16 642 läst · 185 svar
17k läst
185 svar
Rätt Att Reparera, Right to repair
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Trådar ska spåra ur! Jag gillar när det kan vara två olika diskussioner i samma tråd!blackarrow skrev:Ops, är det jag som får ta tråden att spåra ur…?
Men hur är det med rätten att får tillgång till reservdelar och verkstadshandböcker för Tesla?
Tesla anmäls av verkstäder – sägs vägra sälja reservdelar
[länk]
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har lämnat in en anmälan mot Northern EMEA (Tesla). SFVF menar att Tesla bryter mot "Lag (2008:584) om gruppundantag för vertikala konkurrensbegränsande avtal inom motorfordonssektorn."
Fast det var en artikel från 2020. Hur gick det?
Kollade ju att länkarmarna bak som spricker och ramlar isär finns att köpa.
De var faktiskt inte speciellt dyra heller.
Se det som ett lyckande och inte misslyckande
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
elbilsbonusen kändes ganska onödig. Åtminstone när man leasar en bil... Jag tittade på en hybrid och insåg att om man leasar blir månads avgiften lite lägre.blackarrow skrev:Jo, fast dom glömde ta bort malus när dom tog bort elbilsbonusen.
Elbils Bonus Malus var ju en slags omfördelning av bilskatten.
Kvar blev dock Malus — straffskatten på fossilbilarna.
Bättre hade väl varit att ta bort Bonus-Malus stegvis.
Tex Halverat bonus och halverat Malus om man inte klarade av att ta bort båda samtidigt.
Skattetrycket skulle ju vara oförändrat.
Elbilsbonusen har inte hjälpt många ensamma 2-3-barns mödrar att införskaffa elbil för att köra barnen till dagis ta sig till sitt vårdjobb.
För en familj i Stockholm där båda tjänar 40’ i månaden är väl inte elbilsbonusen längre avgörande för att de ska ha råd att köpa miljövänlig bil.
Det finns många som valt ett lite lägre tempo, billigare boende utanför städerna.
När och hur får de råd att skaffa elbil?
Kommer det att bli en fungerande begagnadmarknad med tex Teslor där mindre oberoende verkstäder eller privatpersoner reparerar Teslor?
Eller kommer de att hålla ett högt pris tills batteriet pajar och ägaren sitter där med Svarte Petter…?
Såg att Tesla söker en lobbyist för att påverka myndigheterna i Norden. Så lägligt…
Med tanke på att jag snöat in mig Volkswagen så skulle el bli mycket dyrare Vid den tiden fanns det bara passat klass och småbil. Jag gillar golf kombi. Därför skulle det bli en del.dyrare då skulle inte bonusen hjälpa mycket oavsett finansiering
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag är inte förvånad över att Tesla bråkat om det också. Allt för att hålla skenet av att vara någonting mer.blackarrow skrev:Ops, är det jag som får ta tråden att spåra ur…?
Men hur är det med rätten att får tillgång till reservdelar och verkstadshandböcker för Tesla?
Tesla anmäls av verkstäder – sägs vägra sälja reservdelar
[länk]
Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) har lämnat in en anmälan mot Northern EMEA (Tesla). SFVF menar att Tesla bryter mot "Lag (2008:584) om gruppundantag för vertikala konkurrensbegränsande avtal inom motorfordonssektorn."
Fast det var en artikel från 2020. Hur gick det?
Kollade ju att länkarmarna bak som spricker och ramlar isär finns att köpa.
De var faktiskt inte speciellt dyra heller.
Första årsmodellerna var det.som jag förstått väldigt mycket strul.
Tur att många var tesla troende och kunde göra allt för att banka i någon att Tesla var bäst, oavsett. Lite som sossarnas väljare en gång i tiden. Man röstade på sossarna oavsett. Min farfar var den kategorin Han hade inte lämnat sossarna även om de skulle ha sagt att vi tar bort pensionen helt. Tur att man var för liten för ha intresse av politik.
Å andra sidan de första tesla modellerna var ihop plock av massa olika.tillverkare. Så då borde de vara hyffsat billiga reservdelar.
