13th Marine 13th Marine skrev:
Pumpen i vår Miele diskmaskin började låta illa, visade sig vara impellern som delat sig i sina två delar.
[bild]

Plastgrej som skulle kunna kosta någon hundralapp som reservdel, men nu satt den fastgjuten och man var tvungen att köpa inkl motor och värmare, pris 7300kr...

Jag köpte en ny diskmaskin istället...
Japp, ny diskmaskin, det var ju det dom ville.
 
I Ivlabo skrev:
Japp, ny diskmaskin, det var ju det dom ville.
Det blev inte en Miele 😉
 
Bosch både diy och proffs har ett bra utbud av reservdelar man enkelt kan beställa online. Det är inte alla proffsmaskiner som kan skryta om den servicen.
 
  • Gilla
mrVoodoo och 3 till
  • Laddar…
När det gäller mieles proffsmaskiner
Så vet jag inte om jag är övertygad om att deras maskiner är så bra egentligen. Inte deras diskmaskiner
Sen kunde de ta tag innan de dök upp å kunde laga maskinen. Oftast hade de rätt reservdel med sig. De ringde aldrig innan. där emot Electrolux tvättmaskiner som fanns där tuffade på mycket bättre! Samt snabbare service.
Tysk kvalitet i all är men postgången mellan Tyskland och Sverige är väldigt seg. För inte kan det vara det tyska lagret?😉
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bosch både diy och proffs har ett bra utbud av reservdelar man enkelt kan beställa online. Det är inte alla proffsmaskiner som kan skryta om den servicen.
Ja, det är faktiskt underbart med Bosch, det finns olika anledningar att jag kör i princip uteslutande Bosch bland mina verktyg och maskiner, men tillgången på reservdelar är den enskilt största anledningen. Vare sig det är som privatperson eller företag så kan jag snabbt och enkelt få upp sprängskisserna och beställa de delar jag behöver, och det är verkligen varenda pinal i maskinerna. Någon enstaka gång har det varit något som inte går att få tag på men oftast är det inga problem att beställa allt från lager, reglage och t.o.m nya dekaler till en 20-30 år gammal maskin, vilket är otroligt bra service i mina ögon. Priserna är dessutom väldigt humana, frakten likaså.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Min klyvsåg vill inte starta längre... Det är en Bosch så jag är inte orolig.
Problemet jag har är vilken del som ska bytas. Det är en såg från deras diy sortiment! Bra anledning att köpa deras verktyg
 
blackarrow blackarrow skrev:
Tycker det är dags för en tråd om rätten att få köpa reservdelar och reparera berktyg, maskiner och fordon.
EU går ju i rakt motsat riktning när man vill skrota fordom ”som är för dyra” att reparera och att EU regler skall låta staten förverka äganderätten till din egendom — bilen.

Har tidigare skrivit om min slipmaskin där man inte kunde köpa ny kardborreplatta för slippappren till modellen med fyrkantiga plattan, men det gick bra att köpa till modellen med runda slippapper.
Logik? Den runda sämre så det var mer lönsamt att ha den som reservdel?

Att inte lagerföra reservdelar i butik har jag förståelse för, men att inte kunna ta hem vid behov?
Kanske Jula skulle införa en skyllt
Tokbilligt — inga reservdelar eller garantireparationer!

Slit och släng…

Svenska bilägare kan tvingas göra sig av med sina fordon
[länk]

Själva äganderätten skall förverkas om inte EUs krav på bilen uppfylles, vilket kan bli ett mot många veteranbilar.




😳 👎


Det är väl Äpple-produkter som utmärkt sig med att hårt begränsa möjligheten att reparera och inte tillhandahålla reservdelar.

Men det gäller de flesta produkter idag.

Jag försökte köpa en slitagedel till en Braun rakapparat för många år sedan. Man fick köpa motor och elektronik modul isf förslitningsdelen som borde kostat några tior i TK, max. Då är det mest förslitningsdelar som batteri och ”blad” kvar dvs dålig lönsamhet i att reparera…

Men ge inte upp… I helt motsatt riktning…


Unlocking consumer freedom: EU Parliament votes yes to right to repair

[länk]


[länk]
Repair cost game
[länk]
Det där låter ju helt vansinnigt. En märkesverkstad kan knappt reparera någonting alls på min bil utan att kostnaderna överskrider bilens marknadsvärde man när jag gör det mesta själv och anlitar en fri verkstad för vissa delprojekt går det att reparera mycket.
Alternativet till att köra med en sådan billig bil är att tvingas klara mig utan bil och därmed också utan förtjänstarbete...... så försöker de ta den får de ta den med våld.

