16 636 läst · 185 svar
17k läst
185 svar
Rätt Att Reparera, Right to repair
Nu är det Apple jag har erfarenhet av, har lite svårt att döma ut tillverkare vars produkter jag aldrig ägt eller försökt reparera. Men dagens Apple är helt omöjliga att laga själv jämfört hur det var för 10 - 15 år sedan.P paralun skrev:
Gamla bärbara hade ju löst batteri, när det var kasst köpte man ett nytt och satte i, väldigt enkelt och kostade inte så mycket och maskinen var som ny igen. Försök byta batteri på en Mac Book Pro tillverkad efter 2010, det är verkligen inte enkelt.P paralun skrev:
Och det har ju varit ett enormt motstånd från Apple för att få behålla gamla långsamma usla lightning som de får licensintäkter på varje såld kabel.P paralun skrev:
Hoppas att det leder till något positivt, förutom miljöbelastning så är det ju rent slöseri att inte kunna laga en i övrigt fungerande apparat där bara någon liten men väsentlig sak gått sönder.P paralun skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 657 inlägg
Jag har faktiskt en fullt fungerande iPad 1 som åker med för att titta på film under bussresor till Alperna. Trots iOS5 funkar det finfint att hämta en lokal kopia av köpta filmer från iTunes Store. Även helt nyköpta filmer. Något annat kan man tyvärr inte ha den till. Säkerhetslagren är för gamlai iOS5 för att tillåta trafik med moderna tjänster.Niclas Gustafsson skrev:
Förvisso var det också så att batteriet hade en klart kortare livslängd än apparaten förr.mnils skrev:
Idag är det inte lika enkelt, batterierna har bättre livslängd och apparaterna generellt sett kortare (och då menar jag inte teknisk livslängd, utan att de av olika anledningar blir obsoleta snabbare).
Men frågan är om inte en hel del teknik börjat komma till den grad, då den inte snabbt blir obsolete?
För mobil t.ex. Så byter jag numera med allt längre intervall. Det är I regel när något går sönder som mobilen byts ut. Inte pga prestandaskäl. Kan man då byta ett dåligt batteri, eller skärm enkelt, så skulle jag livstidsförlänga en mobil ett antal år innan den byttes ut.
Det blir lite som min stationära dator, där böt jag ut nätaggregatet som var närmare 20år för ett tag sedan. Alla andra delar har i olika omgångar ersatts med nyare när de gått sönder, eller blivit otillräckliga, förutom chassit som fortfarande är original från 1999.
För mobil t.ex. Så byter jag numera med allt längre intervall. Det är I regel när något går sönder som mobilen byts ut. Inte pga prestandaskäl. Kan man då byta ett dåligt batteri, eller skärm enkelt, så skulle jag livstidsförlänga en mobil ett antal år innan den byttes ut.
Det blir lite som min stationära dator, där böt jag ut nätaggregatet som var närmare 20år för ett tag sedan. Alla andra delar har i olika omgångar ersatts med nyare när de gått sönder, eller blivit otillräckliga, förutom chassit som fortfarande är original från 1999.
Var in på en affär med bla mobiltelefoner och "överhörde" en diskussion mellan säljare och mobil spekulant, säljaren sa att man bör byta batteri i telefonen varannat år.
Aldrig hört förut
Nu var det en beg/renoverad telefon med garanti, men är det nåt dom säger om sånna telefoner för att inte kunden ska komma och klaga på batteritiden efter 1år ?
Aldrig hört förut
Nu var det en beg/renoverad telefon med garanti, men är det nåt dom säger om sånna telefoner för att inte kunden ska komma och klaga på batteritiden efter 1år ?
Något högst aktuellt just nu är snöplogning. Vem vill ha igensnöade vägar?
John Deere gör fina traktorer med hög komfort och är vanliga bland de som plogar snö.
Vill ni att traktorn står stilla tills John Deere egna servicetekniker har tid att komma till och laga den?
Eller ska ägaren ha rätt att anlita någon lokal servicefirma eller rent av laga den själv?
John Deere tjänar 3-6 ggr mer på service och reparationer än nyförsäljning.
Det ger en indikation på att något inte står riktigt rätt till…och har varit uppe i rätten i USA.
Jag fick bärga bilen till verkstad nyligen. De hade inte reservdelar hemma. De kunde inte ens ta hem den reservdel som de misstänkte orsakat felet eftersom det inte får lämna tillbaka reservdelen om det skulle vara något annat problem. Man vad kostar det om de inte kan göra klart jobbet de påbörjat?
