MaxHugo
G Gjutjärn skrev:
Men vänta lite, bunden och rörlig boränta baserar ju på totalt helt olika saker? Dom kan man väl inte ställa mot varandra?

Den rörliga räntan styrs helt utifrån riksbankens ränta.

Dom bundna räntorna har dock inget med riksbankens ränta att göra utan styrs av marknadsräntor och är inget som banken alls påverkar. Dom styrs alltså i princip utifrån hur det går i USA kan man säga. Så har jag förstått det.

Så det är väl bara att binda nu på 4-5% i några år om man inte känner att man vill ha 6% ett tag?
Du måste vara ny här.
Vi har helt släppt diskussionen om räntan och har full fokus på högutbildade vs lågutbildades löner.

• Haha
  • Gilla
Gjutjärn och 6 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Ja, och i sverige verkar även kopplingen svagre än i andra länder. Man kan ju också fråga sig om det finns kausalitet? Eller är det en tredje faktor som både driver upp lön och utbildningsnivå, tex driftighet och prioriteringar i livet? Nu spekulerar jag :)
Jag satt för ngr år sedan med i en lönekartläggningsgrupp som skulle värdera kommunens alla yrken. I gruppen satt även bibliotekschef.
När vi kom till bibliotekarier så sa denne,
"även om jag vill så kan jag inte se att sortera böcker i olika hyllor och svara på kunders frågor är så komplicerat igentligen"
Bibliotekarier hamnade i gruppen under undersköterskor, ihop med vaktmästarna.

?
J JohanLun skrev:
Exakt. Lokföraren kan väl inte påverka detta. Jag som står på perrongen får ju se samma sak. Men inte fan får jag 50.000 i månaden av SL för att tvingas åka pendeltåg och riskera se nån hoppa?

Om det svåraste att vara lokförare är att ev tvingas se på någon som hoppar framför tåget så behövs väl ingen utbildning alls? Då bör väl lokföraren åka runt längst fram i tåget utan ersättning, då vi som står på perrongen och väntar till och med fått betala för att göra det... ;)

Om inte ingenjören hittar på nåt bra och lönsamt att bygga... Vad ska då de som jobbar fysiskt bygga?

Självklart behövs båda proffessionerna. Men den som satsar på en lång utbildning för att kunna göra något svårt bör få en högre lön. Varför ska hen annars utbilda sig (frånsett från att det troligen är roligare att konstruera något än att fysiskt bygga det)?

Den som utbildar sig satsar 5 år av sitt liv, utan lön och oftast med stora skulder, på att kunna få ett yrke där hen kan använda sina kunskaper och därmed göra mer nytta än någon utan denna utbildning.
Men du är ju löjlig i jämförelsen med lokföraren.... De utför ett arbete, du hoppar in i tåget och åker extremt billigt varje dag.

Varför inte låta den som gör att ingenjörer behövs få liknande lön för att de fördärvar sin kropp medans ingenjören inte gör det ?

?
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är fritt fram för obekväma rumpor att plocka fram skolboken och anstränga sig för att nå den där guldstolen.

Men det är ju förståss inte bekvämt jämnt. Ibland är man tvungen att sitta i konferensrum och dricka kaffe på obekväma stolar. 😢
Gör alla det så har vi ingen industri kvar :) Det har vi i för sig knappt ändå då folk inte vill betala riktiga löner och skiter i om det är barn som tillverkar eller om arbetarna måste jobba flera dygn i sträck ;)

john68 john68 skrev:
Jag satt för ngr år sedan med i en lönekartläggningsgrupp som skulle värdera kommunens alla yrken. I gruppen satt även bibliotekschef.
"även om jag vill så kan jag inte se att sortera böcker i olika hyllor och svara på kunders frågor är så komplicerat igentligen"
Vilken kass chef. Man märker den där attityden tydligt hos många chefer när de föraktar kärnverksamheten.

Vissa byggvaruhus anställer folk med noll kunskap kring vad de säljer.

På pappret verkar det som att chefen sparar in en slant på lägre löner och chefchefen blir glad men chefen mäter inte missade intäkterna från kunderna som väljer ett annat varuhus.

Redigerat:
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
?
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är fritt fram för obekväma rumpor att plocka fram skolboken och anstränga sig för att nå den där guldstolen.