Samma sak gäller traktorn från 1971. Utan den måste ved och virke släpas ur skogen med handkraft och då finns det ingen tid för förtjänstarbete. En ny traktor för 100000 euro blir aldrig ekonomiskt lönsam på vårt lilla skogsbruk och på de något total timmar i året som den går på förtjänst på byggen. Utan traktorhjälp på byggen blir det många lyft i 200-kilosklassen som måste klaras av för hand och därmed många och långa sjukskrivningar för ryggproblem. Eller mycket arbetslöshet för att jag tvingas tacka nej till projekt.
Vill de ta traktorn får de ta den med våld.
Jag meddelar härmed att jag hellre kan sitta i buren för att ha dräpt en tjänsteman eller tjugo med yxa som gå hemma arbetslös utan värme i huset i evighet eller på nytt bli sängpatient i 10 år med sönderlyft rygg. Valet är enkelt för mig.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Samma sak gäller traktorn från 1971.
Det lär dröja innan de ger sig på traktorn. Det verkar finnas en enighet bland EU:s politiker att man inte muckar med lantbruket. Personbilar däremot, är av tradition fritt villebråd. Det har ju sedan länge varit så att bilägande är lite på nåder - definitivt inte en grundläggande rättighet, och nu är det många som är sugna på att dra i den svångremmen ytterligare.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det lär dröja innan de ger sig på traktorn. Det verkar finnas en enighet bland EU:s politiker att man inte muckar med lantbruket. Personbilar däremot, är av tradition fritt villebråd. Det har ju sedan länge varit så att bilägande är lite på nåder - definitivt inte en grundläggande rättighet, och nu är det många som är sugna på att dra i den svångremmen ytterligare.
Min framtidsspaning är att politikerna kommer att diskutera nån form av skattelättnader för leasing av elbilar när de rödgröna upptäcker att alla inte kan skrota bilen och köpa busskort. Förslaget att få buskort som ersättning för fosilskrotet har ju redan varit upp som förslag från de gröna.

Ungefär som några år efter bolånebankkrisen då nån minister föreslog att staten skulle stå för kontantinsatsen för de som inte fick lån i banken för sin först bostad(srätt).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Min framtidsspaning är att politikerna kommer att diskutera nån form av skattelättnader för leasing av elbilar när de rödgröna upptäcker att alla inte kan skrota bilen och köpa busskort. Förslaget att få buskort som ersättning för fosilskrotet har ju redan varit upp som förslag från de gröna.

Ungefär som några år efter bolånebankkrisen då nån minister föreslog att staten skulle stå för kontantinsatsen för de som inte fick lån i banken för sin först bostad(srätt).
Man har haft.subventioner på elbilar
Nuvarande regering tog
 
Tycker det borde vara olagligt att tillverka saker utan att planera för deras reparationer. Man borde ange förväntad livslängd och reservdelar vid köpet.

Tyckte min samsung S10 hade kasst batteri. Bytte för 1000 kr (vattentäthet kan därefter inte garanteras).
Sen tappade jag den olyckligt i ett cykelställ så att skärmen la av. Gick till fånfixaren som sa att han visst kunde byta skärmen för 2500 kr, men telefonen är tillverkad så att baksidan går sönder om man byter skärm. 4500 kr totalt, för en 3 år gammal mobil. Jag gav upp och köpte en ny...
 
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
Något som hör mer till ämnet är att nuvarande regeringen tog bort subventionen (den låga momsen) på många reparationstjänster. Det är något som istället borde införas på bred front.istället för att motverkas.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man har haft.subventioner på elbilar
Nuvarande regering tog
Jo, fast dom glömde ta bort malus när dom tog bort elbilsbonusen.
Elbils Bonus Malus var ju en slags omfördelning av bilskatten.
Kvar blev dock Malus — straffskatten på fossilbilarna.
Bättre hade väl varit att ta bort Bonus-Malus stegvis.
Tex Halverat bonus och halverat Malus om man inte klarade av att ta bort båda samtidigt.
Skattetrycket skulle ju vara oförändrat.

Elbilsbonusen har inte hjälpt många ensamma 2-3-barns mödrar att införskaffa elbil för att köra barnen till dagis ta sig till sitt vårdjobb.
För en familj i Stockholm där båda tjänar 40’ i månaden är väl inte elbilsbonusen längre avgörande för att de ska ha råd att köpa miljövänlig bil.

Det finns många som valt ett lite lägre tempo, billigare boende utanför städerna.
När och hur får de råd att skaffa elbil?

Kommer det att bli en fungerande begagnadmarknad med tex Teslor där mindre oberoende verkstäder eller privatpersoner reparerar Teslor?
Eller kommer de att hålla ett högt pris tills batteriet pajar och ägaren sitter där med Svarte Petter…?

Såg att Tesla söker en lobbyist för att påverka myndigheterna i Norden. Så lägligt…
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad elbilar har med R2R att göra.
Men Bonus Malus var för att få fler som köper en ny bil att välja en elbil, ju fler som köper nya elbilar desto fler begagnade kommer finnas om ett par år.

Tesla söker en lobbyist för att de inte gillar facken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ops, är det jag som får ta tråden att spåra ur…?
Men hur är det med rätten att får tillgång till reservdelar och verkstadshandböcker för Tesla?

Tesla anmäls av verkstäder – sägs vägra sälja reservdelar
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-anmals-av-verkstader-sags-vagra-salja-reservdelar
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har lämnat in en anmälan mot Northern EMEA (Tesla). SFVF menar att Tesla bryter mot "Lag (2008:584) om gruppundantag för vertikala konkurrensbegränsande avtal inom motorfordonssektorn."

Fast det var en artikel från 2020. Hur gick det?
Kollade ju att länkarmarna bak som spricker och ramlar isär finns att köpa.
De var faktiskt inte speciellt dyra heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.