…och när du har fått igång båda inser du att de inte går att uppgradera längre och inte kan användas via moderna kanaler. Oftast är det SSL/TLS-versioner som är för gamla för att man skall insläppt på olika ställen.

Jag har en gammal iPad1 (iOS 5) som är helt fräsch med fint batteri, men är i princip omöjlig att surfa med eller ens använda gamla appar. Den går dock att ladda ner film och serier från Apple och köra utan problem.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Tänkte prova att ha den till HA, heter det fully kiosk?
Några knappar, när posten kommer och nåt mer kanske
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
…och när du har fått igång båda inser du att de inte går att uppgradera längre och inte kan användas via moderna kanaler. Oftast är det SSL/TLS-versioner som är för gamla för att man skall insläppt på olika ställen.
Illa är det...vi har en gammal iPad (ingen koll på vilken version) som är fullt fungerande med helt OK batteri, men den är så slö att surfa på att den är i princip oanvändbar...åtminstone om man vill behålla sin mentala hälsa. Vi har den i köket för länksamling av recept och någon gång någon sportsändning, vilket märkligt nog fungerar.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Illa är det...vi har en gammal iPad (ingen koll på vilken version) som är fullt fungerande med helt OK batteri, men den är så slö att surfa på att den är i princip oanvändbar...åtminstone om man vill behålla sin mentala hälsa. Vi har den i köket för länksamling av recept och någon gång någon sportsändning, vilket märkligt nog fungerar.
De flesta strömmingatjänsterna har h.264 som mediatransport och då finns det hårdvarustöd = strömsnålt. Blir lika förvånad varje gång att den gamla iPad1 kan spela film i 8-9 h utan laddning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Fundering ang. att fixa lite el på en gammal Singer symaskin. Symaskin från mormor som nog stått i 20år, visade sig att det glappar ordentligt vid strömkontakten in i maskin. Är ganska ärgat i kopparen och en kabel var av när jag skruvade bort (kan ha gått av när jag bände lös).

Tips för att få sladd-kontakten att sitta hårdare fast i maskin efter att jag putsat upp ytorna och lagat kabeln?
Kontakt ser ut som i bild nedan och en ny verkar kosta 600:- vilket inte känns ok.

En gammal Singer symaskin på ett bord, med sladdar och en skruvmejsel, i ett rörigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart strömkabel med Europlugg och trefas-koppling, liggande på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt alternativ annars är att ersätta dessa med en C14 i maskin och C13 på sladden. Vettigt lösning eller är det helt hål i huvudet och finns bättre alternativ? Ser naturligtvis en risk med att någon skippar fotpedalen och kopplar in en vanligt C13-kabel som går direkt till vägguttaget 🙄

Svart IEC C8 strömkontakt, två stiftdon, utan kabel, isolerad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart strömkontakt för elektronik, trefas IEC C14 kontakt, kabelmontering, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B breakman skrev:
Tips för att få sladd-kontakten att sitta hårdare fast i maskin efter att jag putsat upp ytorna och lagat kabeln?
Det är väldigt svårt att ge något tips med så lite information utan att ha erfarit samma problem med en likadan maskin (vilket ju är rätt osannolikt att någon på detta forum gjort).

Exakt hur glappar det? Vad är det som gjort att det börjat glappa? Hur är grejerna konstruerade så de inte glappade från början?
 
Det går inte att skippa kontakten och koppla pedalen fast?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B
P Paxman skrev:
Det är väldigt svårt att ge något tips med så lite information utan att ha erfarit samma problem med en likadan maskin (vilket ju är rätt osannolikt att någon på detta forum gjort).

Exakt hur glappar det? Vad är det som gjort att det börjat glappa? Hur är grejerna konstruerade så de inte glappade från början?
Känns som kontakten dragit ihop sig och kläms fast dåligt, lätt att röra upp och ner. Blecken inne i kontakten skulle nog också behöva snävas till runt pinnarna i uttaget.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det går inte att skippa kontakten och koppla pedalen fast?
Lustigt att man kan fastna så hårt vid sin egna idé på lösning då detta låter nog som en skit-bra idé 🙂 En lucka med hål för kablarna och lite dragavlastning. Måste bara kolla så huven vill glida på bra över symaskinen när kablarna sticker ut och är ihopvirade nånstans 👍
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har faktiskt funderat på det nån gång, hur det kommer sig att det är standard att man kan ta bort pedalen, varken maskinen eller pedalen har ju något användningsområde utan den andre liksom...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har faktiskt funderat på det nån gång, hur det kommer sig att det är standard att man kan ta bort pedalen, varken maskinen eller pedalen har ju något användningsområde utan den andre liksom...
Jag kan tänka mig flera olika anledningar. En är att man, som på hustruns maskin, ska kunna stuva in allt under en kåpa som enkelt kan stuvas undan. En annan kan vara att det finns olika typer av pedaler, med olika egenskaper, att köpa som extra tillbehör. Ytterligare en anledning skulle kunna vara att det ska vara enkelt att byta ut pedalen om den skulle gå sönder...fast det känns iofs inte troligt eftersom tillverkare ogärna underlättar för slutkund att hålla liv i produkter. "Ajdå, gick din pedal sönder? Då har vi en ny fin maskin här, eftersom pedalen inte är utbytbar..." 😂
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Kan tänka mig att pedalen var mer slitdel förr 🤔
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Den symaskinen är från tiden före slit-o-slängsamhället, så den är lite modulärt uppbyggd.
Hitta var det glappar och fixa felet. 😉

Om du ändå vill eller behöver byta kontakter så använd något ovanligare intag.
Det finns flera nycklade varianter, C16,C16A, C19/C20 där en vanlig apparatsladd inte passar.
Eller varför inte en ”Mussepigg” C5/C6 ?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B
Dags att kolla lite till på symaskinen. Kablarna som går från uttaget till motorn har någon lindning runt sig. Vad fyller den för funktion?

En hand håller en elektrisk anslutning med isoleringstejp framför otydlig verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radioavstörning?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ser ut som ferriter, och om jag inte missminner mig kan symaskiner störa rätt bra.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.