16 642 läst · 185 svar
17k läst
185 svar
Rätt Att Reparera, Right to repair
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Ja Apple har verkligen varit i framkant för att underlätta reperationer av sina enheter.M maglin skrev:
Eller vänta nu 🤔🤣
Men jag ska ge dem att de har varit bra på att hålla liv i dem mjukvarumässigt. Det är inte ofta en tillverkare uppdaterar operativsystem till 3+ år gamla telefoner.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Underlätta för vem? När tekniken är så komplex kan man inte fixa dem med verktygssatsen från Biltema. De som är utbildade på enheterna behöver ständig uppdatering på handgreppen. Dt är rätt mycket information som skall inhämtas och läras in. De är reparerbara, men inte av vem som helst. De gäller alla moderna enheter oavsett fabrikat.13th Marine skrev:
6-7 år är standard för uppdateringar på Apples enheter (iPhone SE 7 års uppdateringar). Ibland upp till 8-9 år på Macar. Sedan har du ändå en fungerande enhet ett par år till. Det som sätter käppar i hjulen är säkerhetslagren (typ SSL/TLS)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Nä, jag har en verktygssats från ifixit istället.Johan Gunverth skrev:Underlätta för vem? När tekniken är så komplex kan man inte fixa dem verktygssatsen från Biltema. De som är utbildade på enheterna behöver ständig uppdatering på handgreppen. Dt är rätt mycket information som skall inhämtas och läras in. De är reparerbara, men inte av vem som helst. De gäller alla moderna enheter oavsett fabrikat.
6-7 år är standard för uppdateringar på Apples enheter. Ibland upp till 8-9 år. Sedan har du ändå en fungerande enhet ett par år till. Det som sätter käppar i hjulen är säkerhetslagren (typ SSL/TLS)
Apple gör avsiktligen saker svårare/omöjliga att fixa, de vill inte att du ska laga sakerna, de vill du ska köpa nytt.
Om det nu är så käpprätt omöjligt att reparera en telefon själv, hur kan få exempelvis Fairphone finnas?
Jag har lagat mina smarta lurar i 10år och har väldigt svårt att se varför de helt plötsligt blivit omöjliga att reparera.
Dessutom handlar delvis rörelsen inte bara om att du själv ska kunna laga dem, det handlar om att tredje part ska kunna laga dem.
Jämför med kravet på att en bilservice ska utföras på märkesverkstad för att garantin ska gälla, detta har ju fått stryka på foten med hjälp av EU.
Jag har lite hatkärlek till Apple.
Jag håller med om att de verkar gå att använda ofta längre än android-telefoner (och windows-datorer) så även om de är dyra att köpa och reparera så kan de nog vara en bra affär.
Men Apple är lite lustigt. De har sålt på att de säljer produkter till oliktänkare och talat om frihet, men de är värst av alla att "låsa in" användarna i sitt ecosystem och vilja kontrollera både hård och mjukvara.
Samtidigt, de har faktiskt lyckas lansera flera av de viktigaste innovationerna i både persondator, musik och smartphonemarknaden. Även om de kanske snott (eller köpt) ett antal av idéerna så har de faktiskt varit ledande.
Det som höll på att göra att Apple gick i konkurs var även det som gjorde att de blev otroligt framgångsrika. Sålänge man är ledande så kan man tvinga kvar folk i ecosystemet, men när man inte längre är det så går det fort utför.
Jag håller med om att de verkar gå att använda ofta längre än android-telefoner (och windows-datorer) så även om de är dyra att köpa och reparera så kan de nog vara en bra affär.
Men Apple är lite lustigt. De har sålt på att de säljer produkter till oliktänkare och talat om frihet, men de är värst av alla att "låsa in" användarna i sitt ecosystem och vilja kontrollera både hård och mjukvara.
