri innan det verkligen behövs.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
HogeN HogeN skrev:
lite som logiken att ta en volvo340 till porscheservices och kräva nybil remont
Löjlig konstruktion. Tror inte att några andra kommer med sådana villfarelser.
 
  • Haha
CCPusher
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns ingen rimlig samhällsekonomi i att hålla reservdelar för allt maskin- och elektronikjunk som tillverkas idag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan få samma siffror som det bättre märket till och med bättre siffror. Du kan sminka en gris. Men det är fortfarande en gris.
Blå Biltema är inte samma som blå Bosch. Då är siffrorna de samma kanske bättre på biltema.
Problemet är att många har för höga krav. Nytt är inte samma sak som begagnat proffsmaskin är inte samma billigaste maskin. Röd är inte samma som grön. Bra service är inte samma sak som reservdelar.
Ok vill man missförstå så går det alltid göra det..(för vissa)😂
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Något högst aktuellt just nu är snöplogning. Vem vill ha igensnöade vägar?
John Deere gör fina traktorer med hög komfort och är vanliga bland de som plogar snö.
Vill ni att traktorn står stilla tills John Deere egna servicetekniker har tid att komma till och laga den?
Eller ska ägaren ha rätt att anlita någon lokal servicefirma eller rent av laga den själv?

John Deere tjänar 3-6 ggr mer på service och reparationer än nyförsäljning.
Det ger en indikation på att något inte står riktigt rätt till…och har varit uppe i rätten i USA.


Jag fick bärga bilen till verkstad nyligen. De hade inte reservdelar hemma. De kunde inte ens ta hem den reservdel som de misstänkte orsakat felet eftersom det inte får lämna tillbaka reservdelen om det skulle vara något annat problem. Man vad kostar det om de inte kan göra klart jobbet de påbörjat?
Jag förväntar mig lite mer av en märkesverkstad.
Då är Mekonomen och deras verkstäder bättre, men där kan det vara riktgt dålig kompetens ibland.
Det är ingen hemlighet att bilföretagen tjänar mer på service och verkstadsbesök. än på att sälja bilen. Man hoppas på att folk besöker just deras verkstäder. De vill tjäna pengar.

I Sverige får du serva din bil oavsett verkstad. Om det är samma med traktorer vågar jag inte svara. Reservdelar kanske måste beställas från USA. Men det behöver inte något i tid. Självklart får du göra vad du vill. Men om inte svenska regler gäller så är det dumt.

En verkstad som inte får returnera en vara bör byta leverantör.
 
F frasen_36 skrev:
Ok vill man missförstå så går det alltid göra det..(för vissa)😂
Självklart vissa verkar älska att missuppfatta Troligtvis har de missuppfattat det också
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Självklart vissa verkar älska att missuppfatta Troligtvis har de missuppfattat det också
Ja det förefaller så.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
En verkstad som inte får returnera en vara bör byta leverantör.
El prylar brukar vara svårt.
Bilen slutade ladda 70mil hemifrån och fick tag på en bra verkstad där jag fick låna plats och skruva själv (men en av mekanikerna gjorde det mesta så länge chefen var utom synhåll)
Fick skjuts till en bilel firma för att köpa nytt laddrelä, frågade om jag fick lämna tillbaka om det inte var det som var felet, om du går utanför dörren så får du inte lämna tillbaka 😬
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ingen rimlig samhällsekonomi i att hålla reservdelar för allt maskin- och elektronikjunk som tillverkas idag.
Borde inte reservdelarna vara billiga om maskinen är billig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.