Men det är ju förståss inte bekvämt jämnt. Ibland är man tvungen att sitta i konferensrum och dricka kaffe på obekväma stolar. 😢
Gör alla det så har vi ingen industri kvar :) Det har vi i för sig knappt ändå då folk inte vill betala riktiga löner och skiter i om det är barn som tillverkar eller om arbetarna måste jobba flera dygn i sträck ;)
Fairlane Fairlane skrev:
Då borde lönerna stiga kraftigt för bussförare också? De kan köra ihjäl både folk i bussen och utanför bussen. Busschauffören har väl också en mer komplicerad trafikmiljö, med korsningar och annan trafik att ta hänsyn till.

Jag tror ändå löner sätts efter utbud och efterfrågan inte efter utbildningstid eller risk att se folk dö.
Ja de borde absolut ha mer. Jag var själv inom serviceresor men fick lämna pga att jag inte ville ha 13000 netto i månaden och ville flytta till hus. Och det var 100% tjänst för 13000. Vi jobbade alltså i snitt 220 timmar för att kunna leva, och om man yppade minsta lilla missnöje att jobba 70 timmar i veckan för noll ersättning (utöver timlön) så fick man mindre timmar på nästa schema som straff.

Så ja, bussförare bör få mer pengar, det är lätt att fixa egentligen :)

Hela diskussionen urartade pga idioten anders. Men ni försvarar väl hans uttalande om att alla hantverkare förtjänade att bli av med jobbet.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
JanneJanne123
? Rkarlsson skrev:
Varför inte låta den som gör att ingenjörer behövs få liknande lön för att de fördärvar sin kropp medans ingenjören inte gör det ?
Ingenjörer har även de sin beskärda del av förslitningsskador, att sitta 8h vid ett skrivbord dag efter dag sliter på kroppen det också.

• Gilla
robhol
  • Laddar…
?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ingenjörer har även de sin beskärda del av förslitningsskador, att sitta 8h vid ett skrivbord dag efter dag sliter på kroppen det också.
Ja det är extremt slitsamt att riskera inflammation i armbågsleden. Betydligt värre än rygg, knä och risker med maskiner, pressar och truckar runt sig hela tiden.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
? Rkarlsson skrev:
Ja det är extremt slitsamt att riskera inflammation i armbågsleden. Betydligt värre än rygg, knä och risker med maskiner, pressar och truckar runt sig hela tiden.
Skrev jag det?

• Gilla
robhol
  • Laddar…
?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Skrev jag det?
Skrev jag att de inte fick det?

Det hela urartade pga Anders. Bra spelat av honom :)

Att ingenjörer och lokförare har samma lön leder på lång sikt till stagnerad tillväxt därför att folk kommer inte välja att ta den tid det krävs att bli ingenjör om det inte betalar sig.

Det var exakt detta man såg på 70 och 80 talet när skattetrycket var ohållbart.

Redigerat:
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Då hade den bibliotekschefen antingen ingen aning om vad en bibliotikarie är utbildad till att göra eller så använde den helt enkelt inte den kompetens som finns i gruppen, att sortera böcker är en ytterst liten del av bibliotikarieyrket.

• Gilla
robhol
  • Laddar…
MaxHugo
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att ingenjörer och lokförare har samma lön leder på lång sikt till stagnerad tillväxt därför att folk kommer inte välja att ta den tid det krävs att bli ingenjör om det inte betalar sig.
Den som utbildar sig till högskoleingenjör för pengarna, borde tänka om.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
A Anders99999999 skrev:
Svaret på din andra fråga..
Elektriker och rörläggare är lågutbildade. Därför tycker jag att det är rättvist att de borde tjäna mindre.
Det är också två vidriga yrkeskategorier där man lurar konsumenterna hela jävla dagarna. Man fakturerar listpriser och sen får man 80% rabatt. Hoppas de blir av med sina jobb allihop. De är ansvariga för bostadspriserna i Sverige. Inte Riksbanken, deras mål har varit inflation på 2%. Hade Riksbanken höjt räntan hade vi haft deflation vilket är katastrofalt.
Nyanserat, väl underbyggd argumentation och saklig och korrekt analys. 🙄

F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Det var exakt detta man såg på 70 och 80 talet när skattetrycket var ohållbart.
Håller med. I sann Marxistisk anda borde alla tjäna lika mycket oavsett om man kör sopor eller är hjärnkirurg.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.