Jag förväntar mig lite mer av en märkesverkstad.
Då är Mekonomen och deras verkstäder bättre, men där kan det vara riktgt dålig kompetens ibland.
John Deere gör fina traktorer med hög komfort och är vanliga bland de som plogar snö.
Vill ni att traktorn står stilla tills John Deere egna servicetekniker har tid att komma till och laga den?
Eller ska ägaren ha rätt att anlita någon lokal servicefirma eller rent av laga den själv?
John Deere tjänar 3-6 ggr mer på service och reparationer än nyförsäljning.
Det ger en indikation på att något inte står riktigt rätt till…och har varit uppe i rätten i USA.
Jag fick bärga bilen till verkstad nyligen. De hade inte reservdelar hemma. De kunde inte ens ta hem den reservdel som de misstänkte orsakat felet eftersom det inte får lämna tillbaka reservdelen om det skulle vara något annat problem. Man vad kostar det om de inte kan göra klart jobbet de påbörjat?
Jag förväntar mig lite mer av en märkesverkstad.
Då är Mekonomen och deras verkstäder bättre, men där kan det vara riktgt dålig kompetens ibland.
@nino jag var inne i en bilhall. En äldre dam som skulle sälja sin bil var före mig. Bilen hade gått 3500mil med fullständig servicebok, med årlig service.
Bilhandlaren beklagade sig lite över att en den gått så lite per år, det är ju bra för bilen om delarna rör sig lite...
Man aldrig ska lite på en försäljare. Och klart man inte byter batteri innan det verkligen behövs.
Bilhandlaren beklagade sig lite över att en den gått så lite per år, det är ju bra för bilen om delarna rör sig lite...
Man aldrig ska lite på en försäljare. Och klart man inte byter batteri innan det verkligen behövs.
Ok vill man missförstå så går det alltid göra det..(för vissa)😂Bananskalare skrev:Du kan få samma siffror som det bättre märket till och med bättre siffror. Du kan sminka en gris. Men det är fortfarande en gris.
Blå Biltema är inte samma som blå Bosch. Då är siffrorna de samma kanske bättre på biltema.
Problemet är att många har för höga krav. Nytt är inte samma sak som begagnat proffsmaskin är inte samma billigaste maskin. Röd är inte samma som grön. Bra service är inte samma sak som reservdelar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är ingen hemlighet att bilföretagen tjänar mer på service och verkstadsbesök. än på att sälja bilen. Man hoppas på att folk besöker just deras verkstäder. De vill tjäna pengar.blackarrow skrev:Något högst aktuellt just nu är snöplogning. Vem vill ha igensnöade vägar?
John Deere gör fina traktorer med hög komfort och är vanliga bland de som plogar snö.
Vill ni att traktorn står stilla tills John Deere egna servicetekniker har tid att komma till och laga den?
Eller ska ägaren ha rätt att anlita någon lokal servicefirma eller rent av laga den själv?
John Deere tjänar 3-6 ggr mer på service och reparationer än nyförsäljning.
Det ger en indikation på att något inte står riktigt rätt till…och har varit uppe i rätten i USA.
Jag fick bärga bilen till verkstad nyligen. De hade inte reservdelar hemma. De kunde inte ens ta hem den reservdel som de misstänkte orsakat felet eftersom det inte får lämna tillbaka reservdelen om det skulle vara något annat problem. Man vad kostar det om de inte kan göra klart jobbet de påbörjat?
Jag förväntar mig lite mer av en märkesverkstad.
Då är Mekonomen och deras verkstäder bättre, men där kan det vara riktgt dålig kompetens ibland.
I Sverige får du serva din bil oavsett verkstad. Om det är samma med traktorer vågar jag inte svara. Reservdelar kanske måste beställas från USA. Men det behöver inte något i tid. Självklart får du göra vad du vill. Men om inte svenska regler gäller så är det dumt.
En verkstad som inte får returnera en vara bör byta leverantör.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
El prylar brukar vara svårt.Bananskalare skrev:
Bilen slutade ladda 70mil hemifrån och fick tag på en bra verkstad där jag fick låna plats och skruva själv (men en av mekanikerna gjorde det mesta så länge chefen var utom synhåll)
Fick skjuts till en bilel firma för att köpa nytt laddrelä, frågade om jag fick lämna tillbaka om det inte var det som var felet, om du går utanför dörren så får du inte lämna tillbaka 😬