?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Intressant för på de byggen jag varit skulle inget bli gjort om man kickade konsulterna för de anställda saknar i princip helt driften
Intressant. De jag varit på fanns inga konsulter och de var inte välkomna. Kan det vara för att det företaget jag jobbat på inom bygg var familjeföretag och anställde istället för att betala överdrivet mycket för inhyrning? Ingen aning. Men konsulter fanns inte :) Inte ända in till grundaren blev pensionär.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Intressant. De jag varit på fanns inga konsulter och de var inte välkomna. Kan det vara för att det företaget jag jobbat på inom bygg var familjeföretag och anställde istället för att betala överdrivet mycket för inhyrning? Ingen aning. Men konsulter fanns inte :) Inte ända in till grundaren blev pensionär.
Låter som du pratar om bemanning inte konsulter

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
? Rkarlsson skrev:
Vad är det du ogillar så mycket med konsulter? Anställningsformen, eller arbetet som utförs?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Med utbildning kommer ofta insikten att man varken ska förakta högutbildade eller lågutbildade.

• Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad är det du ogillar så mycket med konsulter? Anställningsformen, eller arbetet som utförs?
Har ju aldrig skrivit att jag ogillar det? Menar bara en ingenjör som behövde lite mothugg som gnällde på hantverkare medans han drar alla bidrag han bara kan medans han vill att alla arbetare blir av med jobbet :)
Sen att de ofta är för högt betald med noll ansvar är en annan sak.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Intressant. På bygget jag är på är det mycket inhyrd personal från olika bemanningsföretag eller egna firmor. Projektledare, planerare, konstruktörer, arkitekter, byggarbetsmiljösamordnare är inhyrda för det aktuella projektet.

Det är väl lite av en gråzon. Om man tar in en VVS-konstruktör som är anställd hos ritbyrån som har fått uppdraget, är hon då inhyrd eller anställd? För byggherren och huvudentreprenören är det ju en tjänst som köps in.

? Rkarlsson skrev:
Har ju aldrig skrivit att jag ogillar det? Menar bara en ingenjör som behövde lite mothugg som gnällde på hantverkare medans han drar alla bidrag han bara kan medans han vill att alla arbetare blir av med jobbet :)
Sen att de ofta är för högt betald med noll ansvar är en annan sak.
Låter som jag ;)

• Haha
..........
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Det som saknas i den här artikeln är logiskt tänkande, något som även Riksbanken saknar.
Alla pratar bara om boräntor, som att det vore den enda räntan i samhället. Sanningen är ju att en räntehöjning påverkar allt, både privat och företagande.
Och om ett företag får högre kostnader för leasingbilarna, chekkrediten och lånen, samtidigt som priserna på bränsle och insatsvaror stiger. Hur sannolikt är det då att man börjar sänka sina priser?

Det går helt enkelt inte, utan resultatet blir alla dessa konkurser. Och då är det ju lämpligt att tänka på att i en konkurs så är det inte bara företaget som drabbas, utan de anställda kastas ut på en arbetsmarknad som redan är oviss. Hur mår man då med huslån som skenar?

Riksbanken har en förmåga att hela tiden agera tvärt emot all logik. När vi hade brinnande högkonjunktur för några år sedan, och kapital hade kunna få kosta, både för att bromsa lite, men även för att det fanns vilja att betala. Vad gör Ingves då? Jo, stampar gasen i botten och betalar bankerna för att låna ut pengar!
Utlovar dessutom låga räntor i många år framåt.
Något som folk ju trodde på eftersom Riksbankens slogan är att stå för stabilitet.
Men nej, när landet drabbas av en, förhållandevis låg, importerad krigsinflation, då drabbas dom av panik och satsar allt på att med berått mod kasta hushållen framför tåget för att 'få dom att konsumera mindre'.
Och den genom tiderna mest osynliga finansministern vågar inte säga emot, utan rabblar mantrat om och om igen.

Runt 4 % inflation, som är den korrekta siffran, i krigstider är inget att hetsa upp sig över. Det är bara att googla krigsinflation och se vad det låg på under andra större krig.

Och ja, jag vet att räntan är låg jämfört med vad det har varit. Vi hade 18% på checkräkningen 1989. Men då kostade soppan 5 kronor och en villa under miljonen.
Kunde inte skrivit det bättre själv. Håller med dig fullt ut om alltihop.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
E
Nissens Nissens skrev:
Så du tror att formell utbildning och lön är kopplat?
Finns många företagsledare och andra högavlönade som inte har högre utbildning, liksom det i vården finns mängder med högutbildade som har låga löner…

Det finns formell och informell kunskap/utbildning.
Har du hört talas om det?
Jag är en av dom som enbart har gymnasieutbildning men driver ett internationellt företag med tiotals miljoner i omsättning och hög revenue.

Det är aldrig dåligt med utbildning, men det är definitivt ingen garanti för vare sig lycka eller att lyckas. Att vara streetsmart, extremt passionerad, driven och lite slug kan ta en långt.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ja i företagssammanhang är det bra att vara driven, men kanske ännu viktigare att vara drivande.

M MagHam skrev:
Ja i företagssammanhang är det bra att vara driven, men kanske ännu viktigare att vara drivande.
Att det finns en positiv korrelation mellan utbildning och lön är självklart.
Det är långt ifrån detsamma att man INTE kan lyckas utan utbildning. Finns många exempel på det senare.

Social kompetens trumfar formell kompetens på många områden.

Z Zodde skrev:
...Social kompetens trumfar formell kompetens på många områden.
Absolut, fast min kommentar var en artig, subtil språkpolisreflektion relaterad till #159

Redigerat:
Att ingenjörer och lokförare har samma lön leder på lång sikt till stagnerad tillväxt därför att folk kommer inte välja att ta den tid det krävs att bli ingenjör om det inte betalar sig.

Det var exakt detta man såg på 70 och 80 talet när skattetrycket var ohållbart.
Det där är ju bara ren propaganda, har du något belägg för det du säger eller är det bara ett mantra från Timbro?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L lop3r skrev:
Det där är ju bara ren propaganda, har du något belägg för det du säger eller är det bara ett mantra från Timbro?
Propaganda? Vi är sämst i OECD.

Edit: man blir mörkrädd över ignoransen bland svenskar. Inte konstigt sossarna kan hålla på som de gör

• Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Propaganda? Vi är sämst i OECD
på vad? och du pratar om 70 och 80 talet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.