16 636 läst · 185 svar
17k läst
185 svar
Rätt Att Reparera, Right to repair
Och detta ofog med att klistra ihop allting så att det är i princip omöjligt att ta sig in. Gamla iPhone var enkla att laga två skruvar i botten och sedan kunde man lyfta av skärmen och arbeta sig vidare.B BSOD skrev:
Deras moderna laptops är urusla, fastlimmat batteri som blir till en ballong efter några år och har ihjäl touch paden. Fastlödd SSD så det inte går att uppgradera eller flytta disken till en ny maskin om den gamla havererar. Och flera år av helt oanvändbara tangentbord.
Jag kommer inte lägga en krona till på Apple produkter, de har blivit alldeles för dåliga sedan Steve Jobs gick bort. Frågan är bara vad som är bättre?
Det är precis detta "right to repair" handlar om i USA. Att tillverkarna inte skall få monopolisera eftermarknaden, dvs. att produkten skall kunna repareras av utomstående.M mrsnhp skrev:
Det handlar om tillgång till reservdelar, dokumentation, avtalsvillkor och aktiva "skydd" mot tredjepartsreparationer.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 657 inlägg
Kullager i nyare hushållsmaskiner och installationer är en grej jag har blivit besviken på många gånger senaste åren. De ”går inte att byta” och du måste byta hela produkten. Ofta går det ju att ge sig fan på det och byta ändå och skita i garantier. Står man där med en ovärderlig produkt som inte säljs längre, men som har garanti, blir ju resultatet att du har pengar tillbaka i näven men ingen produkt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du kan få samma siffror som det bättre märket till och med bättre siffror. Du kan sminka en gris. Men det är fortfarande en gris.F frasen_36 skrev:
Blå Biltema är inte samma som blå Bosch. Då är siffrorna de samma kanske bättre på biltema.
Problemet är att många har för höga krav. Nytt är inte samma sak som begagnat proffsmaskin är inte samma billigaste maskin. Röd är inte samma som grön. Bra service är inte samma sak som reservdelar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
som med service på bilar?C cpalm skrev:
Nu får du serva den var du vill eu lyckades
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
När det gäller right to repair rekommenderar jag Louis rossman på youtube, driver ursprungligen en reperationsfirma för Appleprodukter, han beskriver både designmisstag av Apple som följer med i flera generationer produkter, samt hur Apple beställt specialverisoner av chip bara för att ingen annan ska kunna laga.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Annars kan man köpa en billig android. Då slipper man känna som lurad på reparationer.
Är nog att rekommendera för de som krossat mer än en display.
Är nog att rekommendera för de som krossat mer än en display.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Så kan man också resonera, jag tycker att vi behöver sluta med slit och släng och att det är viktigt att vi saker håller längre och vi därmed behöver kunna laga dem.
Tyvärr finns inte Laptopens motsvarighet till Fairphone, Framework i Sverige än, var inne på att köpa en sådan, men blev till slut en begagnad HP Elitebook för att de ska ha hyfsat med reservdelar vid behov.
Egentligen hade det räckt med att kunna laga HDMI-porten på min förra laptop.
Tyvärr finns inte Laptopens motsvarighet till Fairphone, Framework i Sverige än, var inne på att köpa en sådan, men blev till slut en begagnad HP Elitebook för att de ska ha hyfsat med reservdelar vid behov.
Egentligen hade det räckt med att kunna laga HDMI-porten på min förra laptop.
Jo men jag tycker det är fel att utpeka enbart Apple eftersom alla i industrin sett en eftermarknadsaffär med även service. Sen skyller man på att den här designen vill kunderna ha och det måste tillverkas så här.mnils skrev:Och detta ofog med att klistra ihop allting så att det är i princip omöjligt att ta sig in. Gamla iPhone var enkla att laga två skruvar i botten och sedan kunde man lyfta av skärmen och arbeta sig vidare.
Deras moderna laptops är urusla, fastlimmat batteri som blir till en ballong efter några år och har ihjäl touch paden. Fastlödd SSD så det inte går att uppgradera eller flytta disken till en ny maskin om den gamla havererar. Och flera år av helt oanvändbara tangentbord.
En sådan enkel sak som att det finns en enkelt öppnad batterilucka för att byta ett dåligt batteri samt att man enkelt kan byta ett glas inkl touchscreen på mobiler.
En sak man lyckats med inom EU är att tvinga Apple att upphöra med sin lightning kontakt så att vanliga USB-C kontakter ska passa.
