Claes Sörmland
blackarrow blackarrow skrev:
Borde inte reservdelarna vara billiga om maskinen är billig?
Tänker att produktionen inte är kostnaden utan lagerhållningen över tid. D v s att katalogisera alla reservdelar från producenten i Kina, få dem levererade, hålla dem i lager och tillhandahålla dem med ett IT-system under 15 år. Och sen kanske max 1-2% av delarna någonsin efterfrågas så resten får slängas. Låter som ren förlustverksamhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Borde inte reservdelarna vara billiga om maskinen är billig?
Det är dags för en snabbkurs i prissättning. Du säljer varor med minusmarginal Förhoppningen är att du ska handla mer.
Om vi nu tittar lite närmare på Jula och Biltema. Biltema är en lågpris kedja. För att kunna hålla låga priser så syns det på marginalen. Jula har lite blandade priser. Men jag misstänker att de pressar priserna på sina emv maskiner Det innebär en låg marginal. Du köper varan billigt och butiken tjänar inte speciellt mycket. Så bara för att man säljer Maskinen billigt innebär det inte att reservdelarna skulle bli billiga.
Sen kan man ställa frågan hur många som är intresserade av att lägga it massa pengar på något som knappt kostar något..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att produktionen inte är kostnaden utan lagerhållningen över tid. D v s att katalogisera alla reservdelar från producenten i Kina, få dem levererade, hålla dem i lager och tillhandahålla dem med ett IT-system under 15 år. Och sen kanske max 1-2% av delarna någonsin efterfrågas så resten får slängas. Låter som ren förlustverksamhet.
Jag tänker att om reservdelen faktiskt skulle finnas och inte kostar så mycket blir det ofta ändå dyrt att få maskinen reparerad.
Det är den stora skillnaden i arbetskostnad ”produktionsländer” och ”konsumtionsländer” som ändå gör det olönsamt att reparera.

Billigare saker som skruvdragare (från Biltema?) eller ÄppleTV får man väl räkna med att de inte går eller inte är ekonomiskt att laga.

Hur dyr behöver en vara vara för att det ska vara lönsamt att underhålla och reparera den?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är ingen hemlighet att bilföretagen tjänar mer på service och verkstadsbesök. än på att sälja bilen. Man hoppas på att folk besöker just deras verkstäder. De vill tjäna pengar.
Ett tips. Håll dej undan från bilmärkena som har dyra verkstandskostnader.
Biltillverkarna är nog högst medvetna om att det är dyrt att serva deras bilar.
Det syns i serviceplanerna och varför skulle de införa longlifeoljor om det kan få byta olja oftare och tjäna mer pengar?

Det är också skillnad på reservdelar för normalt slitage och reservdelar som behövs för att delarna eller märket håller dålig kvalité.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Sverige får du serva din bil oavsett verkstad. Om det är samma med traktorer vågar jag inte svara. Reservdelar kanske måste beställas från USA. Men det behöver inte något i tid. Självklart får du göra vad du vill. Men om inte svenska regler gäller så är det dumt.
Det är oftast opraktiskt att köra en traktor till verkstad och om den måste till verkstad går den nog inte att köra.
Det kan komma en servicefordon med gröna män, med kunskaper vanligt folk inte besitter och specialutrustning .
Den gröna traktorn var bara ett exempel eftersom märket figurerat i rättsfall i USA.

Behöver det inte ta tid att få hit reservdelar från USA?
Tar de hit reservdelarna med hjälp av Skottey?

En verkstad som inte får returnera en vara bör byta leverantör.
Om (märkes)verkstaden inte monterar originaldelar kan det bli problem med garantier på bilen i framtiden.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är dags för en snabbkurs i prissättning. Du säljer varor med minusmarginal Förhoppningen är att du ska handla mer.
Om vi nu tittar lite närmare på Jula och Biltema. Biltema är en lågpris kedja. För att kunna hålla låga priser så syns det på marginalen. Jula har lite blandade priser. Men jag misstänker att de pressar priserna på sina emv maskiner Det innebär en låg marginal. Du köper varan billigt och butiken tjänar inte speciellt mycket. Så bara för att man säljer Maskinen billigt innebär det inte att reservdelarna skulle bli billiga.
Sen kan man ställa frågan hur många som är intresserade av att lägga it massa pengar på något som knappt kostar något..
Jag känner till lockvaror / lockpriser.
Det handlar inte bara om billiga maskiner, skruvdragare eller andra verktyg på Biltema eller Jula.
Öppna ögonen och kika lite vidare.

