P Paxman skrev:
Vad är det för produkt?

Min förra slunga (som jag sålde till min granne) har samma problem, plasten i utkastet spricker. Jag lagade den flera gånger genom att sätta en 6-kantskruv i en lödkolv och värma ned rostfria häftklammer över sprickorna. Sen smälte jag buntband ovanpå dessa. Såg fördj*vligt ut, men det blev tätt. Problemet är ju att plasten med största sannolikhet blivit spröd med åren, så det lär spricka på andra ställen hur väl man än lagar.
Glasfiberväv och spackel borde väl hålla längre?
 
Finns väl nån polsk sida som är som gamla Elfa där man kan beställa mindre
 
Har en kompis vars son har dammsugit tv så nu är det ränder kors och tvärs... 75" eller mer och rätt ny
Någon som vet vad som kan ha hänt och om det går att fixa?
 
nino nino skrev:
Har en kompis vars son har dammsugit tv så nu är det ränder kors och tvärs... 75" eller mer och rätt ny
Någon som vet vad som kan ha hänt och om det går att fixa?
Är det horisontella och vertikala ränder? Är de konstanta, eller flyttar de på sig över skärmen?
 
J JSten skrev:
Är det horisontella och vertikala ränder? Är de konstanta, eller flyttar de på sig över skärmen?
Både och
Vet inte om dom flyttar sig
 
Är inte tanken med den här tråden att vi ska visa/berätta om saker vi räddat från tippen? Inte en tråd för att få råd om hur man lagar något som gått sönder. Det är väl bättre att skapa egna trådar om det, och kanske på ett forum eller en Facebook-grupp för den specifika saken?
 
  • Gilla
HeyJon och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Både och
Okej, men inte på diagonalen?
I så fall skulle jag gissa på att personen har lyckats skada/döda kretsarna som styr raderna och kolumnerna (https://tvrepairsolution.blogspot.com/2016/04/regularconventional-panel-rowgate.html?m=1). Nu förresten att det är en tv baserad på lcd-teknologi). Beroende lite på hur kretsarna är monterade kan eventuellt flexkablarna som ansluter mellan drivar-kretsarna och själva panelen ha släppt. Men, mest troligt, har statisk elektricitet dödat kretsarna. Tror det är svårt att fixa.
 
  • Ledsen
nino
  • Laddar…
Hon kollar imorgon, nåt annat som ska göras/kollas?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hon kollar imorgon, nåt annat som ska göras/kollas?
Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord, så även i detta fallet. En bild på bildskärmen skulle hjälpa mycket för att avgöra vad som skulle kunna vara fel.

När jag funderade lite mer på det igår så slog det mig att det även kan vara så att panelen kan ha spruckit, sjukt osannolikt, men kan ju hända. Men som sagt, bild på problemet hade hjälpt 👍
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är det inte lite märkligt att hemförsäkringen inte täcker det?
Eller saknas allrisk/drulle kanske
 
C
Plockade isär min tigersåg som exploderade härom månaden.
Visade sig vara avstörningskondensatorn som brunnit.
Sågen är en Atlas Copco SSE 1000 SQ som uppenbarligen är en rebrandad Milwaukee med samma modellbeteckning.
Funderar på om någon sett X-kondensatorer av denna udda typ någonstans?
Beteckningen på kondensatorn är tyvärr mer eller mindre oläslig som ni kan se på bilderna.
Och det finns inte så mycket utrymme där i handtaget att få dit en kondensator med en annan formfaktor.

Är inte jättesugen på att betala i storleksordningen 400 spänn för den officiella reservdelen om man kan köpa den för en tjuga någon annanstans. I synnerhet inte när en likadan såg kostar 3-400 kr på blocket.

Gul isoleringstejp på elsladd, verktygsbänk, elektronisk komponent, oordning, smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gult, skadat elektriskt komponent, hålls av fingrar, text och symboler, oskarpt bakgrund, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Funderar på om någon sett X-kondensatorer av denna udda typ någonstans?
Beteckningen på kondensatorn är tyvärr mer eller mindre oläslig som ni kan se på bilderna.
Fullösningen är ju att ställa sig frågan hur mycket man kommer att störas av att sågen stör. Det är ju inte så långa stunder man använder en tigersåg. Den ser ju fysiskt ganska stor ut. Så att sätta dit någon slumpmässigt vald borde inte vara ett problem. Och vet du inte värdet går det ju inte att göra mycket mer än att gissa. Om det inte går att se det på den som säljs som reservdel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Fullösningen är ju att ställa sig frågan hur mycket man kommer att störas av att sågen stör.
Tanken har slagit mig. 🙂
Antar att risken är att den stör ut sig själv (varvtalsstyrningen).

Fysiskt är den hyfsat stor, men formfaktorn gör mig tveksam till att det går att pressa in nåt med en mer traditionell formfaktor, exempelvis nedanstående. Nu har den också svällt upp och format sig efter det tillgängliga utrymmet, så den nuvarande formen är en bra indikation på vad som kan få plats.

Gul kondensator med två svarta ledningar, elektronikkomponent, märkning för kapacitans och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cpalm skrev:
Antar att risken är att den stör ut sig själv (varvtalsstyrningen).
Det är enkelt att prova. Det är ju när triacen tänder som det blir en strömspik. Har den väl tänt så förblir den tänd tills nästa nollgenomgång. Det är en elak last. Men den borde inte vara speciellt känslig.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Plockade isär min tigersåg som exploderade härom månaden.
Visade sig vara avstörningskondensatorn som brunnit.
Sågen är en Atlas Copco SSE 1000 SQ som uppenbarligen är en rebrandad Milwaukee med samma modellbeteckning.
Funderar på om någon sett X-kondensatorer av denna udda typ någonstans?
Beteckningen på kondensatorn är tyvärr mer eller mindre oläslig som ni kan se på bilderna.
Och det finns inte så mycket utrymme där i handtaget att få dit en kondensator med en annan formfaktor.

Är inte jättesugen på att betala i storleksordningen 400 spänn för den officiella reservdelen om man kan köpa den för en tjuga någon annanstans. I synnerhet inte när en likadan såg kostar 3-400 kr på blocket.

[bild]
[bild]
Jag fick samma typ av fel på min blå Bosch vinkelslip från 1992. Först körde jag utan konding ett tag men sen hittade jag originalreservdelen hos Bosch och monterade den. Frågan är ju hur många radiolyssnare och tvtittare (som inte använder IP) som påverkas de gånger du använder tigersågen? Jag skulle köra utan konding tillsvidare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.