Z Zodde skrev:
Har man sp små marginaler som du beskriver hade man väl bundit mycket tidigare om man eftersträvar trygghet.
Absolut, men har man väntat till nu är det inte en dag för tidigt. Som att plantera ett träd. Den bästa tiden var för 20 år sen. Den näst bästa är idag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det är ju den som hoppar ut framför tåget som förstör arbetsmiljön för lokföraren.
Exakt. Lokföraren kan väl inte påverka detta. Jag som står på perrongen får ju se samma sak. Men inte fan får jag 50.000 i månaden av SL för att tvingas åka pendeltåg och riskera se nån hoppa?

Om det svåraste att vara lokförare är att ev tvingas se på någon som hoppar framför tåget så behövs väl ingen utbildning alls? Då bör väl lokföraren åka runt längst fram i tåget utan ersättning, då vi som står på perrongen och väntar till och med fått betala för att göra det... ;)
? Rkarlsson skrev:
Ingenjörer sitter och konstruerar, medans där är folk som utför deras jobb fysiskt. Varför ska någon som sitter och ritar tjäna mer än de som bygger eller tillverkar det? (det är ju de som drar in pengarna till ingenjören)
Om inte ingenjören hittar på nåt bra och lönsamt att bygga... Vad ska då de som jobbar fysiskt bygga?

Självklart behövs båda proffessionerna. Men den som satsar på en lång utbildning för att kunna göra något svårt bör få en högre lön. Varför ska hen annars utbilda sig (frånsett från att det troligen är roligare att konstruera något än att fysiskt bygga det)?

Den som utbildar sig satsar 5 år av sitt liv, utan lön och oftast med stora skulder, på att kunna få ett yrke där hen kan använda sina kunskaper och därmed göra mer nytta än någon utan denna utbildning.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Unikt namn
? Rkarlsson skrev:
Skillnaden är väl att lokföraren har en gigantiskt risk där framme i hytten och får köra ihjäl folk medans akademiker och konsulter sitter i en bekväm stol nånstans =)

Bristen är väl pga att tex Ängelholm bara tar in 35 sökande per omgång och majoriteten faller bort i stresstesten. Sen vill väl knappt lokförare jobba för vissa bolag pga värdelösa villkor :)

Det svåraste i hela utbildningen ska vara stresstestet. Klarar du det så är resten av utbildningen chill. Iallafall enl min kontakt (familj)
Det är fritt fram för obekväma rumpor att plocka fram skolboken och anstränga sig för att nå den där guldstolen.

Men det är ju förståss inte bekvämt jämnt. Ibland är man tvungen att sitta i konferensrum och dricka kaffe på obekväma stolar. 😢

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
J JohanLun skrev:
Aha, jag trodde att du menade att lokförarnas utbildning var apsvår och därav motiverat att de hade 50.000 i ingångslön. Har förresten lokförare gått om SAS piloter i lön?

Jag läste teknisk fysik, mitt intryck var att 30% inte klarade utbildningen men att en väldigt stor andel som klarade utbildningen och sen började doktorera faktiskt klarade av det. Däremot några som fick andra erbjudanden längs vägen. Om man kom igenom utbildnigen med examen och dessutom hade viljan att doktorera så fanns tillräcklig kapacitet att dra sig igenom till en doktorshatt.

Jag tror missförståndet med svårigheten på lokförarutbildningen beror på de som tror att Einsteins tågparadox ingår i utbildningen, vilket de som genomgått utbildningen kan bekräfta inte är fallet.
Utbildningen är en stor orsak till att där är brist, Det hjälper inte att du är smart/plugghäst för att klara utbildningen, eftersom det har mer den dig som person att göra.

Allt beror på hur man räknar lönen. Lokförare har ca 40000kr i ingångslön och en SAS pilot har 35000kr. Räknar man sen med piloterna tillägg och traktamenten, så sticker lönen.
Men sen kan vi ta detta exemplet
Civilingenjör (5år) 40000kr
Lokförare (1år) 40000kr

Sen kan jag även säga att lokförarna inte sitter och tittar när någon är på väg att ta självmord. Dom trycker på Nödstoppen och lämnar hytten. Kan även dela med mig att tågen inte för köra vidare innan man hittat alla kroppsdelar.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
? Rkarlsson skrev:
Skillnaden är väl att lokföraren har en gigantiskt risk där framme i hytten och får köra ihjäl folk medans akademiker och konsulter sitter i en bekväm stol nånstans =)
Då borde lönerna stiga kraftigt för bussförare också? De kan köra ihjäl både folk i bussen och utanför bussen. Busschauffören har väl också en mer komplicerad trafikmiljö, med korsningar och annan trafik att ta hänsyn till.

Jag tror ändå löner sätts efter utbud och efterfrågan inte efter utbildningstid eller risk att se folk dö.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Om det nu är värt så mycket i lön att riskera se någon dö så borde läkare och sköterskor i palliativ vård ha en miljon i månaden.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Ingen vet, men precis som elmarknadens terminer för ett år sen INTE visade på högre priset i 2023 än hösten 2022. …
så visar heller INTE de långa räntorna på en fortsatt uppgång efter 2024…
Korrekt. Och hur såg prognosen för de långa räntorna ut för 2 år sen? Det var ju fullt möjligt då att teckna sig på 8-10 år runt 2%, kanske under också. Det hade iallafall jag idag önskat att jag hade gjort.
Z Zodde skrev:
Priset på De långa räntorna/terminerna är en produkt av marknadens samlade uppfattning. Att lekmän, med 99% sämre utgångsläge, ha en annan åsikt är självklart möjligt men INGET jag skulle reka, därav vår förvåning över BHs rek…
Fast rekommendation är att binda lånet om du vill ha trygghet eller "För dig med små marginaler i ekonomi, som redan har fått det svårt att få pengarna att räcka till efter det senaste årets stigande priser och dyrare bolån, är det klokt att byta till bunden boränta (om du inte redan gjort det). ". Det är väl inte fel att binda lånet om man har svårt att klara att det rör sig upp mer?

