F
? Rkarlsson skrev:
Ja det är extremt slitsamt att riskera inflammation i armbågsleden. Betydligt värre än rygg, knä och risker med maskiner, pressar och truckar runt sig hela tiden.
Dä är inte ingenjör antar jag? Det är helt andra mentala förslitnigsskador, tex att ingenjörer oftast är drabbade av en skadlig nivå av IDIOTER.

• Haha
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Om vi nu ska dilla om lokförare vs ingenjörer i en tråd om boräntor så kan man ju även nämna att vem som helst kan och får kalla sig ingenjör. Det finns folk som har ingenjörsjobb utan att för den skull ha utbildat sig till ingenjör.

Lokförare däremot får inte arbeta som lokförare utan adekvat utbildning för just det jobbet.

Vilken av dessa som bör tjäna mest har jag emellertid ingen uppfattning om. Jag vet bara att jag tjänar för lite..

F
Keiller Keiller skrev:
Om vi nu ska dilla om lokförare vs ingenjörer i en tråd om boräntor så kan man ju även nämna att vem som helst kan och får kalla sig ingenjör. Det finns folk som har ingenjörsjobb utan att för den skull ha utbildat sig till ingenjör.

Lokförare däremot får inte arbeta som lokförare utan adekvat utbildning för just det jobbet.

Vilken av dessa som bör tjäna mest har jag emellertid ingen uppfattning om. Jag vet bara att jag tjänar för lite..
Du tjänar för lite på en ingenjörstjänst eller med en ingenjörsutbildning i botten?

H
I Ingvar 58 skrev:
Det som saknas i den här artikeln är logiskt tänkande, något som även Riksbanken saknar.
Alla pratar bara om boräntor, som att det vore den enda räntan i samhället. Sanningen är ju att en räntehöjning påverkar allt, både privat och företagande.
Och om ett företag får högre kostnader för leasingbilarna, chekkrediten och lånen, samtidigt som priserna på bränsle och insatsvaror stiger. Hur sannolikt är det då att man börjar sänka sina priser?

Det går helt enkelt inte, utan resultatet blir alla dessa konkurser. Och då är det ju lämpligt att tänka på att i en konkurs så är det inte bara företaget som drabbas, utan de anställda kastas ut på en arbetsmarknad som redan är oviss. Hur mår man då med huslån som skenar?

Riksbanken har en förmåga att hela tiden agera tvärt emot all logik. När vi hade brinnande högkonjunktur för några år sedan, och kapital hade kunna få kosta, både för att bromsa lite, men även för att det fanns vilja att betala. Vad gör Ingves då? Jo, stampar gasen i botten och betalar bankerna för att låna ut pengar!
Utlovar dessutom låga räntor i många år framåt.
Något som folk ju trodde på eftersom Riksbankens slogan är att stå för stabilitet.
Men nej, när landet drabbas av en, förhållandevis låg, importerad krigsinflation, då drabbas dom av panik och satsar allt på att med berått mod kasta hushållen framför tåget för att 'få dom att konsumera mindre'.
Och den genom tiderna mest osynliga finansministern vågar inte säga emot, utan rabblar mantrat om och om igen.

Runt 4 % inflation, som är den korrekta siffran, i krigstider är inget att hetsa upp sig över. Det är bara att googla krigsinflation och se vad det låg på under andra större krig.

Och ja, jag vet att räntan är låg jämfört med vad det har varit. Vi hade 18% på checkräkningen 1989. Men då kostade soppan 5 kronor och en villa under miljonen.
Riksbanken borde lyssna på Borg och LO chefen. Riksbanken skulle stärka kronan med räntehöjning, det blev tvärtom, men det fattade de flesta som var lite insatta att det inte skulle ske. Extra ordinära orsaker till inflation löser man inte med ”kvick fix” lösning som räntehöjning. Inflationen denna gång beror inte på överkonsumtion. Extra ordinära orsaker fodrar extra ordinära insatser, dvs. man måste tänka till och i andra banor, man kan inte bara se på omvärlden man måste se till det egna landets förutsättningar.

A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ingenjörer har även de sin beskärda del av förslitningsskador, att sitta 8h vid ett skrivbord dag efter dag sliter på kroppen det också.
Glöm inte alla korkade personer man tvingas ha och göra med som säljare, powerpointekonomer och kunder ger grava förslitningsskador på hjärnan.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du tjänar för lite på en ingenjörstjänst eller med en ingenjörsutbildning i botten?
Nej, jag tror de tjänar ganska bra.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Den som utbildar sig till högskoleingenjör för pengarna, borde tänka om.
Gäller ju även civilingenjörer tyvärr. Skillnaden mot icke akademiker äts upp pga marginalskatter

Keiller Keiller skrev:

Civilingenjör är en skyddad titel, det är inte lokförare eller civilekonom

• Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
Unikt namn
? Rkarlsson skrev:
Gör alla det så har vi ingen industri kvar :) Det har vi i för sig knappt ändå då folk inte vill betala riktiga löner och skiter i om det är barn som tillverkar eller om arbetarna måste jobba flera dygn i sträck ;)
Tveksamt.
Det är inte alla som mäktar med en tyngre utbildning. Men vi behöver bli bättre på att uppmuntra till det för de som har kapaciteten.