Ecodesign kallar då EU det här (som även vi tillhör) och det blir spännande att se om tillverkarna tvingas ändra något?
https://www.euractiv.com/section/ci...to-make-eu-products-greener-easier-to-repair/
När man säger svårt/omöjligt att reparera tänker jag på de tre Electrolux skaftdammsugare som vi har haft och fått kassera när det laddningsbara batteriet slutade att ladda. Det gick helt enkelt inte att byta batteri på dem.
Jämför det med iphone där jag på tidigare modeller till och med har bytt batteri själv (efter att garantin ändå hade gått ut). Min förra lämnade jag in hos Teknikmagasinet för batteribyte.
Jämför det med iphone där jag på tidigare modeller till och med har bytt batteri själv (efter att garantin ändå hade gått ut). Min förra lämnade jag in hos Teknikmagasinet för batteribyte.
Det kommer nog att funka fint på arm med så småningom. Helt övertygad. Nån måste bara orka koda om. Tar tid när det är volontär arbetskraft som gör jobbet.Johan Gunverth skrev:Apple är rätt noga med att reparationer görs korrekt. Du får välja på rätt gjort med rätt delar för en dyrare peng eller hyfsat billigt och bra med andra delar.
I övrigt kan du köra senaste macOS på i princip alla maskiner från 2007 och framåt, med några enstaka undantag. Minst 4GB och SSD är dock ett krav. Morsan kör Sonoma på sin Macbook från 2008 och det fungerar bra för henne. Har hjälpt ett otal vänner och bekanta att hålla liv i äldre Macar. Det börjar dock närma sig ett slut på detta ”hack” i och med att Apple inte kör Intel längre.
[länk]
Man tycker ju att rätt väg att gå vore för EU att tvinga den här typen av kompabilitet: att möjliggöra för tredjepart att utveckla den här typen av verktyg utan ”hack”. Gäller såväl apple som samsung och resten. Alla gör likadant. Förbannat jobbigt. Bråkat med en samsung tv i 8 år nu. Mjukvaran är fullständigt värdelös och går inte att uppdatera utan att riskera att bricka den. Kör google tv istället bara. Men lite surt ändå. Samma gäller bilen. Citroen från 2014. Värdelöst gränssnitt med buggar och lagg. Stor skärm i mitten med alla funktioner på. Den hade man ju gärna kunnat uppdatera till senaste mjukvaran. Om den inte var låst till nyare modeller på bil. Hade gärna betalar någon för tjänsten att porta. Smidigt om citroen hade tillhandahållit mjukvaran då.
Abandonware borde vara öppet och gratis. Borde va krav på att ta hand om detta när man slutar utveckla, eller lägger ner företag.
För övrigt så tycker jag att apple/app store gör ett fint jobb med att tillhandahålla äldre programvara till mina gamla enheter. Fick just liv i min ipad mini 2 från 2012 som funkar fint med alla vanliga appar jag testat. Duger gott att läsa och kolla på film på fortfarande snart 14 år efter inköp.
Jo öppnade just en E-Lux Ergorapido skaftdammsugare och jovisst går det att byta batteri men kontakterna är lödda och en snårig konstruktion, designen är inte gjord så att en kund enkelt kan byta.M mrsnhp skrev:När man säger svårt/omöjligt att reparera tänker jag på de tre Electrolux skaftdammsugare som vi har haft och fått kassera när det laddningsbara batteriet slutade att ladda. Det gick helt enkelt inte att byta batteri på dem.
Sen för mobiler att återinföra en batterilucka så skyller industrin då på att kunder vill ju ha den rena designen och inte en ful batterilucka på baksidan. Det måste gå att få till, både design och tillverkning så att en kund enkelt kan byta sitt batteri.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är mycket som går att byta om man har en lödpenna. E-,lux byter ut maskinen nör det små saker. Det är alltså billigare att byta hela maskinen De blir nog svårt att reservdelarP paralun skrev:Jo öppnade just en E-Lux Ergorapido skaftdammsugare och jovisst går det att byta batteri men kontakterna är lödda och en snårig konstruktion, designen är inte gjord så att en kund enkelt kan byta.
Sen för mobiler att återinföra en batterilucka så skyller industrin då på att kunder vill ju ha den rena designen och inte en ful batterilucka på baksidan. Det måste gå att få till, både design och tillverkning så att en kund enkelt kan byta sitt batteri.