3 083 läst · 45 svar
3k läst
45 svar
Radera mail i BRF-styrelse
Nja, är du säker på det?Alfredo skrev:
I vart fall denna HSB-förening gör inte så
Omedelbart efter årsstämman hålls ett konstituerande styrelsesammanträde där styrelsen inom sig utser ordförande, vice ordförande och sekreterare. Årsstämman beslutar således inte vilka befattningar de ordinarie styrelseledamöterna skall ha.
Du kanske blandar ihop val av ordförande för årsstämman med val av orförande i styrelsen ?🤔
EDIT: så det är olika lite beroende på.
Rimligen ja kan jag tycka. Det verkar orimligt att en styrelse inte skulle kunna vara beslutsför enbart på grund av att den av stämman utsedda ordföranden ej är närvarande.C cpalm skrev:
Även om det är styrelsen som utser ordförande konstituerar knappast styrelsen om sig vid ett möte där den normala ordföranden tillfälligtvis är frånvarande.
Nä, givetvis inte, däremot har ju alla styrelseledamöter i det fallet stämmans formella mandat att träda in i ordföranderollen, tillfälligtvis eller tills vidare.Alfredo skrev:
Man undrar ju vilken email leverantör ni använder. Det är ju inte helt ovanligt att man använder gratiskonto för små föreningar. Ni använder inte Outlook exempelvis? Då kan det se ut så här när man loggar in online efter att ha tagit bort en massa mail OCH tömt papperskorgen:
Dvs. Kolla om det går att återställa online
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs. Kolla om det går att återställa online
Jag hoppas att du då också flyttar från föreningen. Om du har upptäckt att ledamöter i styrelsen är inkompetenta och gör misstag måste du ju engagera dig mer, inte mindre. Det är trots allt miljonvärden som står på spel, och att då lämna över skötseln av det till andra när man vet att de gör ett dåligt jobb är nog det sista man bör göra.AXS skrev:Jag tror inte det finns något att vinna i att försöka avsätta någon. Får inse att det här inte var en styrelse för mig, påtala för valberedningen hur jag tycker det har sköts och hoppas det löser sig för framtiden.
Känner mig ganska tveksam generellt på att amatörer ska sköta föreningar som omsätter många många miljoner.
Jag brukar råda alla som köper bostadsrätt att gå in i styrelsen så fort som möjligt för att få kontroll på ekonomi, planering, underhåll och skötsel av den gemensamma fastigheten som kan vara värd hundratals miljoner. Det går att räkna ut vilket värde respektive lägenhet har genom andelstalen. Vill du verkligen att det värdet ska förvaltas av amatörer?
Försök inte avsätta någon, utan försök att lära ledamöterna gott styrelsearbete. Inför formella rutiner, tydlig ansvarsfördelning, attestordningar med mera. Det handlar om att arbeta med det man har i BRF:er, precis som i ideella föreningar. Sedan om mer kompetenta personer dyker upp kan man såklart växla över till dem, men medlemmarna brukar inte stå på kö för att engagera sig i styrelsen.
En mycket intressant fråga. Stadgarna vet jag inte, men lagen är otydlig på denna punkt så vitt jag kan bedöma. Styrelsen tappar knappast sin beslutsmässighet, men styrelseordförande har några formella förpliktelser så som att justera styrelseprotokoll, och leda och kontrollera styrelsens arbete, och jag gissar att en föreningsstyrelse måste ha en ordförande registrerad i bolagsregistret.globaljuggler skrev:
Så det är en spännande fråga vad som händer om ordföranden avregistreras utan ersättare. Den normala gången är att styrelsen tillförordnar en ersättare vid tillfällig frånvaro, och omkonstituerar sig vid en permanent förändring. Och vid behov engagerar en suppleant.
Måste säga att den är en paragraf som om inte annat väcker onödiga frågetecken.
Maila firman och säg att han/hon raderat mailen men att du vet att de har rätt. Be om kopia på mailen. De har säkert inte raderat något och har skäl att vara hjälpsamma eller hur??🤔AXS skrev:
Jag har återskapat just detta mail. Så just den delen är löst.
Det här var mer en allmän fundering om det är okej. Och sen undrar man ju om fler mail har raderats i andra ärenden.
Jag släpper det här nu och inser att det är svårt att jobba med vissa personer.
Det här var mer en allmän fundering om det är okej. Och sen undrar man ju om fler mail har raderats i andra ärenden.
Jag släpper det här nu och inser att det är svårt att jobba med vissa personer.