Det är olika problem beroende på produkt och prisklass.

Den här tråden handlar inte om att det saknas reservdelar till en 200 kronors slipmaskin på Biltema.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Angående svårservade laptops och mobiler... Det största problemet är att "alla" efterfrågar mer och mer prestanda i samma eller mindre formfaktor som tidigare.

Då blir det mycket delar som tejpas och limmas i stället för att skruvas. Skruvarna får inte plats.
Fasttejpade batterier och ingen batterilucka. Luckan och tätningen tar för mycket plats.
Då får man fastlödda minnesmoduler och SSDs på sin lapttop.

Vill man ha en laptop där man kan byta ut delar får man låta bli att köpa en ultra-slim och gå upp en storlek.
På telefonsidan är det nog bara FairPhone som gäller om det ska vara enkelt att byta delar.

Har för mig att det snart blir obligatoriskt att det ska gå att byta batteri i hemelektronik. Ett steg i rätt riktning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ett tips. Håll dej undan från bilmärkena som har dyra verkstandskostnader.
Biltillverkarna är nog högst medvetna om att det är dyrt att serva deras bilar.
Det syns i serviceplanerna och varför skulle de införa longlifeoljor om det kan få byta olja oftare och tjäna mer pengar?

Det är också skillnad på reservdelar för normalt slitage och reservdelar som behövs för att delarna eller märket håller dålig kvalité.


Det är oftast opraktiskt att köra en traktor till verkstad och om( den måste till verkstad går den nog inte att köra.
Det kan komma en servicefordon med gröna män, med kunskaper vanligt folk inte besitter och specialutrustning .
Den gröna traktorn var bara ett exempel eftersom märket figurerat i rättsfall i USA.

Behöver det inte ta tid att få hit reservdelar från USA?
Tar de hit reservdelarna med hjälp av Skottey?


Om (märkes)verkstaden inte monterar originaldelar kan det bli problem med garantier på bilen i framtiden.


Jag känner till lockvaror / lockpriser.
Det handlar inte bara om billiga maskiner, skruvdragare eller andra verktyg på Biltema eller Jula.
Öppna ögonen och kika lite vidare.

Det är olika problem beroende på produkt och prisklass.

Den här tråden handlar inte om att det saknas reservdelar till en 200 kronors slipmaskin på Biltema.
Visst är service priserna viktiga!
Men oftast inget man bryr sig ! Jag är dålig på det. Men jag leasar bilen och bakar in service kostnaden i den totala summan. Vips så vart det gratis.... Eller inte.. Man bara inte ser kostnaden

Frakten från Usa kan vara snabb jag lagt ordern em svensk tid

Bosch är bra med reservdelar
hittas enkelt på hemsidan
 
TRJBerg
För vissa apparater kan lösningen med reservdelar vara att leta begagnade sådana på t ex Blocket. Ju äldre apparater desto billigare.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Låter som ett utmärkt sätt att få köpa en dyrare till sig själv!

Personligen skulle jag behöva en eller två extra skärmar till varje ny telefon.

De har en tendens att spricka nästan direkt och även om jag skulle vilja så kan jag inte beskylla lillgrabben för det...
Köp inte en telefon som har ett chassi av plast de böjer sig och skärmen spricker. Se alltid till att telefonen har ett rejält chassi i metall.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan fylla på med lite andra saker:

Undviker Ryobi efter denna tråd:
[länk]
De anser att ett drivhjul är en slitdel, så det går inte på garantin, men de har inte heller delen som reservdel...

Valde att som senaste telefon köpa en Fairphone 4 där alla delar finns som reservdelar och är lättbytta: [länk]
Jag brukar avverka minst en display per telefon och luren innan dess var en Samsung A51 som inte alls var gjord för att byta skärm på.
Oavsett märke och modell på telefonen så lär det finnas skyddsglas och plånboksfodral för ett par hundringar totalt. För 10 år sedan spräckte jag displayen på min då sprillans nya telefon. Ingen telefon har varit utan skydd sen dess och displyerna har aldrig spruckit trots många incidenter.
 