Ett av de bra direktiven om "rätten att reparera" som nu EU klubbat igenom.
"Once the directive is approved by the Council of the EU and is published in the EU Official Journal, member states will have 24 months to transpose it into national legislation."
https://www.euractiv.com/section/digital/news/eu-parliament-ratifies-right-to-repair-directive/
Direktivet borde snabbt antas av svenska riksdagen.
"Once the directive is approved by the Council of the EU and is published in the EU Official Journal, member states will have 24 months to transpose it into national legislation."
https://www.euractiv.com/section/digital/news/eu-parliament-ratifies-right-to-repair-directive/
Direktivet borde snabbt antas av svenska riksdagen.
Jaha, och nu lovar Apple att sälja begagnade reservdelar till vissa modeller till fristående reparatörer och privatpersoner.P paralun skrev:Ett av de bra direktiven om "rätten att reparera" som nu EU klubbat igenom.
"Once the directive is approved by the Council of the EU and is published in the EU Official Journal, member states will have 24 months to transpose it into national legislation."
[länk]
Direktivet borde snabbt antas av svenska riksdagen.
Undrar om det inkluderar batterier också, begagnade batterier…
🤪
Jo vi får se vad det blir .... reservdelar till en pryl en rimlig tid är ett måste.blackarrow skrev:
Apple har ju kriticerat det här och även i USA's "right to repair".
https://www.theverge.com/2024/2/9/24067957/apple-right-to-repair-oregon-bill-parts-pairing-ban
Nja, det var väl snarare det att de hotade med att stämma de som använde begagnade delar för att laga telefoner. Det ska de tydligen sluta med, på vissa modeller.blackarrow skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Eftersom som jag inte orkar läsa massa engelsk text.
Finns det någon vänlig själ som vill snabbt förklara vad det kommer innebära?
Inga större utlägg behövs
Finns det någon vänlig själ som vill snabbt förklara vad det kommer innebära?
Inga större utlägg behövs
Jo kortBananskalare skrev:
"En stärkt reparationsmarknad
Reglerna ska stärka EU:s reparationsmarknad och minska reparationskostnaderna för konsumenterna. Tillverkarna måste tillhandahålla reservdelar och verktyg till ett rimligt pris och får inte ha avtalspunkter, hårdvara eller programvara som hindrar reparationer. De får inte hindra oberoende reparatörer från att använda begagnade eller 3D-utskrivna reservdelar, och heller inte vägra att reparera en produkt enbart av ekonomiska skäl eller på grund av att den tidigare reparerats av någon annan."
plus mer i länken
https://www.europarl.europa.eu/news...i-enklare-och-mer-tilltalande-for-konsumenter
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tack så mycket, jag uppskattar det!P paralun skrev:Jo kort
"En stärkt reparationsmarknad
Reglerna ska stärka EU:s reparationsmarknad och minska reparationskostnaderna för konsumenterna. Tillverkarna måste tillhandahålla reservdelar och verktyg till ett rimligt pris och får inte ha avtalspunkter, hårdvara eller programvara som hindrar reparationer. De får inte hindra oberoende reparatörer från att använda begagnade eller 3D-utskrivna reservdelar, och heller inte vägra att reparera en produkt enbart av ekonomiska skäl eller på grund av att den tidigare reparerats av någon annan."
plus mer i länken
[länk]
Det är väl som med bilbranschen antar jag. Eventuella programvaror för att läsa ut felkoder lär vara väldigt dyra. Det är bara titta på bilarnas värld. eller andra världar som använder felkodsläsare.
Jag tänkte på det med reservdelar. Även om de inte kan ta betalt. Så finns det inget som hindrar att ha lagret i kina
Medlem
· Sverige
· 5 342 inlägg
Den enskilt största grejen jag irriterar mig på vad gäller laptops och telefoner och dylikt: varför det ska vara så förbannat svårt att byta förbrukningsvaran Batteriet.
Inte bara Apple som gjort det helvetiskt svårt senaste decenniet med MacBook Pro, det är utbrett.