Samtidigt, de har faktiskt lyckas lansera flera av de viktigaste innovationerna i både persondator, musik och smartphonemarknaden. Även om de kanske snott (eller köpt) ett antal av idéerna så har de faktiskt varit ledande.
Det som höll på att göra att Apple gick i konkurs var även det som gjorde att de blev otroligt framgångsrika. Sålänge man är ledande så kan man tvinga kvar folk i ecosystemet, men när man inte längre är det så går det fort utför.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Det är din åsikt och teori, men för mig som har jobbat med Apples produkter i drygt 30 år är det en annan verklighet.13th Marine skrev:Nä, jag har en verktygssats från ifixit istället.
Apple gör avsiktligen saker svårare/omöjliga att fixa, de vill inte att du ska laga sakerna, de vill du ska köpa nytt.
Om det nu är så käpprätt omöjligt att reparera en telefon själv, hur kan få exempelvis Fairphone finnas?
Jag har lagat mina smarta lurar i 10år och har väldigt svårt att se varför de helt plötsligt blivit omöjliga att reparera.
Dessutom handlar delvis rörelsen inte bara om att du själv ska kunna laga dem, det handlar om att tredje part ska kunna laga dem.
Jämför med kravet på att en bilservice ska utföras på märkesverkstad för att garantin ska gälla, detta har ju fått stryka på foten med hjälp av EU.
Analogin med bilverkstäder håller inte heller. Bara för att du anser dig kunna laga en produkt på ditt sätt, kanske det inte är rätt sätt. Om du lagar åt dig själv spelar det ju ingen roll. Som väninnan som fick tillbaka sin reparerade iPhone X med aktiveringslås för att verkstaden hade återanvänt (stulna telefoners?) moderkort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Det finns kemiska larmpunkter inuti hela telefonen där man kan se om den har varit utsatt för fukt. Verkstaden följer ett schema för att avgöra om det är fuktskada eller annat. Gäller dock telefoner före 2017. Efter detta blev de vattentäta.D Dilato skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Fast det där är ju gamla tröttsamma argument från förra millenniet. Ingen som brydde sig då, inte nu heller. 😎J JohanLun skrev:
Apple vägrade reparation trots att 3M erkände att indikatorerna kunde markera vatten trots att det bara var luftfukt.Johan Gunverth skrev:
https://arstechnica.com/gadgets/201...million-over-water-damaged-iphone-warranties/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg
Jag anade att det var nått sånt det handlade om.Johan Gunverth skrev:Det är din åsikt och teori, men för mig som har jobbat med Apples produkter i drygt 30 år är det en annan verklighet.
Analogin med bilverkstäder håller inte heller. Bara för att du anser dig kunna laga en produkt på ditt sätt, kanske det inte är rätt sätt. Om du lagar åt dig själv spelar det ju ingen roll. Som väninnan som fick tillbaka sin reparerade iPhone X med aktiveringslås för att verkstaden hade återanvänt (stulna telefoners?) moderkort.
Ditt exempel blir ju bara dumt, på vilket sätt skulle R2R hindra en verkstad att använda stulna delar?
Apple låser in för att de kan, och gömmer sig bakom diverse mer eller mindre dåliga anledningar, och en del köper dem med hull och hår.
Många brydde sig. De köpte inte Apple.Johan Gunverth skrev:
Min första dator var en Apple II. Wozniak stod på sig och lät inte Jobs ta bort luckan och expansionsplatserna. Sen dess har allt varit inlåst. Och är det väl än idag?
De gör vad de kan för att inte underlätta. Varför vore det inte rimligt att iMessage och Facetime fanns till Android? Vem håller emot att google kan rulla ut sitt "find my" nätverk?
Jag vill hävda att de fortfarande är pain in the ass mot alla som inte köper hela konceptet.
Men jag tycker också att de har gjort en hel del fantastiska produkter.
Jag vill ju helst kunna pillra med grejorna själv, då funkar inte Apples prylar...
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 275 inlägg