Det behövs fler tänkare i landet. Tillverkningsindustrin är ändå redan avvecklad.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Civilingenjör är en skyddad titel
Nej, det är det inte.
Inte enligt vad man kan läsa sig till på nätet: https://lawline.se/answers/ar-civilingenjor-en-skyddad-titel
Så man kan fortfarande få jobb som ingenjör utan att ha utbildning till ingenjör, till skillnad från lokföraren som måste ha ett förarbevis och lokförarutbildning för att utöva jobbet. Eller som det i länken förklaras:

Vissa yrken är reglerade, vilket innebär att de kräver en viss legitimation eller auktorisation, till exempel taxiförare, revisor och advokat. Dessa kan man läsa mer om på Universitets- och högskolerådets hemsida. Ingenjör är inte heller ett sådant reglerat yrke.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
?
F fsn skrev:
Dä är inte ingenjör antar jag? Det är helt andra mentala förslitnigsskador, tex att ingenjörer oftast är drabbade av en skadlig nivå av IDIOTER.
Haha. Jag känner igen det :)
Nej jag är inte ingenjör, vill inte bli det heller. Tjänar tillräckligt och hatar att sitta vid datorer.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Tveksamt.
Det är inte alla som mäktar med en tyngre utbildning. Men vi behöver bli bättre på att uppmuntra till det för de som har kapaciteten.

Det behövs fler tänkare i landet. Tillverkningsindustrin är ändå redan avvecklad.
Alla kan inte sitta och bli ingenjörer, konsulter och alla andra jobb som har uppkommit helt enkelt. Vissa vill och vissa vill inte. Det säger väl ändå inte att folk som gör ett utmärkt jobb utan en snoffsig utbildning ska behöva jobba ihjäl sig för att få det att gå runt.

Just nu med alla höjningar blir det ju inte lättare och lönesättningen är efter i många områden (inte konsulter)

Vi bör ta tillbaka industrin till europa och kicka ut kina till 100% =)

Man måste belöna de som tar risken och startar företag. Genom 3:12 så man kan ta lågbeskattad utdelning på 80 procent av totala löneutaget utan krav på eget löneuttag. Detta skulle öka incitamentet att anställa.

Gör det möjligt att skjuta upp bolagsskatten över flera år, horisont på ett år är för litet om man vill satsa. Periodiseringsfonder hjälper föga då man måste beskatta dem när man löser ut dem.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F
? Rkarlsson skrev:
Haha. Jag känner igen det :)
Nej jag är inte ingenjör, vill inte bli det heller. Tjänar tillräckligt och hatar att sitta vid datorer.

Alla kan inte sitta och bli ingenjörer, konsulter och alla andra jobb som har uppkommit helt enkelt. Vissa vill och vissa vill inte. Det säger väl ändå inte att folk som gör ett utmärkt jobb utan en snoffsig utbildning ska behöva jobba ihjäl sig för att få det att gå runt.

Just nu med alla höjningar blir det ju inte lättare och lönesättningen är efter i många områden (inte konsulter)

Vi bör ta tillbaka industrin till europa och kicka ut kina till 100% =)
Konsult är ingen utbildning och inte i sig nåt direkt yrke, det är mer en tjänsteform eller vad man skall kalla det. Ingen är bara konsult, däremot så kan en ingenjör, ekonom, jurist, allmän admin kontorsråtta vara konsult och är en fallande skala ner mot ren bemanning på lager, byggen eller köra truck mm. Man vill nog helst att konsult skall vara nåt snofsigt som tillför ett värde som kunden inte har själv och så är det ofta men det är betydligt vanligare att konsulter är utjämnare vid toppar, nyexaminerade som går på upplärning hos konsultbolag mm.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
?
F fsn skrev:
Konsult är ingen utbildning och inte i sig nåt direkt yrke, det är mer en tjänsteform eller vad man skall kalla det. Ingen är bara konsult, däremot så kan en ingenjör, ekonom, jurist, allmän admin kontorsråtta vara konsult och är en fallande skala ner mot ren bemanning på lager, byggen eller köra truck mm. Man vill nog helst att konsult skall vara nåt snofsigt som tillför ett värde som kunden inte har själv och så är det ofta men det är betydligt vanligare att konsulter är utjämnare vid toppar, nyexaminerade som går på upplärning hos konsultbolag mm.
Jo men många av de som utbildar sig blir konsulter.
Men i grunden är de slit och slängprodukter som företagen kan kicka ut när de vill beroende på sina avtal.

? Rkarlsson skrev:
Jo men många av de som utbildar sig blir konsulter.
Men i grunden är de slit och slängprodukter som företagen kan kicka ut när de vill beroende på sina avtal.
Intressant för på de byggen jag varit skulle inget bli gjort om man kickade konsulterna för de anställda saknar i princip helt driften

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.