Så jag blev litet glad när jag skaffade ett par nya laptops till familjen från asus för ett par år sedan, dessa var faktiskt designade för att du som slutkonsument ska kunna öppna upp dom och byta/uppgradera allsköns komponenter tex batteri, primärminne, ssd, ev HDD om man vill ha det, till och med trådlös nätverksmodul till något bättre än det som levererades. Instruktioner fanns med i bruksanvisningen, att byta komponenter är skitlätt
Ett antal skruv i botten på laptopen, ett gitarrplektrum för att sära på delarna och allt är öppet att byta och ha sig. Älskar det, och har haft stor nytta av det för att omkonfigurera maskinerna efter ändrade behov.
__
PS. Och när man ändå har öppnat upp dom, självklart passar man på att blåsa ur fläktar och kylflänsar med litet "luft på burk" - detta gör susen om det skulle vara några år sedan sist!
Inte bara Apple som gjort det helvetiskt svårt senaste decenniet med MacBook Pro, det är utbrett.
Så jag blev litet glad när jag skaffade ett par nya laptops till familjen från asus för ett par år sedan, dessa var faktiskt designade för att du som slutkonsument ska kunna öppna upp dom och byta/uppgradera allsköns komponenter tex batteri, primärminne, ssd, ev HDD om man vill ha det, till och med trådlös nätverksmodul till något bättre än det som levererades. Instruktioner fanns med i bruksanvisningen, att byta komponenter är skitlätt
Ett antal skruv i botten på laptopen, ett gitarrplektrum för att sära på delarna och allt är öppet att byta och ha sig. Älskar det, och har haft stor nytta av det för att omkonfigurera maskinerna efter ändrade behov.
__
PS. Och när man ändå har öppnat upp dom, självklart passar man på att blåsa ur fläktar och kylflänsar med litet "luft på burk" - detta gör susen om det skulle vara några år sedan sist!
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Apple är ju värst i klassen, Louis Rossman har i princip en egen youtubekanal dedikerad till det.
Själv har jag valt en mobil där jag till och kan byta batteri utan verktyg alls.
Laptopmässigt skulle jag gärna köpa en frame work men de fanns inte i Sverige när jag behövde en ny, så det blev en begagnad HP Elitebook som tydligen ska bara ganska servicevänliga.
Själv har jag valt en mobil där jag till och kan byta batteri utan verktyg alls.
Laptopmässigt skulle jag gärna köpa en frame work men de fanns inte i Sverige när jag behövde en ny, så det blev en begagnad HP Elitebook som tydligen ska bara ganska servicevänliga.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Stämmer inte. Apple uppfyller sedan 2022 alla krav EU ställer på tillverkare om right-to-repair.13th Marine skrev:
https://www.europarl.europa.eu/news...i-enklare-och-mer-tilltalande-for-konsumenter
Det som inte har diskuterats än, men som är uppe på bordet är huruvida man skall kräva att tredjepartstillverkare får rätt att erbjuda ersättare säkerhetskretsar och funktioner. I min värld är det ett skräckscenario att tillåta detta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Ah förlåt, Apple har historiskt värst i klassen och uppfyller nu bara absoluta minimum inkl kryphål för att göra mindre, precis som alla andra som är värst i klassen.Johan Gunverth skrev:Stämmer inte. Apple uppfyller sedan 2022 alla krav EU ställer på tillverkare om right-to-repair.
[länk]
Det som inte har diskuterats än, men som är uppe på bordet är huruvida man skall kräva att tredjepartstillverkare får rätt att erbjuda ersättare säkerhetskretsar och funktioner. I min värld är det ett skräckscenario att tillåta detta.
Själv tycker jag diskussionen om säkerhetskretsar behöver vara mer nyanserad än så och definitivt något som behöver belysas och utredas.
Nyanserad var ordet 🤭🙈 jag delar inte din uppfattning om Apple.13th Marine skrev:Ah förlåt, Apple har historiskt värst i klassen och uppfyller nu bara absoluta minimum inkl kryphål för att göra mindre, precis som alla andra som är värst i klassen.
Själv tycker jag diskussionen om säkerhetskretsar behöver vara mer nyanserad än så och definitivt något som behöver belysas och utredas.