P Processengine skrev:
Oavsett märke och modell på telefonen så lär det finnas skyddsglas och plånboksfodral för ett par hundringar totalt. För 10 år sedan spräckte jag displayen på min då sprillans nya telefon. Ingen telefon har varit utan skydd sen dess och displyerna har aldrig spruckit trots många incidenter.
Min erfarenhet är Till välvda displayer är oftast skyddsglasen bara stora nog att täcka den plana delen.
Skulle du få tag på ett välvt skyddsglas så är risken stor att den inte passar exakt rätt, eller att du inte får på den exakt rätt, vilket gör att det spricker väldigt lätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Köp ingenting utan att kolla om sprängskiss och reservdelslista med artikelnummer finns med, alternativt att samma data finns på tillverkarens hemsida.
Googla på några av reservdelsnumren och säkra att det finns ställen där man kan köpa delarna. Kolla priset på diverse delar och gör en rimlighetsbedömning. Vissa tillverkare har försäljning av delar direkt på deras hemsida.

Tänk om alla orkade lägga dessa tio minuter före köp av saker som ska hålla länge (vitvaror, kvalitetselverktyg mm).

Även om du inte är en sån som reparerar själv så innebär ju "fel svar" på ovanstående frågor att ingen annan heller kommer att reparera den åt dig mot betalning!

Tänk om EU skulle kräva sprängskiss med prissatt reservdelslista till konsument på ett antal produktkategorier. Man kan börja med vitvaror.
 
  • Älska
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:

Tänk om EU skulle kräva sprängskiss med prissatt reservdelslista till konsument på ett antal produktkategorier. Man kan börja med vitvaror.
Vi har ju lyxen med @electroluxaren här på Byggahus. Mången vitvara har bevarats med hans hjälp. ❤️
 
  • Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycke E Kafeman's inlägg i denna tråd på elektronikforumet passar bra in i denna tråd ang produkter som uppenbart inte är ämnade att repareras.
[länk]
Det tycks inte gå att läsa inlägget alls utan att vara medlem.
Så för de som inte har login på Elektronikforumet så kan jag lite kort berätta vad inlägget handlar om.

Lite specifikt en lödkolv med maffig LCD som visar temperatur som inte stämmer med temperaturen på lödspetsen.
En recension av produkten av någon some inte ens kan löda, och som tycker produkten fungerar bra.

Och allmänt om Lidls lockvaror, om Parkside.
Är Parkside ett varumärke eller bara en EMV från någon lågprisleverantör där Lidl bestämt namn och färg som de inte ”behöver” hålla med reservdelar…

Litet men centralt citat från ett långt inlägg
Generalimportör som tar hem lödpennan från Kina till Europas finns i Tyskland.
När lödpennan säljs till Lidl heter den Parkside och när lödpennan säljs genom Aldi så heter den Workzone.
Den har förekommit under namn som Basetech/Rothenberger industrial/Meec Tools.
HBM Professional heter denna lödpennan: [länk] ... ship_to=18
Den kostar där 325 kr.

Dessa lödpennor är tillverkade av Hangzhou Frankever Electronic Co. Ltd. De tillverkar allt möjligt från nyckelringar till dammsugare på beställning och man kan som kund beställa vilken kvalitet relativt vilket pris man vill ha.
I detta fallet vill man ha sämsta möjliga kvalitet där även funktionskontroll innan grejerna säljs har bantats bort. Det finns en ekonomisk tanke med detta
Man slipper då hålla med reservdelar och allt som det medför, logistik, reparationsverkstäder mm.
I stället har man så lågt inköpspris att om som kund hävdar garantin får du en helt ny lödpenna och den gamla slängs.
Du kan få ny flera gånger på garanti och det är fortfarande en lönsam affär för alla utom den som köpt en dålig lödstation och som till slut tröttnar och inser att byte är inte lönt, det är fortfarande lågkvalitet.
Det är skevt att skylla kineser för låg kvalitet, när det är den tyska importören som uttryckligen efterfrågar att få köpa något som är bottenskrap.
Mycket av kvalitetslödpennorna tillverkas just i Kina men då är priset lite högre än 20 kr som är ungefär vad tillverkaren får för en Parkside lödstation.
===

Jag har ett supportärende hos Lidl från hösten förra året. De bad om ursäkt för att svaret dröjde redan när de skapade ärendenumret.
Än har de inte svarat, men de tycks trots allt ha ett ärendesystem för support.
 
  • Gilla
  • Wow
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
DeWalts "dyraste" gröna laser (se bild) - finns inga reservdelar. De på serviceverkstaden frågade om de "skulle sätta in begagnade komponenter, OM det låg några på hyllan"...

Sista gången en DeWalt.

Mvh
 
  • En rotationslaser för konstruktion med gult och svart hölje, silverfärgade komponenter och skyddsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.