Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
HLR på en skänkt köksvåg med kalibreringsbehov och visar -4-5% fel. Hyfsat ny Rosti av i övrigt god kvalitet, men tyvärr inga kvitton eller garantier kvar. Den har tydligen alltid visat fel.
Är det någon som kan tipsa om nästa steg för att komma åt kalibreringen av kontrollern? Serie-interface finns till datorn och jag tänker testa den vägen först. VDD, GND ör givna. VPP borde vara reset/boot. CLK och PDA? All fem har varit lödda med något tidigare. Troligtvis för den grundläggande kalibreringen som då inte blev så bra.
Det syns inte så mycket på bilden. Finns det någon märkning på de integrerade kretsarna? Finns det komponenter på andra sidan kortet? PIC-processorer brukar ha tre pinnar förutom matningsspänning till programmeringen. CLK lär vara clock och PDA lär vara program data. Dessa pinnar är primärt för att programmera processorn eller läsa ur programmet om den inte är kodskyddad.

Jag tror mer på en analog lösning för att kalibrera den än att försöka skriva till processorn. Om du inte vill skriva ett helt nytt program till den förstås. Om U3 är en OP-förstärkare kan det gå att ändra några motstånd för att kalibrera vågen. Om det är en AD-omvandlare direkt kopplad till lastsensorerna blir det marigare. Visar den för mycket eller för lite?
 
A Avemo skrev:
Det syns inte så mycket på bilden. Finns det någon märkning på de integrerade kretsarna? Finns det komponenter på andra sidan kortet? PIC-processorer brukar ha tre pinnar förutom matningsspänning till programmeringen. CLK lär vara clock och PDA lär vara program data. Dessa pinnar är primärt för att programmera processorn eller läsa ur programmet om den inte är kodskyddad.

Jag tror mer på en analog lösning för att kalibrera den än att försöka skriva till processorn. Om du inte vill skriva ett helt nytt program till den förstås. Om U3 är en OP-förstärkare kan det gå att ändra några motstånd för att kalibrera vågen. Om det är en AD-omvandlare direkt kopplad till lastsensorerna blir det marigare. Visar den för mycket eller för lite?
Den visar för lite, runt 5% vad jag kan se. Jag har en professionell varuvåg som är kalibrerad för ett par år sedan att jämföra med. Lastceller är väl piezobaserade så det bör vara en analog signal in som har justerats mot en känd likare.
Skall försöka ta lite bilder på kretsarna. Allt för återbrukets skull! 😄
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den visar för lite, runt 5% vad jag kan se. Jag har en professionell varuvåg som är kalibrerad för ett par år sedan att jämföra med. Lastceller är väl piezobaserade så det bör vara en analog signal in som har justerats mot en känd likare.
Skall försöka ta lite bilder på kretsarna. Allt för återbrukets skull! 😄
Kanske helt ovidkommande men på min köksvåg så går det justera (tarera om) vågen med kända vikter, bl a 100 gram om jag minns rätt. Då går man in i en meny, lägger på vikten och sen är vågen justerad. Kolla om du har samma möjlighet.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Integrerad krets på kretskort, flera ben, elektronikkomponent, mönsterkort, datorteknik, svart rektangulärt chip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Integrerad krets (IC) med bokstäverna "CHIPSEA", modellbeteckning och stift på alla sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2128, en op amp? Detta sittar på basidan av en display så det är möjligt att dete finns en kontroller på andra sidan under den fastsvetsade displaymodulen
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[bild][bild]
Så här långt kanske du också hittat.
https://en.chipsea.com/product/details/?id=1037
Kanske en nyare variant. Kanske finns den i flera kapslar. Ofta är det lite sparsamt med information från de kinesiska tillverkarna. Om ditt chip är huvudsakligen samma som detta så har du ett problem. Programminnet är OTP One Time Program. Och om den har en 24-bitars AD-omvandlare lär den inte ha behov av någon OP-förstärkare. Vad är U3 för något? Jag tror inte det är rimligt att kalibrera om den vågen om den inte är avsedd för det.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kanske helt ovidkommande men på min köksvåg så går det justera (tarera om) vågen med kända vikter, bl a 100 gram om jag minns rätt. Då går man in i en meny, lägger på vikten och sen är vågen justerad. Kolla om du har samma möjlighet.
Så har jag på prof-vågen. Skall kolla vidare om det går att göra
 
