Det kanske är en skitdålig eller helt ogenomförbar idé, men kan man inte byta ut hela utkastarröret mot något lämpligt annat tillbockat rör? Typ ett spirorör eller nåt?
Har aldrig ägt eller ens pillat på en snöslunga så det är mycket möjligt att det är en solklart skogstokig idé..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tror att det är svårt att få glasfiber att fästa på plasten, så min tanke är att bocka till en aluminiumplåt så den passar på insidan och popnita fast den...men är plasten så skör som den verkar så är risken att man bara flyttar problemet längre och längre bort tills det inte funkar att lappa längre.
Min erfarenhet är att polyester/epoxi fäster på de flesta material. Mattar man upp ytan och borrar några hål så att yttre och inre lagret förenar sig med varandra borde det bli bombsäkert.
 
useless useless skrev:
Min erfarenhet är att polyester/epoxi fäster på de flesta material. Mattar man upp ytan och borrar några hål så att yttre och inre lagret förenar sig med varandra borde det bli bombsäkert.
Jag tror också att det fungerar med polyester utanpå. Särskilt om du kör runt hela, då skapar du ju ett nytt rör utanpå det gamla (eller inuti). Även om den gamla plasten spricker på fler ställe har du något helt utanpå.
 
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Och när vi ändå är i farten.
Två tjutande Shelly 2.5 fick nya kondningar på spänningsmatningen, nu ska de förhoppningsvis fungera igen.

Ett par ChongX på 100uF/16V mättes till 29 resp 47uF och byttes till Panasonic.

[bild]
Vart köper man enstaka kondingar utan att behöva känna sig rånad? Skulle behöva byta ut ett par i ett slutsteg.

EDIT: De är märkta med 2200uF, 63V och 105 °C

Elektronisk kretskort inuti utrustning med kondensatorer, induktorer och andra komponenter synliga. Teknisk, komplex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B
B breakman skrev:
Fundering ang. att fixa lite el på en gammal Singer symaskin. Symaskin från mormor som nog stått i 20år, visade sig att det glappar ordentligt vid strömkontakten in i maskin. Är ganska ärgat i kopparen och en kabel var av när jag skruvade bort (kan ha gått av när jag bände lös).

Tips för att få sladd-kontakten att sitta hårdare fast i maskin efter att jag putsat upp ytorna och lagat kabeln?
Kontakt ser ut som i bild nedan och en ny verkar kosta 600:- vilket inte känns ok.

[bild]
[bild]

Mitt alternativ annars är att ersätta dessa med en C14 i maskin och C13 på sladden. Vettigt lösning eller är det helt hål i huvudet och finns bättre alternativ? Ser naturligtvis en risk med att någon skippar fotpedalen och kopplar in en vanligt C13-kabel som går direkt till vägguttaget 🙄

[bild]
[bild]
Symaskinen blev klar i helgen, kostade någon säkring då jag antecknat helt fel hur det var kopplat innan 🙄
Men lite ritande på papper så var det snart utklurat hur det skulle vara. Blev iaf fast inkoppling, gamla uttaget ersattes med en bit formplyfa (för färgmatchningens skull 😁) och för att koppla ihop kablarna som gick in i tidigare kontakt så blev det en liten dosa på brädbit med buntband som dragavlastning.

Närbild på en beige Singer symaskin med balanshjul och elsladd. Verkstadsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelklämma på träkloss, kablar ordnade, inomhus, arbetsmiljö, del av fönsterblad, blått tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
B
TeroM TeroM skrev:
Jag shoppar sånt på elektrokit.

[länk]
och om man inte hittar matchande där? Nuvarande är märkta med 2200uF, 63V och 105°C och mäter ca ø22x26mm.

Elektroniska komponenter, kondensatorer, kretskort, kopparlindad spole, teknikdetaljer, inuti en apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delar av en elektronisk apparat, inkluderar kondensatorer och kopparlindningar, fokus på kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Digikey och mouser har fri frakt från runt 400:-. Otroligt utbud och snabba.

Men då gäller det att hitta fler saker man behöver än en kondensator för 2:-.
 
B breakman skrev:
Vart köper man enstaka kondingar utan att behöva känna sig rånad? Skulle behöva byta ut ett par i ett slutsteg.

EDIT: De är märkta med 2200uF, 63V och 105 °C

[bild]
Jag har en plastkasse full med kondensatorer, vill du att jag ska rota i den och se vad jag har?

Har jag så får du dem gratis...
 
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Vart köper man enstaka kondingar utan att behöva känna sig rånad? Skulle behöva byta ut ett par i ett slutsteg.

EDIT: De är märkta med 2200uF, 63V och 105 °C

[bild]
Jag hade precis samma problem med min LDOer, slutade med att jag samlade ihop en order på Mouser med lite andra prylar.
 
B
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har en plastkasse full med kondensatorer, vill du att jag ska rota i den och se vad jag har?

Har jag så får du dem gratis...
Går det svara annat än "ja" på den frågan 👍
 
B breakman skrev:
Går det svara annat än "ja" på den frågan 👍
Skicka ett PM med vad du behöver så kollar jag!
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
MultiMan
AXS AXS skrev:
Digikey och mouser har fri frakt från runt 400:-. Otroligt utbud och snabba.

Men då gäller det att hitta fler saker man behöver än en kondensator för 2:-.
2 kr lär inte räcka om det ska vara något vettigt märke.

Köpte Rubycon 50V 47uF på Electrokit nyligen när jag lagade en UPS och de kostade typ 8 kr när man köper enstaka. De har märkeslösa mycket billigare men då får man bl a "ChongX" och sådant, vilket man oftast inte vill ha. 63V 2200uF lär vara flera gånger dyrare om det ska vara kvalitet som håller.
 
AXS
MultiMan MultiMan skrev:
2 kr lär inte räcka om det ska vara något vettigt märke.

Köpte Rubycon 50V 47uF på Electrokit nyligen när jag lagade en UPS och de kostade typ 8 kr när man köper enstaka. De har märkeslösa mycket billigare men då får man bl a "ChongX" och sådant, vilket man oftast inte vill ha. 63V 2200uF lär vara flera gånger dyrare om det ska vara kvalitet som håller.
Jaja, exakt pris kanske inte riktigt var poängen här.

På jobbet har vi iaf i princip slutat med lager, bara beställer exakt vad som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.