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får nog läsa på lite om statistik.
Menar du att exempelvis sjuksköterskor inte är akademiker, eller kan det vara så att de är akademiker med låga löner?

Skiter du i dem så att din statistikfasad skall se slät ut? 😂

Eller är sjuksköterskornas löner anekdoter?

Är entrepenörer som tex Ingvar Kamprad och Göran Karlsson anekdoter??

Kanske är du själv en enda stor anekdot.. 😆
Att Ingvar Kamprad blev rik utan utbildning är anekdotisk bevisföring. Detta är statistik:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...enomsnittlig-manadslon-efter-utbildningsniva/

I alla fall om argumentet är att det inte finns koppling mellan utbildningsnivå och lön.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Känns dessutom som vi är lite OT. "Ingvar 58" sammanfattade egentligen det jag personligen tycker redan i inlägg #15

Räntehöjningen är verkligen ett tveeggat svärd där ökade (kapital)kostnader för företag i form av lager, utrustning mm inte alls fungerar prissänkande utan tvärtom.
Sen häller regeringen ut pengar i bygg- och tjänstesektorn med ökat ROT/RUT för att hålla uppe (!) viss konsumtion.

Jag känner mig jättedum, för jag kan inte med största vilja förstå logiken. Men så är jag ju inte civilekonom eller politiker heller förstås.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Staffan-N skrev:
Att Ingvar Kamprad blev rik utan utbildning är anekdotisk bevisföring. Detta är statistik:
[länk]

I alla fall om argumentet är att det inte finns koppling mellan utbildningsnivå och lön.
Du har fortfarande inte begripit.
Har du funderat på det jag frågade dig om sjuksköterskorna?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
S Staffan-N skrev:
[länk]

I stort finns det en koppling, men spridningen är enorm. Pluggar du till exempel till bibliotikarie så är det en högskoleutbildning på 180p (6 terminer). Det avspeglar sig inte i lönen direkt. Lönen blir lägre än för den som utbildar sig till lokförare 220 YHP (2 terminer).

G
Men vänta lite, bunden och rörlig boränta baserar ju på totalt helt olika saker? Dom kan man väl inte ställa mot varandra?

Den rörliga räntan styrs helt utifrån riksbankens ränta.

Dom bundna räntorna har dock inget med riksbankens ränta att göra utan styrs av marknadsräntor och är inget som banken alls påverkar. Dom styrs alltså i princip utifrån hur det går i USA kan man säga. Så har jag förstått det.

Så det är väl bara att binda nu på 4-5% i några år om man inte känner att man vill ha 6% ett tag?

Nissens Nissens skrev:
Du har fortfarande inte begripit.
Har du funderat på det jag frågade dig om sjuksköterskorna?
Ja det är nog korrekt att jag inte begriper det du skriver eller den poäng du försöker göra :)

Påståendet var att det inte finns koppling mellan lön och utbildningsnivå (?). Tittar man på officiell statistik så säger den att de med längre utbildning i snitt tjänar mer än de med kort utbildning.
Om man sedan argumenterar för att det inte stämmer med hjälp av enstaka exempel på motsatsen, Kamprad blev rik utan utbildning, sjuksköterskor tjänar relativt lite trots gedigen utbildning o.s.v. ja då ägnar man sig åt anekdotisk bevisföring på ett sätt som får gamle Hans Rosling att vända sig i sin grav.

Fairlane Fairlane skrev:
I stort finns det en koppling, men spridningen är enorm. Pluggar du till exempel till bibliotikarie så är det en högskoleutbildning på 180p (6 terminer). Det avspeglar sig inte i lönen direkt. Lönen blir lägre än för den som utbildar sig till lokförare 220 YHP (2 terminer).
Ja, och i sverige verkar även kopplingen svagre än i andra länder. Man kan ju också fråga sig om det finns kausalitet? Eller är det en tredje faktor som både driver upp lön och utbildningsnivå, tex driftighet och prioriteringar i livet? Nu spekulerar jag :)

Nissens
S Staffan-N skrev:
Ja det är nog korrekt att jag inte begriper det du skriver eller den poäng du försöker göra :)

Påståendet var att det inte finns koppling mellan lön och utbildningsnivå (?). Tittar man på officiell statistik så säger den att de med längre utbildning i snitt tjänar mer än de med kort utbildning.
Om man sedan argumenterar för att det inte stämmer med hjälp av enstaka exempel på motsatsen, Kamprad blev rik utan utbildning, sjuksköterskor tjänar relativt lite trots gedigen utbildning o.s.v. ja då ägnar man sig åt anekdotisk bevisföring på ett sätt som får gamle Hans Rosling att vända sig i sin grav.
Jag har aldrig menat att det inte finns någon koppling. Jag menar att det finns stora grupper som du helt ignorerar. Sjukskötersorna är ett exempel på en sådan grupp. Det hade varit enkelt om världen vore svart/vit, en dag kommer du att upptäcka att vi alla lever i en gråskala. ☺️

När jag skrev att det ”inte är kopplat”, så menade jag just detta att många högutbildade har låga löner och många med lägre utbildning är höginkomsttagare.

Det verkar gå dig helt förbi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.