A Avemo skrev:
Så här långt kanske du också hittat.
[länk]
Kanske en nyare variant. Kanske finns den i flera kapslar. Ofta är det lite sparsamt med information från de kinesiska tillverkarna. Om ditt chip är huvudsakligen samma som detta så har du ett problem. Programminnet är OTP One Time Program. Och om den har en 24-bitars AD-omvandlare lär den inte ha behov av någon OP-förstärkare. Vad är U3 för något? Jag tror inte det är rimligt att kalibrera om den vågen om den inte är avsedd för det.
Tack för länk! Jag kom inte ända fram till denna. 🙂
OK, men i och med att lastcellerna borde ha olika utvärden, så bör ju själva vågen kunna ”nollas” innan leverans. Eller så är de avlästa externt för att sedan plantera värdena, per våg, innan montering. Kablagen ser handlödda ut och tidigare nämnda kontakter har varit lödda tidigare.
U3 är omärkt.
 
Stekpanna på spishäll framför röd verktygslåda, träskiva, närbild, otydlig bakgrund, inomhus, kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

35år gammal panna som handtaget hade släppt på. Blev 2 försiktiga sömmar med invertersvetsen. Nu bör den hålla några år till.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Projektorn har börjat göra missljud allt oftare.
Anade att det kunde vara färghjulet så fick tummen ur och skruvade ner och öppnade projektorn.

En hand håller öppnat optiskt enhetshuvud från CD/DVD-spelare med kabel och kretskort synligt på färgglad skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket riktigt tar ett av färgsegmenten emot där ljuset ska in mot DMDn. Så fram med en fil och fila bort lite gjutskägg på aluminiumbiten och rengöra färghjulet.
Skruvade ihopa allt igen och den lät inte vid start iaf 😅
 
  • Gilla
Fario och 11 till
  • Laddar…
Dags för felkod på diskmaskinen. Den är sju år gammal och har haft E-22 några gånger.
Ni blev det E-15. Den stod bara och brummade.
Vi drog ur sladden och väntade en stund. I med sladden efter en timme men den gick direkt till felkod och fortsatte brumma.

Kollade filter och slangar.

Inget hjälpte.
Hittade denna länk som beskriver felet.

Efter att ha skruvat isär fronten upptäckte jag att det var fuktigt runt sensorn (se länken). Själva sensorn fick jag inte loss och jag vågade inte ta i. Men torkade med papper och väntade halva dagen så det blev torrare.

Tre godkända testkörningar så nu är den ihopskruvad och vi hoppas slippa felkoden igen.

Vi hade alltså inget läckage. Men det var en del fukt runt sensorn.

Kök, demonterad diskmaskin, verktyg på golvet, öppen elinstallation, vedermöda, reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Bytt ut funktionsvredet i ugnen som inte fick någon ömhet ner det kärvade. Det fastnade och knäcktes. Svor också över att inkommande fas saknade ett byglingsbleck på nya vredet. Det tog ett tag att hittade det ”felet” kan jag säga.

Disconnectad elektrisk kopplingsplint med flera färgade kablar mot grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SCB och 5 till
  • Laddar…
Rotade fram 2 gamla surfplattor som legat i några år.
Ingen av dom verkar ta laddning, finns det några tips på att få igång dom?
En med usb och en med hederlig rund plugg
 
Kolla om du behöver lödda om kontakt alt rengöra korrosion
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Rotade fram 2 gamla surfplattor som legat i några år.
Ingen av dom verkar ta laddning, finns det några tips på att få igång dom?
En med usb och en med hederlig rund plugg
Antagligen har batterierna hamnat under "säker" spänning i laddningsregulatorns ögon så den slår inte på laddströmmen. Ibland går det att "väcka" batterier genom att mata dem med ström från t ex ett labbaggregat, men det är riskabelt och det är inte säkert att batterierna är användbara ändå efter att de börjat ta emot laddning. Så i ditt fall med plattor som legat oanvända i år skulle jag rekommendera att byta till nya batterier.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Antagligen har batterierna hamnat under "säker" spänning i laddningsregulatorns ögon så den slår inte på laddströmmen. Ibland går det att "väcka" batterier genom att mata dem med ström från t ex ett labbaggregat, men det är riskabelt och det är inte säkert att batterierna är användbara ändå efter att de börjat ta emot laddning. Så i ditt fall med plattor som legat oanvända i år skulle jag rekommendera att byta till nya batterier.
Ok ska kolla, satt den ena på ladd idag
Har jag tur så har den tagit laddning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.