16 634 läst · 185 svar
17k läst
185 svar
Rätt Att Reparera, Right to repair
Tricket är att köpa tåliga telefoner med Gorilla-glas och liknade. Min LandRover (dvs Bullit som gör CAT-phones) har varit i asfalten många gånger. Glaset är helt men chassit har bucklor.K Klass0n skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det handlar mycket om vad som säljer. Varför erbjuda något som knappt säljer?blackarrow skrev:
Att man tjänar för dåligt kan du inte klandra butiken för. Klandra deras leverantör. Klandra inte butiken för att folk inte handlar där. Eller jo kanske...
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Ta reda på vad skärhuvudet kostar i inköp. Sen är ofta så att man försöker tjäna pengar på andra saker.Huvudbrytaren skrev:
Om du går till willys då har du minusmarginal på blöjorna Det är inte den ända varan som det är minusmarginal på. Tanken är att du ska handla allt på din lista. Gärna varor med bättre marginal
Jo man följde upp det här med även ett "ecodesign" avtal för att underlätta reparationer.blackarrow skrev:Tycker det är dags för en tråd om rätten att få köpa reservdelar och reparera berktyg, maskiner och fordon.
EU går ju i rakt motsat riktning när man vill skrota fordom ”som är för dyra” att reparera och att EU regler skall låta staten förverka äganderätten till din egendom — bilen.
Har tidigare skrivit om min slipmaskin där man inte kunde köpa ny kardborreplatta för slippappren till modellen med fyrkantiga plattan, men det gick bra att köpa till modellen med runda slippapper.
Logik? Den runda sämre så det var mer lönsamt att ha den som reservdel?
Att inte lagerföra reservdelar i butik har jag förståelse för, men att inte kunna ta hem vid behov?
Kanske Jula skulle införa en skyllt
Tokbilligt — inga reservdelar eller garantireparationer!
Slit och släng…
Svenska bilägare kan tvingas göra sig av med sina fordon
[länk]
Själva äganderätten skall förverkas om inte EUs krav på bilen uppfylles, vilket kan bli ett mot många veteranbilar.
😳 👎
Det är väl Äpple-produkter som utmärkt sig med att hårt begränsa möjligheten att reparera och inte tillhandahålla reservdelar.
Men det gäller de flesta produkter idag.
Jag försökte köpa en slitagedel till en Braun rakapparat för många år sedan. Man fick köpa motor och elektronik modul isf förslitningsdelen som borde kostat några tior i TK, max. Då är det mest förslitningsdelar som batteri och ”blad” kvar dvs dålig lönsamhet i att reparera…
Men ge inte upp… I helt motsatt riktning…
Unlocking consumer freedom: EU Parliament votes yes to right to repair
[länk]
[länk]
Repair cost game
[länk]
Det bästa exemplet är för mobilskärmar. Kvarstår att se hur man lyckas?
https://www.euractiv.com/section/ci...to-make-eu-products-greener-easier-to-repair/
Sen bilar har man inte bestämt än och det är mer komplicerat men det kanske löser sig själv och man får ta efter Kuba hur man sköter om gamla bilar när man inte har råd med annat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Ett första steg är att inte köpa telefoner med skärmar som är gjorda för att lättare gå sönder, svårare att skydda och svårare att byta. Jag kikar på er alla samsunglurar med välvda skärmar!
Välvningen gör att det är lättare att skärmen får kontakt med marken om man tappar luren, välvningen gör att du inte kan sätta på ett skärmskydd på ett bra sätt, välvningen gör att skärmen är svårare att byta.
Min fairphone har vanlig platt design med en tunn plastkant som sticker ut ovanför skärmen vilket gör att den tar i först när man tappar den. Utanpå detta har jag satt ännu ett skal som går lite längre upp, samt ett mjukt skärmskydd. På mina förra telefoner (med platta skärmar) körde jag skärmskydd i glas.
Välvningen gör att det är lättare att skärmen får kontakt med marken om man tappar luren, välvningen gör att du inte kan sätta på ett skärmskydd på ett bra sätt, välvningen gör att skärmen är svårare att byta.
Min fairphone har vanlig platt design med en tunn plastkant som sticker ut ovanför skärmen vilket gör att den tar i först när man tappar den. Utanpå detta har jag satt ännu ett skal som går lite längre upp, samt ett mjukt skärmskydd. På mina förra telefoner (med platta skärmar) körde jag skärmskydd i glas.
Lite välvning hit eller dit ska väl inte vara ett problem.13th Marine skrev:Ett första steg är att inte köpa telefoner med skärmar som är gjorda för att lättare gå sönder, svårare att skydda och svårare att byta. Jag kikar på er alla samsunglurar med välvda skärmar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 657 inlägg
Apple är rätt noga med att reparationer görs korrekt. Du får välja på rätt gjort med rätt delar för en dyrare peng eller hyfsat billigt och bra med andra delar.M mrsnhp skrev:Det har gått bra att reparera mina Äppelprodukter, men man måste ofta vända sig direkt till dem eller till auktoriserade reparatörer.
Det svåra är när man inte längre kan uppdatera OS på sin alldeles utmärkt fungerande mactop, padda eller ifån. Mactopen kan man kanske installera Linux, men fånen och paddan blir ju obrukbara vartefter apparna slutar funka.
I övrigt kan du köra senaste macOS på i princip alla maskiner från 2007 och framåt, med några enstaka undantag. Minst 4GB och SSD är dock ett krav. Morsan kör Sonoma på sin Macbook från 2008 och det fungerar bra för henne. Har hjälpt ett otal vänner och bekanta att hålla liv i äldre Macar. Det börjar dock närma sig ett slut på detta ”hack” i och med att Apple inte kör Intel längre.
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Jo men ett skärmbyte eller batteribyte för en iPhone är ju dyrt.Johan Gunverth skrev:
"Få en uppskattning" en bit ner på sidan
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/screen-replacement
samt
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/battery-replacement
Sen är ju Apple inte ensamma om problemet.
Det är ju en värre design som gör att det blir dyrt och det har då EU avtalat om men om det ger något vete tusan?
Det måste jag kolla upp, tack!Johan Gunverth skrev:I övrigt kan du köra senaste macOS på i princip alla maskiner från 2007 och framåt, med några enstaka undantag. Minst 4GB och SSD är dock ett krav. Morsan kör Sonoma på sin Macbook från 2008 och det fungerar bra för henne. Har hjälpt ett otal vänner och bekanta att hålla liv i äldre Macar. Det börjar dock närma sig ett slut på detta ”hack” i och med att Apple inte kör Intel längre.
[länk]
Problemet är troligen att Miele själva köper motor och värmare ihop från leverantören och har gjort så sedan maskinen tillverkades. Bilar är likadana. När ett plastclips till fönsterhissen går sönder får man köpa en hel fönsterhiss.13th Marine skrev:Pumpen i vår Miele diskmaskin började låta illa, visade sig vara impellern som delat sig i sina två delar.
Plastgrej som skulle kunna kosta någon hundralapp som reservdel, men nu satt den fastgjuten och man var tvungen att köpa inkl motor och värmare, pris 7300kr...
Jag köpte en ny diskmaskin istället...
Ska man göra en separat reservdel av plastdetaljen blir det en artikel som inte finns i den ursprungliga konstruktionen. Ibland, när någon del går sönder tillräckligt ofta gör tillverkarna en reservdel av just den detaljen som går sönder.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg